Jump to content
Annons

Vad heter skalan?


bdatony

Recommended Posts

Annons

För att utveckla/inveckla lite...

Man kan alltså blanda skalor lite hur som helst? och sen kalla de olika namn?

Att spela Cmoll och sen D låter ju inte jättefint men när man sen spelar tonerna i skalan och gör en melodi funkar det tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag säger såhär. Jag spelar en hel del Jazz och Blues piano. Man använder ju aldrig bara en skala, utan flera och försöker skapa en melodi i sin improvisation utifrån dessa olika. Sen kanske det finns namn på alla, eller kan man se det som jag att man blandar lite av flera skalor som funkar. Skalan är ju inte det viktigaste utan hur det låter och hur du använder den. Men just de extra tonerna du hade lagt trill i din skala, kan man se komemr från durbluesskalan. Så det du gjort ät ju att ha blandat en durblues med en moll blues. Men eftersom du inte tog med tonen E så kommer det kännas som moll. Om du testar att spela både c-moll blues och A-moll blues över en bluestolva i C så kommer du nog att förstå om jag menar om jag inte skulle vara så tydlig i skrift 😉

(Kan även testa att slänga in en Db-moll bluesskala i takt 8, kan bli rätt fräckt tycker jag)

Link to comment
Dela på andra sajter

IA är mer än grym.

Jag vet faktiskt inte om "min" skala är med på hans sida... Tidigare har jag såklart kollat hans sida och vågade därför ställa frågan här då det visst är en hel vetenskap det här med skalor.

Tackar för hjälpen

Ang IA igen:

Kolla hans Myspace

http://www.myspace.com/mattiaseklundh

Lyssna på smoke on the water

GRYM!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är inne på skalor och att det tar lååång tid att jobba sig igenom. Ett tips på bra bok att börja med för att få till en bra metodik att jobba in skalorna: Guitar fretboard workout av Barret Tagliarino. Tycker bokens upplägg är bra med kort teori följt av övningar. Rekommenderas, kolla in på tex Amazon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...