spydah Postat 12 september 2004 Postat 12 september 2004 Problem med inspelning Jag har köpt mig en mixer och när vi spelar in så spelas beatet in på vocal tracket tillsammans med rappen. Vad kan vara felet? Verkar som att den spelar in allt ljud som går genom mixern.. när den bara ska spela in det som kommer från micken. Såhär har jag kopplat: ljudkort > mixer : line in mixer > monitorer : controlroom out mixer > ljudkort : main mix output lurar i phones mixern är ett alto s6 mitt ljudkort är ett audiophile 2496.. i routern till det har jag H/W Out 1/2 - Waveout 1/2 H/W Out S/PDIF - Monitor mixer jag spelar in med cooledit, för att cubase vägrar funka sen jag kopplade in grejjerna.. jävla störande hjälp uppskattas
bergis Postat 12 september 2004 Postat 12 september 2004 Jag vet inte exakt hur den mixern funkar men jag har en linkande phonic mixer utan returkanaler. När jag spelat in så har har kopplat in en mic i mixern, main out från mixern till line in på ljudkortet. För att höra det jag redan spelat in, så kopplar jag från ljudkortets line out in till en linekanal på mixern. Grejen är att alla kanaler på mixern har en aux och mainlevel volymregel. Det är bara aux som går till controlroom och phone out, så för att inte det uppspelade ska gå runt in i datorn igen så skruvas mainlevel på min "returkanal" till 0 och med aux regeln styr jag sedan volymen av det jag hör från datorn till hörlurarna. Vet inte riktigt om det blev lite för rörigt eller om det kanske var så du hade kopplat men annars funkar den här kopplingen..
Rapid Wanker Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 Grejen är ju att allt du stoppar in i mixerns line- och mic-ingångar och drar upp volym på kommer att hamna i mainmix output. Sitter och tittar på S-6'ans blockschema, och jag tror du skulle testa att köra ljudkort: ut > mixer: 2-track in (Tape in, dom som ser ut som S/PDIF). Sedan trycker du in 2-TK to control room (och ser till att 2-TK to mix inte är intryckt) när du spelar in. Då borde du få medhörningen i lurarna och bara de andra grejerna (mic) ut från mainmix out. Sitter själv och försöker hitta ett intelligent sätt att koppla genom en S-8'a, och inser att det ultimata vore att ha två mixers en för ljud ut och en för ljud in. Sedan kan man ju korskoppla både hit och dit
spydah Postat 13 september 2004 Trådstartare Postat 13 september 2004 rapid walker: ja jag gjorde så som du sa nu, kör med tape in.. och de funkar men nu dog vocal monitorn så ja hör inte mig själv och mitt jävla cubase vägrar fungera sen ja kopplat in grejjerna.. verkar som cubase inte får nån signal in och jag hittar inget att ändra som hjälper :/
Rapid Wanker Postat 15 september 2004 Postat 15 september 2004 (redigerat) Tagit bort Såg först inte att du fått det att funka i en annan nyare tråd. Redigerat 15 september 2004 av Rapid Wanker
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.