Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Behöver tips å undringar inför eventuellt stage piano köp.

Någon som har något konkret tips på stage piano med vägda tangenter om man vill också vill ha bra orgel å el piano? Tänker upp till femton tusen å sprungit runt å testat massor å hittat pianon som jag verkligen tyckt om men det har alltid fallit lite på orgel å el piano ljuden, känns ju lite trist att behöva lägga till det senare i form av rack eller modul även om det är en lösning.

Kan någon förklara anledningen till att folk ibland avråder en till att köpa stage piano med inbyggda högtalare? Finns det någon anledning eller anses det bara oproffsigt?

Varför kostar Nordstage så mycket? Finns det någon förklaring, det mest ultimata för mig hade nämligen varit något i stil med en Nord electro fast då med vägda tangenter men priset på ett Nord Stage känns ju galet jämfört med andra stagepiano om man tänker på klaviaturen å pianoljuden?

Någon som testat Kawai MP5? brukar komma upp som rekomendation när man kollar utländska sidor.

jepp, tacksam för synpunkter

Redigerat av Charlie666
Annons
Postat (redigerat)

4sound har sänkt priset på Nord Electro. Tror det var 15000 eller 16000, men det är ett av de bästa stagepianon jag nånsin testat. Orgel ljudet och rhodes ljudet låter enorm!! Testa det gärna. Jag sparar själv pengar till ett sånt.

MVH

Anders

edit: Såg att du nämnt Nord electro. Anledning till att de är så dyra är för att de låter så bra. Inte massa ljud men de som finns låter grymt.

länk till pianot

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=430253

Redigerat av Gizmozis
Postat

Jag skulle varna för Nord Electro. Tyvärr så stämmer deras pianoljud dåligt. Det låter bra när det är självt men med andra instrument, speciellt då akustiska så uppstår det intonationsproblem - detta är något jag har fått inofficiellt bekräftat.

Jag själv har köpt en Roland FP-7. Suverän flygel, rhodes, wurlitzer samt hammond (med leslie). Jag har spelat klassiskt solo såväl som kammarmusik. Jazz, pop och den funkar i alla sammanhang. I o m att den har två högtalare med 20W i vardera så har jag ofta inte ens behövt ha med stärkare. Den är ful som stryk, har en liten skärm samt något bökig operativsystem men som stage piano låter den fördjävla toppen!! Alla de jag har spelat med håller med . . och är förvånade hur bra det låter. (En fördel är att man kan ha olika stämmning, samt även skapa en egen.)

På Engelska

(den finns utan de där fula benen.)

På svenska

Postat

Nord electro går ju tyvärr bort som pianist är vägda tangenter ett måste. Roland FP7 ja tyckte verkligen om klaviaturen, men själva upplägget kändes lite krafsigt om du förstår vad jag menar mycket hippa funktioner som jag inte tror jag kommer ha användning för. Men den lät ju verkligen bra ja. Tyckte nog bättre om lite mer avskalade FP4 men den har ju tyvärr något sämre klaviatur. (Den finns ju i och för sig i en vit variant som är fantastiskt snygg...)

Postat

Tyresö Musik i Stockholm har rea på en massa pianon, däribland diverse Yamaha och Roland. Ett tips om du nu bor i stan ...

• 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.