Steinfaust Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Hej! Jag flyttar till ett hus om två veckor och tänker bygga replokal och studio i källaren. Replokalen är ett förrådsrum på ungefär 4 gånger 5 meter. Taket är i trä och det finns ett litet fönster samt en dörr så klart. Vad behöver jag för isolering där för att det ska gå att sitta i vardagsrummet ovanför och kunna kolla på TV i vanlig volym? Väggarna är ju betong så det kan väl inte behövas isolering på dom? Taket däremot. Jag tänkte ta 70mm mineralull och 2*13mm gipsskivor, räcker det? Fönstret isoleras på samma sätt, och dörren lär också isoleras. Alla tips och råd är välkomna! MVH John
Piccazzo Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 (redigerat) Väggarna är ju betong så det kan väl inte behövas isolering på dom? Taket däremot. Jag tänkte ta 70mm mineralull och 2*13mm gipsskivor, räcker det? Fönstret isoleras på samma sätt, och dörren lär också isoleras. Om ni kommer att spela Live trummor så toro jag att det dubbla kommer att krävas. Men det ju enkelt att bygga till så börja med ett lager och se hur mycket det kommer att dämpa. Dock skulle jag välja markskivor(Stenull) gentemot Mineralull.Ljud isoleras med massa så med andra ord ju mer massa desto större isolering.Kanske att ni lägger 4 x 13 gips som lite extra massa. Har ni däremot digital trummor är det ju lättare att reglera volymen i rummet. Det som kommer att höras är Kaggen och Basen vilka även är svåraste att isolera emot. Redigerat 13 september 2007 av Piccazzo
Steinfaust Postat 13 september 2007 Trådstartare Postat 13 september 2007 Tack för svaret! Vi kommer leva om ordentligt, och jag vill kunna göra utan att få sura grannar (och helst inte en sur flickvän heller) 😉. Jag kollade på Beijer och hittade stenull. Vilken tjocklek kan vara lämplig? Sån här kanske: Länk. Som sagt så kan jag sätta upp ett lager och se hur det blir, och sedan sätta upp ett till om det inte är tillräckligt med ett. Jag ska ha 5-10cm luftspalt eller hur? Hur sätter man lämpligast upp dom? Stålreglar har jag förstått men vilken sort? MVH
Almeida Postat 16 september 2007 Postat 16 september 2007 Aha! Vi verkar befinna oss i samma situation... Ska precis isolera taket i min källare. Jag har också kommit fram till att det är stenull som gäller. Det måste bli bra så att familjen står ut upp i vardagsrummet. Jag fick ett råd av en byggare att sätta upp takpapp först mot innertaket, eftersom det innehåller asfalt och väl har ganska bra massa. Sedan luftspalt, markskivor och sedan dubbla lager gips. Skulle dock vara schysst om någon med erfarenhet av detta kunde komma med ett par goda råd.
LjudAnders (oregistrerad) Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Tack för svaret! Som sagt så kan jag sätta upp ett lager och se hur det blir, och sedan sätta upp ett till om det inte är tillräckligt med ett. Jag ska ha 5-10cm luftspalt eller hur? Hur sätter man lämpligast upp dom? Stålreglar har jag förstått men vilken sort? MVH Skulle vilja avråda från detta. Med 5-10cm luftspalt får man ett mycket dåligt tillskott av ljudisolering mot lågfrekventa ljud. Man kan till och med få en försämring pga resonans vilket inte är så kul. Detta är extra kritisk om du uppåt har ett bjälklag med träbjälkar (lättbjälklag). Hur ser det ut ovan taket av trä? Betong eller träbjälkar? För bra ljudisolering bör luftspalten mellan gipsen och det gamla taket absolut vara större än 150mm och helst större än 200mm. Gipsskivorna bör hängas upp i ett undertak av primärer (kraftiga reglar) och sekundärer (mindre kraftiga reglar). Primärerna fästs in i taket med bandstål, vilket ger liten kontakt mellan reglar och tak. Ovan gipsskivorna bör du lägga minst 70mm mineralull. Har du ett lättbjälklag och ont om takhöjd bör du istället sätta gipsskivorna diktan taket. Detta ger dock ganska begränsad förbättring av ljudisoleringen. Men som sagt hur ser bjälklaget ut?
