Björn Olsberg Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 Oh fan, det hade jag missat. Trist! Tycker det har gått bort många betydelsefulla det senaste halvåret.
Matthew L Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 Och jag som köpt biljett till hans spelning i Kristianstad i början av nov...
musik (oregistrerad) Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 En av många musiker jag tänkt skaffa skivor av... för att bredda mig.
rally Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 (redigerat) nej fan... riktigt riktigt tråkigt faktiskt:( skaffa skivor = mycket bra idé Redigerat 11 september 2007 av rally
equality Postat 12 september 2007 Postat 12 september 2007 Nej, vad tråkigt! En klar kandidat till Polarpriset enligt min mening. Birdland rullar här av och till fortfarande. Kommer att lyssna med om möjligt mer andakt nu. 🙂
MusicNixon Postat 12 september 2007 Postat 12 september 2007 Vem? 😕 Josef "Joe" Zawinul, jazzpianist. En österrikare som stack till USA och var pionjär på elpiano och synthar inom jazzen. Spelade med Miles Davis (bl.a. med Chick Corea och Keith Jarrett... samtidigt). Lyssna på Bitches Brew. Han bildade jazzfusionguppen Weather Report tillsammans med saxofonisten Wayne Shorter. Basisten Jaco Pastorius blev ett stort namn i denna grupp. Andra medlemmar som cirkulerade var t.ex. Peter Erskine, Victor Bailey, Chester Thompson och Miroslav Vitous. Hans egen grupp, Zawinul Syndicate, var en utveckling av Miles Davis/Weather Reports modala lager-på-lager-grooves, men med inriktning mot världsmusik (afrikanskt, arabiskt, latin). Många namnkunniga musiker cirkulerade även här: Scott Henderson, Richard Bona, Gerald Veasley... Framförallt kommer vi att minnas honom för låtarna: "Mercy, Mercy, Mercy" och "Birdland". Men också för hans pionjärskap inom elektriska keyboards. RIP
micce (oregistrerad) Postat 12 september 2007 Postat 12 september 2007 Väldigt tråkigt att höra...hans musik får leva vidare. RIP
VacUm Postat 12 september 2007 Postat 12 september 2007 Hörde om detta igår och blev ärligt talat lite ledsen. En av mina få riktiga idoler som fått mig att fatta att musik är viktigt.
Wernborg Postat 12 september 2007 Postat 12 september 2007 🙁 Trist. Synd att jag aldrig såg honom på en scen.
1337sweden Postat 15 september 2007 Postat 15 september 2007 11 September... Har hänt mer än detta på datumet. Har inte heller hört honom tyvärr.
Hellpig Postat 15 september 2007 Postat 15 september 2007 Tyvärr något som jag bommat tidigare och det är ju trist att man inte får tipset innan han gått vidare... Alltid tråkigt när legenderna lämnar huset. 🙁
MusicNixon Postat 16 september 2007 Postat 16 september 2007 Lite allmänbildning: A remark you made Shit, vad det svänger om Black Market. Tänk om man varit med på den tiden de fyllde Scandinavium och Jaco strödde ut danspulver på scenen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.