Jump to content
Annons

Köpte en Mac och Pro 7

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Nu har man gett sig ut i det okända uj uj 😉 .

Efter många timmar på nätet ögona blöder ja ni vet vad som krävs och töntiga frågor har man gjort sig skyldig till etc. etc. men det får ni stå ut med det är mina stålar det handlar om 🙂 . Så efter noga övervägande så kom jag fram till att det billigaste sättet att testa Mac var via en Mac mini core 2 dual 1,8 Ghz 2 gig minne, gick loss på nästan 6900 spänn men en begagnad G5:a med ungefär samma bestyckning kostar mer om man inte har en jäkla tur vill säga och det har aldrig jag. Visar det sig att jag trivs med Mac så om inte annat så har jag en jäkla bra bruksdator så vitt jag kan begripa. Uppgraderingen från Logic Pro 6 på 2900 spänn nånting åker man ju på ändå så den är det ju inget att snacka om och den har man ju kvar om man blir Mac pro sugen framöver. Ja kort sagt senaste nytt från Sya ha det folks.

Göran

Annons
Postat

Spännande Göran! Hoppas att du rapporterar hur det går. Mac är väl till slut oundvikligt om man skall fortsätta med Logic, antar jag.

Postat (redigerat)

Välkommen in i gänget, brukar inte vara några problem att hantera OSX. Enkelt och intuitivt nästan jämt. Det enda är väl vissa småprogram som kan vara bra att ha. För rörlig bild bör du exempelvis ladda ner Flip4Mac som gör att du kan streama WMV-filer på nätet och VLC är också en mediaspelare man bör ha. Ska du skaffa ett riktigt bra brännprogram som klarar nästan allt kan du kolla in Toast som dock inte är gratis.

Redigerat av Phobos
Postat

Man tackar innerligt för grattis och alla tips nu är det Bambi på hal is ett tag.

Det är en jäkla märklig och samtidigt en rätt häftig utveckling för en som fram till runt 1984 hatade allt vad datorer hette, kort sagt man var en riktig Hippie snubbe på den tiden. Det var då jag beslöt mig för att dra upp huvvet ur sanden och kolla in vad det egentligen var det här med datorer och inte bara köra på fördommar. Då blev det en Amiga 500 och på den tiden så var PC = en blippande Dos promt uppe i vänstra hörnet av skärmen så musik på en PC kunde man glömma helt. Det var då drömmen väcktes typ fan man borde ju kunna göra musik hemma med en sån här apparat för helsicke (läs Amiga) och på den vägen är det.

Med allt som behövdes för vettig prestanda i förhållande hur det var på den tiden så hamnar vi nästan på samma peng som nu och det i sig med tanke på den prestanda man får nu för tiden är ju helt sanslöst. Då hette programmet Bars and Pipes om jag inte minns fel när det gäller Amiga på Atari så kom väl Cubase så smått till liv och föregångaren till alla härdsmältor typ PC VS Mac hette då Atari VS Amiga.

Nåväl har jag inte sagt det förr (jag vet att jag kan vara en bufflig jävel) så tack alla ni på alla forum (många möter man ju på andra forum oxå) som på olika sätt med jäkligt bra info har hjälpt mig på vägen.

Man bugar och bockar så mycket och hoppas på skoj med grejorna förståss. Säljer dock inte mina PC Logic versioner i första taget det är fina grejor kommer att mecka och fixa och se hur det funkar att synka och sånt, allt för att få mer fjong, kapacitet och flexibilitet. Kort sagt så jag står gärna till tjänst som nån slags kunskapsbank för den som vill vandra samma väg.

Ha det önskar

Göran

Postat
Svikare 😉

🙂 Tjena mannen det var länge sedan nä nä nä no worries ta det lugnt 🙂 dom grejorna får dom skicka till försäljning först när jag lämnat in kepsen 🙂 .

Göran

Postat

Hej Brinnande Sven, trevligt att du tagit dig i kragen och in i 2000-talet!

Måtte du samtidigt passa på att ordna Logic Studio 8 till dig så du samtidigt tar ett bamsekliv framåt. Dessutom hoppas jag att du passade på att ge din Mac mini lite RAM (alla fall 2GB) så du klarar dig.

När den första Mac mini kom recenserades den i MM där Herr Niklasson körde ett test i Pro Tools som kallas Dave C. I detta test lastar men kanal med kanal full med Pro Tools compressor och EQ tills programmet storknar. Då klarade den stackars G4an på 1,42 GHz 26 kanaler. Vilket visserligen inte är jättemycket men verkligen inte fy skam.

Se det nu några år senare. Ny processor med dubbla kärnor...du borde hamna en bra bit över 40 kanaler på detta test. Och om du inte använder så många blir det ju last över till mjukvaruinstrument....

Postat
Man tackar innerligt för grattis och alla tips nu är det Bambi på hal is ett tag.

Det är en jäkla märklig och samtidigt en rätt häftig utveckling för en som fram till runt 1984 hatade allt vad datorer hette [...]

Tjenare Göran och välkommen i gänget 😱

Och du, det låter som att du tycker du var sen med 1984 - håller inte med. 1984 var det nog inte många alls som visste vad datorer kunde göra, allra minst för musik. Hoppade själv på tåget 1984 och pokade som en tok för att få datorn att pipa. Det var inte många som fattade vad man höll på med! 🙂

Ska återgå till Producers Seminar nu... Ha det.

Postat

Man får tacka så mycket igen man blir lite 😄 med tanke på hur sur och jävlig jag kan vara ibland. Underverket borde anlända till Sya i morn Måndag eller Tisdag och det ska bli skoj så in i den att få testa den.

Göran

Postat

eftersom du köpte logic så sent så kolla så du i fall du är med i nån "grace period". det brukar man få vara eftersom du köpte det ganska nyligen.. logic 8 kom ut nu i dagarna så kolla upp det.. jag väntar med spänd förväntan på min mac och logic studio.. ska bli skönt och slippa steinbergs förbannade buggar... kommer vara en omställning men bara till det bättre... rock on!!!!!!!!! 🙂

Postat

Jo då jag är med på plan, alla efter 1:a Augusti är det så gratisversionen av Studio börjar tydligen att levereras här i Europa efter 26:e September nån gång.

Göran

Postat

fan va skoj göran!!

GRATTIS och välkommen till mafffian!!!

Postat

Man tackar och bugar till knäna det bidde en liten rackare men kanske naggande god 🥰

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.