Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nu satt jag mig ner och skulle spela in en fin låtidé, och de har jag tyvärr inte gjort på ett tag...

Minnet sviker och jag minns bara hälften av alla keykommands och shiet i ProTools,, Och misstolka mig inte, ja gillar ProTools.. men ja, full-lärd lär man ju aldrig bli haha.. 😛 jaja, nu till min fråga:

1. Säg att man har gjort en fin template, som man gjort skrivskyddad för att man inte vill råka spara över template-filen, och har spelat in lite grejjer och vill då spara sitt projekt... I vanliga fall om jag skapar ett nytt projekt så lägger det ju sig automatiskt en mapp med namnet man ger projektet, samt börjar man spela in audio så lägger sig det automatiskt i en undermapp som heter "audio files"...

MEN, när jag har gjort en template och väljer "save as.." så kan jag bara spara själva projekt-filen... Inte skapas de nån fin mapp... å börjar ja spela in audio så lägger sig denna audio i "template"-mappen å inte där jag sparade min projekt-fil...

Hoppas ni hängde med i frågan där... Jag undrar alltså om det går att göra på nå smidigare sätt än att själv skapa ny mapp->save copy in(plus klicka i "all audio files"->stänga ner template->öppna sin copy av projektet och därifrån jobba vidare??

Ja.. de va fråga 1 de.. nu kommer fråga 2.. Lite enklare att svara på kanske..

2. Säg att jag skapar ett nytt instrument-track, spelar in nått med nån synt där och oj: De e ju "notes", ushamejja, de ju mkt enklare med "region" när man ska klippa upp sina tagningar ("notes" visar ja ju ändå när ja ska editera i zoomat explode)... Jag vill alltså att "region" ska va standardvisning i Edit å inte "notes"! Samma sak för midi-kanalerna å de. Väldigt störigt. Går det att ställa in nån stans?

Tack å hej trogna ProTools-folk! 🙂

Mvh

Linus aka Limpan

Annons
Postat

1. importt session data det är du letar efter. titta på manualen lite närmare för att se hur det funkar i detalj, men bra mycket smidigare än proceduren.

2. Sitter inte framför PT nu, men om det finns någonstans då är det väl under preferences... MEN, om det inte finns, och du har sparat din template med region istället för notes, då...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.