Jump to content
Annons

Behöver jag preamp?

Recommended Posts

TheFuse (oregistrerad)
Postat

Hej Hej!

Är ny på det här med inspelning och har nyligen investerat i lite datordelar, bla. ett Audiophile 2496. Har planerat att spela in sång med min dynamiska budget Peavey mikrofon. Vad blir resultatet om jag pluggar in den direkt i mitt 2496? Fungerar det överhuvudtaget eller ska jag pallra mig iväg och köpa en preamp? Tänkte även spela akustisk, den är redan mickad. Är signalen från acken tillräckligt stor? Vad gäller elgitarr så tänkte jag använda nån mjukvaruförstärkare (Amplitube). Kan jag plugga in elguran direkt till ljudkortet?

Anders

Annons
Postat

Saken blir bra mycket enklare för dig redan med den billigaste mixern i närmsta musikaffär eller postorderfirma för ett par hundringar.

Postat

Självklart så måste du förstärka signalen från mikrofonen innan ljudkortet. Antingen via en separat preamp eller ett mixerbord (som också är en preamp).

Det samma gäller gitarren men där kan du iofs använda amplitude (eller liknande) som förstärkarsimulator. Om du använder dig av softare monitoring så kan du även lyssna via amplitude medans du spelar.

captain nemo (oregistrerad)
Postat
Hej Hej!

...Vad gäller elgitarr så tänkte jag använda nån mjukvaruförstärkare (Amplitube). Kan jag plugga in elguran direkt till ljudkortet?

Anders

Nej. Ingången är för line-nivå, dvs gitarrsignalen är för svag.

Preamp eller mixer.

//Nemo

• 3 veckor senare...
Mr Underhill (oregistrerad)
Postat

Prova ALTOS dubbla rörpreamp. Funkar helt ok och ger ett hyfsat rörljud.

895:- på JAM.

Alternativt en liten mixer, Behringer eller ALTO är billiga och lågbrusiga om du inte skall göra proffsinspelning.

🙂

ROCK ON Mr U

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.