Lee Postat 3 oktober 2007 Postat 3 oktober 2007 Tack för svaret! Som sagt så kan jag sätta upp ett lager och se hur det blir, och sedan sätta upp ett till om det inte är tillräckligt med ett. Jag ska ha 5-10cm luftspalt eller hur? Hur sätter man lämpligast upp dom? Stålreglar har jag förstått men vilken sort? MVH Skulle vilja avråda från detta. Med 5-10cm luftspalt får man ett mycket dåligt tillskott av ljudisolering mot lågfrekventa ljud. Man kan till och med få en försämring pga resonans vilket inte är så kul. Detta är extra kritisk om du uppåt har ett bjälklag med träbjälkar (lättbjälklag). Hur ser det ut ovan taket av trä? Betong eller träbjälkar? För bra ljudisolering bör luftspalten mellan gipsen och det gamla taket absolut vara större än 150mm och helst större än 200mm. Gipsskivorna bör hängas upp i ett undertak av primärer (kraftiga reglar) och sekundärer (mindre kraftiga reglar). Primärerna fästs in i taket med bandstål, vilket ger liten kontakt mellan reglar och tak. Ovan gipsskivorna bör du lägga minst 70mm mineralull. Har du ett lättbjälklag och ont om takhöjd bör du istället sätta gipsskivorna diktan taket. Detta ger dock ganska begränsad förbättring av ljudisoleringen. Men som sagt hur ser bjälklaget ut? Att mellanrum skulle orsaka ett överskott och ge resonans är väl i princip helt omöjligt om man samtidigt lägger tung isolering emellan, som suger upp och gör värme av i princip alla rörelser. Det som är viktigt är istället hur tjockt man gör luftspalt och hur tjock isoleringen är. Det är det avståndet och den massan som avgör hur mycket som går igenom. Däremot är det helt riktigt att det är viktigt att det över liggande bjälklaget inte får vara för vekt för DÅ kan man råka ut för riktigt roliga svängningar. Sedan beror det på hur nogrann man anser sig behöva vara. Vill du verkligen lägga ner en massa pengar på att göra mer än det nödvändigaste? Att använda bandstål är inget jag rekommenderar eftersom det är inte anliggningsytan som avgör om det går igenom ljud av den typen vi pratar om. Det är nämligen en stum infästning som är alldeles utmärkt att transportera ljud med. (Det är därför man pratar om t.ex. flytande golv, där det inte finns en enda punkt som ligger fast mot omgivande konstruktion. Och stålband rör sig inte. Mer än som en sträng på gitarren. Eller tråden till en hartsfiol...) Det funkar visst och ger mellan 10-18dB dämpning av steg- och luftljud och ÄR en lösning. Men jag tycker det finns bättre alternativ. Själv satte jag 30cm ull och sedan akustikprofiler (kallas för resilient channels på engelska) som bär upp några lager med gips. (Nä det är ingen källare och jag är inte 150cm lång.) Dessa gör att taket flyger ovanför hela studion. (Ett alternativ är akustikbygel) Sedan Kan du kolla här också Soundproofing Men gör du en sådan omfattande takkostruktion kommer du förmodligen upptäcka att ljudet fortfarande tar sig upp. Förmodligen via flankning i golv och väggar i källaren. I så fall skall du helt plötsligt flyta ett golv. Och sedan återstår att bygga innervägger. Anledningen är att samma ljud som träffar taket, träffar också väggarna. Och väggarna är i direktförbindelse med golvet på övervåningen. Och rör sig väggarna så rör sig golvet i vardagsrummet... Prova med att dra en handslägga i taket och fråga sambon om det låter. Gör sedan samma med väggar och golv så får du vet om du har de problemen. I värsta fall gör du som jag och spenderar mer tid på att bygga och mindre på att musicera...
Steinfaust Postat 9 oktober 2007 Trådstartare Postat 9 oktober 2007 Tack för alla svar! Jag ska beskriva rummet lite ytterligare: Taket är i trä, väggarna och golvet i betong. Måtten på rummet är 4.4m långt, 2.24m högt och 3.34m djupt. Det finns ett litet fönster, cirka 20cm högt och 100cm brett. Fönstret är en bit in (~10cm) i väggen så jag kan stoppa in isolering där. I rummet spelar vi oftast med en "vanlig" uppsättning: 2st halva Marshallstackar, en basförstärkare på 500 watt, sång i ett kraftigt PA samt ett standardtrumset. Alla som kommer spela trummor där lever om kraftigt mycket, inga vispar så långt ögat kan se. Som jag har förstått det av svaren kommer jag behöva sätta upp innerväggar utöver taket. Men det jag egentligen funderar på just nu är hur ska jag montera reglarna i taket och vilken sort det ska vara? Jag har ingen tidigare erfarenhet av det. Det resultat jag är ute efter är att grannarna inte störs så pass mycket att dom kan klaga samt att de övriga som befinner sig i huset inte ska störas så pass mycket att det blir jobbigt att vistas där i. Väldigt luddiga specifikationer, men jag tror Ni förstår. Budgeten är på runt 5.000:-, så billigt som möjligt. MVH
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.