Jump to content
Annons

Hjälp typ nitad tråd vid byte av plattform

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Skulle vara jäkla bra med nån slags manual det är nämligen ganska mycket att tänka på vid ett eventuellt byte från PC till Mac och frågorna vill man ju ha svar på innan man kör igång. Sen är det inte så jäkla lätt att veta vilka frågor man ska ställa heller. Det kan ju hända att man väljer att testa med en begagnad Mac i första hand och det kan vara nog så komplicerat för den oinvigde som bara vill göra musik och inte har ett dedikerat intresse för datateknik.

Nog behöver väl branschen iofs. cashinflödet i någorlunda jämna strömmar för att kunna utveckla sina produkter men kunderna kanske behöver begränsa sitt utflöde oxå. Kort sagt dom lever ju förmodligen i första hand på alla oss amatörer och semiamatörer världen över så det är en symbios hur gärna vi än vill låtsas om att det inte är så. Tror alla skulle tjäna på det för alla vill vi väl alla skapa musik så bra, så fort, så smärtfritt (läs kostnadseffektivt) det bara går och med så obegränsade möjligheter (typ så man i alla kan göra en bedömning utifrån ens personliga ekonomiska förutsättningar) som det bara är möjligt eller?

Därmed inte sagt att det går båttre/lättare att göra musik om man konverterar till Mac men för dom som vill testa om det kan underlätta så vore det ju bra om man kunde få reda på bromsklottsarna samt eventuella extra kostnader som man kan få räkna med. Kan ju avväpna debatten en del oxå så man slipper alla dessa härdsmältor som jag själv oxå har bidragit till viss del om jag är lite försiktig med hur jag uttrycker mig hehe. Kort sagt skitbra idé eller?

Göran

Annons
Postat

Tydligen inte 40 som tittat och inte ett ljud jaha. Strunt samma jag har nog fått koll på läget på ett ungefär så jag klarar mitt hopp. Ha det

Postat

Nä det är väl ingen som skulle få för sig att byta från PC till Mac 😉. Skämt och sidor, men varför vill du byta till Mac?

Postat
Nä det är väl ingen som skulle få för sig att byta från PC till Mac 😉. Skämt och sidor, men varför vill du byta till Mac?

Logic

Postat

Eh var ju en ganska livad diskussion för någon vecka sedan i "Varför Mac och inte PC" tråden. Så frågan är snarare... Vart är nu alla dessa Mac-entusiaster som säger att det är sååå enkelt och självklart att köra Mac jämförelsevis 😄 Sprungit och gömt sig med svansen mellan benen 🙂

Postat (redigerat)

Du kommer själv få en massa AHA?-upplevelser under resans gång. Logic kan du ju redan med, och är det några frågor om detta hur det är med Logic i osx så ställ dom på ett vettigt Logicforum 😉 Eller av dom få Logicusers här på forumet.

Annars vad det gäller vanliga osx-frågor så är ju naturligtvis ett macforum att föredra.

http://99mac.se http://forum.macworld.se/ http://discussions.apple.com/index.jspa osv

Redigerat av KillwithSkill
Postat (redigerat)

En får tacke för tips. Tycker nog fortfarande att nån slags vägledning förbi dom värsta fällorna skulle vara bra.

Tex. så verkar det ju som att inte alla G5or har PCI platser det var nåt med nån frekvens där oxå som va viktig så inte ens ljudkort packar ihop.

En annan sak kan ju vara ett klargörande av eventuella skillnader på prestanda mellan tex en ny Mac mini Core 2 Dual 1,8 Ghz (som då ur ett mac perspektiv verkar vara jäkligt prisvärd) och en begagnad G5a med två processorer och lika mycket minne.

Det finns beroende på modell G5a tydligen ända upp till 8 minnesplatser eller kanske det var PCIe tillsamans med PCI 🙁 a osv.

Det är ju klart att det går att trycka i mer minne i en G5a förmodligen upp till 4 gig men då kanske Core 2 Dou läget ger lite mer kräm så det jämnar ut sig och sen är man ju med på plan när det gäller intelMacarna oxå kanske kan var bra inför framtiden.

Ett Firewire Ljudkort blir väl bästa lösningen för Mac minin kan jag tro.

Går ju tydligen även att slava Logic Pro via nån nod eller vad det hette på flera Intel Macar för att jämna ut belastningen på processorerna och det funkar även med Mac minis och en sån får man ju för under 7000 med 2 gig i minne en mac pro bärjar på 24 000 om jag inte minns fel.

Ja nu har jag rabblat lite sånt som kanske kan vara bra att tänka över och då har jag förmodligen fel i hälften av mina antaganden 😄 .

Javisst fan glömde ju att det senaste OSX tydligen kan bli en broms för en del hårdvara och även programvara. Det verkar oxå vara nått nytt i Macvärlden, förr har det så vitt jag begriper bara rullat man har inte behövt tänka på speciellt mycket vid uppgraderingar av sitt OS.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Postat (redigerat)
Nä det är väl ingen som skulle få för sig att byta från PC till Mac 🙁. Skämt och sidor, men varför vill du byta till Mac?

Eh var ju en ganska livad diskussion för någon vecka sedan i "Varför Mac och inte PC" tråden. Så frågan är snarare... Vart är nu alla dessa Mac-entusiaster som säger att det är sååå enkelt och självklart att köra Mac jämförelsevis 😄 Sprungit och gömt sig med svansen mellan benen 😛

inte nån som sprungit iväg .. håll dig istället till trådens egentliga spörsmål!!

