Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan,

Jag har ett problem med min mikrofon, eller alla mina mikrofoner rättare sagt, när jag sjunger för högt i mikrofonen så blir det bara brusande oljud, även om jag har den på ett ordentligt avstånd och sedan höjer upp volymen. Jag förstår inte detta, den här mikrofonen borde klara av såpass högt ljud... jag använder mig av Mojave Audio 200 (MA-200) mikrofonen. Här är en länk till den, http://www.mojaveaudio.com/MA-200.html

Jag förstår mig inte riktigt på de olika värdena, men det står att den ska vara speciellt bra för vokal och inspelning av instrument. Så varför händer detta? Är det något jag har ställt in fel i windows kanske? Har försökt allt som jag kan komma på. Jag kan alltså inte höja volymen i Cubase men om jag använder högtalarna för att höja volymen förstärks inte det brusande ljudet på de höga ljuden. Fattar inte hur det hänger ihop.

Här är den tekniska delen av mikrofonen:

"TECHNICAL DATA

TRANSDUCER TYPE: Externally excited capacitor type

DIAPHRAGM: 1-inch diameter, gold sputtered

DIAPHRAGM THICKNESS : 3-microns

POLAR RESPONSE: Cardioid

FREQUENCY RESPONSE: 30 Hz-18 kHz, ±3dB

SENSITIVITY: -37dB re 1V/pa

MAXIMUM SPL: 120dB

DISTORTION: head amp only, <1% @117dB SPL, <3% @ 125dB SPL

SELF NOISE: 14db nominal, not to exceed 16db (A Weighted)

IMPEDANCE: 200 ohms, balanced using an output transformer

VACUUM TUBE: 5840 - pentode tube wired for triode operation

POWER REQUIREMENTS: 100-120VAC; 220-240VAC, 50 or 60 Hz. Power consumption approx. 10 watts."

Upskattar all hjälp jag kan få!

Mvh,

Joel L.

Redigerat av Joel L.
Annons
Postat (redigerat)

Jag vet inte hur man kolla de exakta siffrorna, men mätaren är på gränsen till röd... verkar bero på vilken volym jag har i Cubase, jag fattar inte hur man höjer volymen utan att man förstärker hela skiten, jag menar man höjer volymen på samma sätt som med högtalarna, eftersom det funkar att höja med dem utan man höjer själva... vet inte vad det heter,

Gain?

Redigerat av Joel L.
Postat
Hur ser signalvägen ut i övrigt, är mikrofonen kopplad till en förstärkare, mixer eller vad?

Alltså, hur ser signalvägen ut från mikrofon till dator?

Jag har kopplat den till en Toneport UX2 som är kopplad till datorn. Så det kan inte bero på ljudkortet eftersom Toneporten används istället för ljudkortet, eller har jag fel?

Postat
Låter som om det distar i ljudkortet eller preampen.

Din mik kräver ju ingen ytterligare strömförsörjning (har egen) och på ditt ljudkort med preamps (UX2) ska du kanske inte ha +48V på. Du ställer inspelningsnivån i ditt ljudkort - Kolla och ställ nivån på record send i mjukvaran till ljudkortet.

Postat (redigerat)
Din mik kräver ju ingen ytterligare strömförsörjning (har egen) och på ditt ljudkort med preamps (UX2) ska du kanske inte ha +48V på. Du ställer inspelningsnivån i ditt ljudkort - Kolla och ställ nivån på record send i mjukvaran till ljudkortet.

Hmm, har lyckats komma åt ljudkortets inställningar förut men jag vet inte längre hur jag kommer åt det, har ett Sounblaster Audigy 2 ZS [5400]... kan hända att jag tog bort Creative Audio consollen för att få norton antivirus att funka, är inte säker.

Tack för hjälpen

Redigerat av Joel L.
Postat
Hmm, har lyckats komma åt ljudkortets inställningar förut men jag vet inte längre hur jag kommer åt det, har ett Sounblaster Audigy 2 ZS [5400]... kan hända att jag tog bort Creative Audio consollen för att få norton antivirus att funka, är inte säker.

Tack för hjälpen

Du kommer inte åt inställningar genom att gå till start/program/creative?

Du får väl avinstallera Norton och installera om Creatives program istället... ljud är viktigare... 🙂

Köp NOD32 eller skaffa ett gratis AV som t.ex. Avast eller nåt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.