Jump to content
Annons

Midiproblem


Danneboy

Recommended Posts

Jag kör med Reason 2,5 tillsammans med Cubase XS. Eftersom jag måste öppna Cubase först så snor den midisupporten. Jag kan alltså inte spela in i Reason utan att stänga cubase först. Finns det något program eller inställning så att även Reason får midisupport samtidigt? Jag vill ju kunna lyssna på det jag spelat in i cubase och samtidigt spela in nytt i reason.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett enkelt svar på din fråga: nej.

Men du kan spela in dina Reason moduler genom Cubase (det är det som är meningen med Rewire), samtidigt som du lyssnar på det du har spelat in i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord; har jag tex en basslinga i reason som jag vill spela om en bit på så måste jag göra det i cubase fast med reasons ljud? Hamnar den nya basslingan i cubase och kan man i så fall föra över den till reason igen?

Jag vill gärna ha alla midifiler på samma ställe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord; har jag tex en basslinga i reason som jag vill spela om en bit på så måste jag göra det i cubase fast med reasons ljud? Hamnar den nya basslingan i cubase och kan man i så fall föra över den till reason igen?

Jag vill gärna ha alla midifiler på samma ställe..

Hmm, du kan ju importera/exportera midi från den ena till den andra . . . jag gör så när jag har skapat något i R och vill fortsätta i Cubase/PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Reason 2,5 tillsammans med Cubase XS. Eftersom jag måste öppna Cubase först så snor den midisupporten. Jag kan alltså inte spela in i Reason utan att stänga cubase först. Finns det något program eller inställning så att även Reason får midisupport samtidigt? Jag vill ju kunna lyssna på det jag spelat in i cubase och samtidigt spela in nytt i reason.. 😆

Det går alldeles utmärkt att använda Reasons sequencer även när Reason är slav under Cubase.

Iallafall hos mig...?

Att Cubase skulle "sno midisupporten" låter inte rätt.

Markera det spår du vill åt i Reason med midisymbolen så ska du se att det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer bra att det går att spela in i Reason, även ifall man har den kopplad (eller rättare sagt, just därför att man har den kopplad via Rewire) via Cubase.

Ibland läser man inte frågan tillräckligt noga och svara för fort . . . 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer bra att det går att spela in i Reason, även ifall man har den kopplad (eller rättare sagt, just därför att man har den kopplad via Rewire) via Cubase.

😲 Men det poppar ju tom upp ett meddelande när jag öppnar Reason som säger att "MIDI inputs couldn’t be opened". Men om ni ändå får det att funka - snälla berätta har får jag kontakt med min stackars keyboard?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...