Redigerat av IDF
Postat

Men du Göran, det vore intressant att få ett uttlåtande från dig hur du upplever prestandan på Macen jämfört med PC... Jag har varit rätt sugen på en Mac som ren musikdator men inte fan går jag o köper en bara för att de redan frälsta lovar guld och gröna skogar (nej, jag menar inte att dissa er, eller att ni ljuger...!). Det är svårt det här. Det är lite som med Linuxfrälsta som svär på allt heligt om hur mycket bättre Linux är i prestanda över Windows men några siffror på det har jag aldrig sett. Jodå, jag tror också att Linux är bättre men jag vill veta hur mycket... 🙁

Postat
Nä det är väl ingen som skulle få för sig att byta från PC till Mac 🙁. Skämt och sidor, men varför vill du byta till Mac?
Nä det är väl ingen som skulle få för sig att byta från PC till Mac 😄. Skämt och sidor, men varför vill du byta till Mac?

Logic

Läste nånstans att det var många pro som förbannade det faktum att Logic var mångas val p.g.a. att det var "instabilt" o.s.v...

Hoppa inte på mig för jag har ingen aning, men stämmer det att Logic är "sämre" än Cubase, Sonar och Protools?

Det har alltså blivit en "standard" bland Pro'n utan att det för den skull är det bästa programmet?

Är det egentligen bättre? Vad kan Logic t.ex. mer/bättre än de andra nämnda programmen?

Sorry att det blev lite offtopic Burnin Sven... Kom bara att tänka på det just nu...

Postat
Nä det är väl ingen som skulle få för sig att byta från PC till Mac 😄. Skämt och sidor, men varför vill du byta till Mac?

Logic

Läste nånstans att det var många pro som förbannade det faktum att Logic var mångas val p.g.a. att det var "instabilt" o.s.v...

Hoppa inte på mig för jag har ingen aning, men stämmer det att Logic är "sämre" än Cubase, Sonar och Protools?

Det har alltså blivit en "standard" bland Pro'n utan att det för den skull är det bästa programmet?

Är det egentligen bättre? Vad kan Logic t.ex. mer/bättre än de andra nämnda programmen?

Sorry att det blev lite offtopic Burnin Sven... Kom bara att tänka på det just nu...

Tjena se där en landsman själv är man oxå gammal Västeråsare. Det är hel lugnt lite offtopic mår vi bara bra av. Vet faktiskt inte nåt speciellt om varken Logic eller nåt annat program när det gäller för och nackdelar. Jag bara gillar Logic funkar för mig helt enkelt typ logiken i hur programmet funkar passar mig.

Göran

Postat
Men du Göran, det vore intressant att få ett uttlåtande från dig hur du upplever prestandan på Macen jämfört med PC... Jag har varit rätt sugen på en Mac som ren musikdator men inte fan går jag o köper en bara för att de redan frälsta lovar guld och gröna skogar (nej, jag menar inte att dissa er, eller att ni ljuger...!). Det är svårt det här. Det är lite som med Linuxfrälsta som svär på allt heligt om hur mycket bättre Linux är i prestanda över Windows men några siffror på det har jag aldrig sett. Jodå, jag tror också att Linux är bättre men jag vill veta hur mycket... 🙂

Tjena Hellpig ska försöka lägga upp lite synpunkter så fort jag får maskinen och får testa lite. Jag vet inte om jag har låtit mig påverkas av Mac fansen eller bara blev nyfiken, svårt och säga det kanske bara var habegäret som blev för stort 🙁 . Jag menar här för ett tag sen köpte jag en gängsats för galvade rör på Jula, skulle bara gänga ett rör så hade lika gärna kunnat låna för jag har en polare som är rörkrökare. Men fan det kändes lite skönt att få hem den så nu går jag och tittar på lådan och mår lite gött, fick ett bra pris oxå för plastlådan som grejorna låg i visade sig vara sönder och när jag ville byta så gav dom mig ett pris som va svårt att stå emot. Sen får man hämta hem och rationalisera och ha sig för att motivera både för sig själv och frugan att det var absolut ja inte nödvändigt kanske men förbaskat bra att ha en sån grej 😄 och jag fick den ju sååå billigt oxå hehe. Det kan vara lite så med mitt Mac köp och sen är den så liten och gullig oxå lite högre än en pizza kartong en sån som man köper fryst går in i normal micron du vet. En liten behändig sak och funkar den inte till min belåtenhet så blir det väl världens dyraste brevpress i värsta fall 😛 .

Göran

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Logic är verkligen inte instabilt att det har blivit standard på mac har många orsaker men en stor orsak är ju dess medföljande pluggar och instrument som till stor del är betydligt vassare än t.e.x. Cubases .

Postat
Nä det är väl ingen som skulle få för sig att byta från PC till Mac 😛. Skämt och sidor, men varför vill du byta till Mac?

Logic

Tjena se där en landsman själv är man oxå gammal Västeråsare. Det är hel lugnt lite offtopic mår vi bara bra av. Vet faktiskt inte nåt speciellt om varken Logic eller nåt annat program när det gäller för och nackdelar. Jag bara gillar Logic funkar för mig helt enkelt typ logiken i hur programmet funkar passar mig.

Göran

jasså, du snubblade till lite och hamnade en bit söderut... 🙁

Det skulle väl kanske gå att testa en äldre version av Logic (5 el. 6?) på en PC, men man har ju så mycket installerat ändå... jag testar många alfa och beta program av olika slag dessutom, så man har fullt upp med att ha koll på allt ändå...

Jag fick med Cubase LE med ett programpaket till ljudkortet, men det har aldrig fungerat av nån anledning... varken på förra datorn eller den här... Det börjar starta, men slår bara av och syns inte till mer... 😮 Det kanske är fel på CD'n, för jag brukar få igång program...

Jag är i.o.f.s. nöjd med Sonar, så det är ingen katastrof.

Ok, ska sluta svamla nu... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.