Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Verkar mest finnas klarinetter i sÀnkt H, hur kommer det sig?

Finns det klarinetter i C?

😉

:musik

Annons
Postat
Hej!

Verkar mest finnas klarinetter i sÀnkt H, hur kommer det sig?

Finns det klarinetter i C?

🙂

:musik

Hej!

Vanligast Àr att man spelar Bb-klarinett, men det finns Àven C, Eb och A-klarinetter. Varför det Àr sÄ vet jag inte riktigt men jag antar att det Àr för att registret pÄ en Bb klarinett oftast passar bÀst. Vill man spela i höga register Àr det bÀttre med t ex en Eb-klarinett.

HĂ€lsningar Max

Postat

den överton följden som den coniska formen av klarinetten skapar i kombination av munstycke och rör Àr Bb, sÄ det blev naturligt att uveckla instrumentet i den tonart.

men visst, finns klarinetter i alla tonarter som beskrevs hÀr uppe, plus i F

Postat

För ett antal Är sen undersökte jag stÀmningar och modeller av klarinetter, och det visade sig att 10 av 12 möjliga

stÀmningar fanns representerade, historiskt sett. Det var nog B och F# som saknades.

Varför de olika stÀmningarna fortfarande överlever beror dels pÄ register (omfÄnget Àr i stort sett samma),

dels pÄ klang. En klarinett stÀmd i A Àr lite murrigare i tonen, i Eb Àr den tunnare och gÀllare.

Klarinettisterna vid parisoperan pÄstÄs ha haft ett instrument per tonart (eller nÄgot sÄnÀr jÀmt fördelat),

för att kunna ge olika karaktÀrer nÀr sÄ krÀvdes.

Postat

Den vanligaste klarinetten Àr i Bb. I symfoniorkestern byter man ofta mellan Bb och A, ingen "riktig" musiker klarar sig med bara en klarinett. En orsak Àr att strÄkarna helst spelar i korstonarter, 4 kors i strÄkarna (E-dur, hemma-plan för strÄkar) blir dÄ 6 kors för en Bb klarinett. AlltsÄ skriver man gÀrna för A-klarinetten i stÀllet, dÄ blir det bara ett kors i stÀllet. FÀrre kors - lÀttare att lÀsa och lÀttare att spela. A-klarinetten lÄter lite, lite annorlunda Àn Bb och gÄr en ton lÀgre, bÀgge faktum utnyttjas av de riktigt stora orkestrerarna.

Varför det blev just Bb Ă€r lite svĂ„rt att sĂ€ga. Mina historiekunskaper Ă€r lite vaga, men nĂ€r klarinetten "uppfanns" pĂ„ Mozarts tid sĂ„ blev det en konsert i A-dur för Anton Stadler. Troligen blev Bb vanligast senare för att den anvĂ€ndes i militĂ€risk marsch-musik, trumpeterna Ă€r ju vanligen stĂ€mda i Bb. Även trombonen Ă€r i grunden stĂ€md i Bb, men den skrivs av nĂ„gon orsak vanligen som otransponerat. Att spela pĂ„ ett A-instrument i arrangemang med b-förtecken blir snabbt komplicerat.

Bland orkestermusiker finns gott om historier om klarinettisten som precis nÀr han skall börja spela sitt extremt svÄra solo upptÀcker att han har fel instrument i munnen, snabbt anpassar sig och transponerar alltihop en halvton och spelar felfritt.

C-klarinetten Àr ytterst ovanlig i "seriös" musik, mer av ett skolinstrument. Mer att lÀsa finns pÄ nÀtet, till exempel hÀr:

http://hem.passagen.se/eriahl/clarinet.htm

Gunnar

Postat

PÄ Mozarts tid hade klarinetten funnits ett bra tag, Àven om den fortfarande utvecklades pÄ den tiden.

NÄt speciellt Är för "uppfinningen" kÀnner man inte till, men instrumentmakarfamiljen Denner brukar anges

som de första att bygga instrument av den typen. Det Àr runt Är 1700, Àven om instrumenttypen (blÄsinstrument

med enkelt rörblad) finns representerad pÄ olika hÄll i Afrika, Mellanöstern och vÀstra Asien.

Anton Stadler var en av de tidigaste virtuoserna pÄ klarinett, men Mozarts berömda (och hatade, av en del)

verk - konserternas konsert - skrevs för att spelas pÄ en s.k. bassettklarinett. Den hade ett utökat omfÄng

(ner till C nedanför lilla E), en annan form samt stÀmde i A.

Nuförtiden (egentligen sedan vÀldigt lÀnge) spelas den pÄ en vanlig A-klarinett, fast det lÄter inte riktigt lika bra.

Postat
Nuförtiden (egentligen sedan vÀldigt lÀnge) spelas den pÄ en vanlig A-klarinett, fast det lÄter inte riktigt lika bra.

jadu, det Àr lite vÀl att ta i... skillnaden i mozartkonsert Àr 2 snabba sextondelar som gÄr ner till D som inte klarinetten klarar.

och ska tillÀggas att 95% i orkester ska spelas med klarinetten i Bb, oavsett tonart. klarinetten i A Àr mörkare och anvÀnds mest till solo partier, och vÀldigt ofta har man fÄtt ÀndÄ transponera en halv ton med en Bb klarinett en partitur skrivit till A klarinetten. som klarinettist har jag alltid kÀnt att alla kors var inte vÀrd den extrem lite klang skillnad, men orkesterdirigenter Àr konstiga typer

musik (oregistrerad)
Postat

Tack för alla svar!! GlÀdjande mycket info.

Det verkar som om jag skulle kunna ge bort en klarinett i present som Àr i Bb, utan att vederbörande blir alltför begrÀnsad.

😉

:musik

Postat

Japp Bb Klarinetten Àr absolut vanligast Àven om mÄnga insiktsfullt har redogjort i stort sett för alla typer Àven historiskt.

Vill bara tillÀgga att orkestermusiker inte alltid spelar med den klarinett som det Àr noterat för. DÀrför att det kan vara dumt att ta upp en kall A klarinett bara för att slippa korsförtecken dom flesta transponerar dÄ i stÀllet till B-klarinetten i praktiken blir det som att lÀsa oktaverad basklav.

DÀremot kan den karaktÀristiska klangen ofta ocksÄ vara det primÀra och dÄ Àr det alltid instrumentbyte som gÀller.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.