musik (oregistrerad) Postat 10 september 2007 Postat 10 september 2007 Hej! Verkar mest finnas klarinetter i sĂ€nkt H, hur kommer det sig? Finns det klarinetter i C? đ :musik
MaxA Postat 10 september 2007 Postat 10 september 2007 Hej! Verkar mest finnas klarinetter i sĂ€nkt H, hur kommer det sig? Finns det klarinetter i C? đ :musik Hej! Vanligast Ă€r att man spelar Bb-klarinett, men det finns Ă€ven C, Eb och A-klarinetter. Varför det Ă€r sĂ„ vet jag inte riktigt men jag antar att det Ă€r för att registret pĂ„ en Bb klarinett oftast passar bĂ€st. Vill man spela i höga register Ă€r det bĂ€ttre med t ex en Eb-klarinett. HĂ€lsningar Max
zagor Postat 10 september 2007 Postat 10 september 2007 den överton följden som den coniska formen av klarinetten skapar i kombination av munstycke och rör Àr Bb, sÄ det blev naturligt att uveckla instrumentet i den tonart. men visst, finns klarinetter i alla tonarter som beskrevs hÀr uppe, plus i F
henrik.brunzell Postat 10 september 2007 Postat 10 september 2007 För ett antal Är sen undersökte jag stÀmningar och modeller av klarinetter, och det visade sig att 10 av 12 möjliga stÀmningar fanns representerade, historiskt sett. Det var nog B och F# som saknades. Varför de olika stÀmningarna fortfarande överlever beror dels pÄ register (omfÄnget Àr i stort sett samma), dels pÄ klang. En klarinett stÀmd i A Àr lite murrigare i tonen, i Eb Àr den tunnare och gÀllare. Klarinettisterna vid parisoperan pÄstÄs ha haft ett instrument per tonart (eller nÄgot sÄnÀr jÀmt fördelat), för att kunna ge olika karaktÀrer nÀr sÄ krÀvdes.
trombonisten Postat 10 september 2007 Postat 10 september 2007 Den vanligaste klarinetten Ă€r i Bb. I symfoniorkestern byter man ofta mellan Bb och A, ingen "riktig" musiker klarar sig med bara en klarinett. En orsak Ă€r att strĂ„karna helst spelar i korstonarter, 4 kors i strĂ„karna (E-dur, hemma-plan för strĂ„kar) blir dĂ„ 6 kors för en Bb klarinett. AlltsĂ„ skriver man gĂ€rna för A-klarinetten i stĂ€llet, dĂ„ blir det bara ett kors i stĂ€llet. FĂ€rre kors - lĂ€ttare att lĂ€sa och lĂ€ttare att spela. A-klarinetten lĂ„ter lite, lite annorlunda Ă€n Bb och gĂ„r en ton lĂ€gre, bĂ€gge faktum utnyttjas av de riktigt stora orkestrerarna. Varför det blev just Bb Ă€r lite svĂ„rt att sĂ€ga. Mina historiekunskaper Ă€r lite vaga, men nĂ€r klarinetten "uppfanns" pĂ„ Mozarts tid sĂ„ blev det en konsert i A-dur för Anton Stadler. Troligen blev Bb vanligast senare för att den anvĂ€ndes i militĂ€risk marsch-musik, trumpeterna Ă€r ju vanligen stĂ€mda i Bb. Ăven trombonen Ă€r i grunden stĂ€md i Bb, men den skrivs av nĂ„gon orsak vanligen som otransponerat. Att spela pĂ„ ett A-instrument i arrangemang med b-förtecken blir snabbt komplicerat. Bland orkestermusiker finns gott om historier om klarinettisten som precis nĂ€r han skall börja spela sitt extremt svĂ„ra solo upptĂ€cker att han har fel instrument i munnen, snabbt anpassar sig och transponerar alltihop en halvton och spelar felfritt. C-klarinetten Ă€r ytterst ovanlig i "seriös" musik, mer av ett skolinstrument. Mer att lĂ€sa finns pĂ„ nĂ€tet, till exempel hĂ€r: http://hem.passagen.se/eriahl/clarinet.htm Gunnar
henrik.brunzell Postat 10 september 2007 Postat 10 september 2007 PÄ Mozarts tid hade klarinetten funnits ett bra tag, Àven om den fortfarande utvecklades pÄ den tiden. NÄt speciellt Är för "uppfinningen" kÀnner man inte till, men instrumentmakarfamiljen Denner brukar anges som de första att bygga instrument av den typen. Det Àr runt Är 1700, Àven om instrumenttypen (blÄsinstrument med enkelt rörblad) finns representerad pÄ olika hÄll i Afrika, Mellanöstern och vÀstra Asien. Anton Stadler var en av de tidigaste virtuoserna pÄ klarinett, men Mozarts berömda (och hatade, av en del) verk - konserternas konsert - skrevs för att spelas pÄ en s.k. bassettklarinett. Den hade ett utökat omfÄng (ner till C nedanför lilla E), en annan form samt stÀmde i A. Nuförtiden (egentligen sedan vÀldigt lÀnge) spelas den pÄ en vanlig A-klarinett, fast det lÄter inte riktigt lika bra.
zagor Postat 10 september 2007 Postat 10 september 2007 Nuförtiden (egentligen sedan vÀldigt lÀnge) spelas den pÄ en vanlig A-klarinett, fast det lÄter inte riktigt lika bra. jadu, det Àr lite vÀl att ta i... skillnaden i mozartkonsert Àr 2 snabba sextondelar som gÄr ner till D som inte klarinetten klarar. och ska tillÀggas att 95% i orkester ska spelas med klarinetten i Bb, oavsett tonart. klarinetten i A Àr mörkare och anvÀnds mest till solo partier, och vÀldigt ofta har man fÄtt ÀndÄ transponera en halv ton med en Bb klarinett en partitur skrivit till A klarinetten. som klarinettist har jag alltid kÀnt att alla kors var inte vÀrd den extrem lite klang skillnad, men orkesterdirigenter Àr konstiga typer
musik (oregistrerad) Postat 10 september 2007 Postat 10 september 2007 Tack för alla svar!! GlĂ€djande mycket info. Det verkar som om jag skulle kunna ge bort en klarinett i present som Ă€r i Bb, utan att vederbörande blir alltför begrĂ€nsad. đ :musik
DivineCo Postat 11 september 2007 Postat 11 september 2007 Japp Bb Klarinetten Àr absolut vanligast Àven om mÄnga insiktsfullt har redogjort i stort sett för alla typer Àven historiskt. Vill bara tillÀgga att orkestermusiker inte alltid spelar med den klarinett som det Àr noterat för. DÀrför att det kan vara dumt att ta upp en kall A klarinett bara för att slippa korsförtecken dom flesta transponerar dÄ i stÀllet till B-klarinetten i praktiken blir det som att lÀsa oktaverad basklav. DÀremot kan den karaktÀristiska klangen ofta ocksÄ vara det primÀra och dÄ Àr det alltid instrumentbyte som gÀller.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.