Esa Postat 12 september 2004 Postat 12 september 2004 (redigerat) Hej på er alla, Jag har Pentium IV, 2.2 GHz, 120 GB, 512 MB, XP Home Edition, QuataFire 610, Cubase SL 2.2, Live ESI 2.04. Funderar vilken sampler jag skall skaffa för att kunna använda med ovanstående utrustning (är medveten om att jag måste ha minst 1 Gb RAM) nedanstående ljudbibliotek - Voices of The Apocalypse GIGA (funkar under Halion, GigaStudio, men vet inte om det funkar under Kontakt) - Ethno World GIGA (funkar under Halion, GigaStudio, men vet inte om det funkar under Kontakt) - Advanced Orchestra Extended EXS/Halion (funkar under Halion, GigaStudio, men vet inte om det funkar under Kontakt) Har förstått att Halion 2 tar mycket RAM-minne i anspråk, men att Halion 3 skall vara bättre än föregångaren. GigaStudio använder GSIF-stödet i ljudkortet, vilket inte mitt ljudkort stöder, men det finns GIGA VST Adapter som man kan använda för att få GigaStudio att fungera som ett VSTi under Cubase. Å andra sidan har GigaStudio 3 ReWire-funktion, men vet inte hur pass bra detta är i praktiken. Är Rewire eller VSTi att föredra? Hur blir det med Latencyn? Kontakt skall tydligen vara mycket kompetent sampler, men funkar den med ovanstående ljudbibliotek problemfritt? Tacksam för lite feedback på mina frågor, tack! 😉 Redigerat 12 september 2004 av Esa
Zando Postat 12 september 2004 Postat 12 september 2004 Hej på er alla, Jag har Pentium IV, 2.2 GHz, 120 GB, 512 MB, XP Home Edition, QuataFire 610, Cubase SL 2.2, Live ESI 2.04. Funderar vilken sampler jag skall skaffa för att kunna använda med ovanstående utrustning (är medveten om att jag måste ha minst 1 Gb RAM) nedanstående ljudbibliotek - Voices of The Apocalypse GIGA (funkar under Halion, GigaStudio, men vet inte om det funkar under Kontakt) - Ethno World GIGA (funkar under Halion, GigaStudio, men vet inte om det funkar under Kontakt) - Advanced Orchestra Extended EXS/Halion (funkar under Halion, GigaStudio, men vet inte om det funkar under Kontakt) Har förstått att Halion 2 tar mycket RAM-minne i anspråk, men att Halion 3 skall vara bättre än föregångaren. GigaStudio använder GSIF-stödet i ljudkortet, vilket inte mitt ljudkort stöder, men det finns GIGA VST Adapter som man kan använda för att få GigaStudio att fungera som ett VSTi under Cubase. Å andra sidan har GigaStudio 3 ReWire-funktion, men vet inte hur pass bra detta är i praktiken. Är Rewire eller VSTi att föredra? Hur blir det med Latencyn? Kontakt skall tydligen vara mycket kompetent sampler, men funkar den med ovanstående ljudbibliotek problemfritt? Tacksam för lite feedback på mina frågor, tack! 🙂 Hej hej! Unmatched Compatibility – Import Standard Formats and the Vast Library KONTAKT instantly expands your sample potential since it reads all major formats: AKAI, BATTERY, EXS24, HALion, SoundFont2, LM4 and more. An outstanding 3 GB library is included on five CDs. A range of authentic sample-based instruments provides everything from breathtaking pianos and exceptional guitars to futuristic synths and effects. Länk:http://www.native-instruments.com/index.php?kontakt_us
Esa Postat 13 september 2004 Trådstartare Postat 13 september 2004 (redigerat) OK... tack för tipset... Men vad anser du om GigaStudio? Några andra som har för- och nackdelar med Kontakt, Hyperion och GigaStudio? 😛 Edit: Jag menar GigaStudio istället för GigaSampler? Redigerat 13 september 2004 av Esa
Esa Postat 13 september 2004 Trådstartare Postat 13 september 2004 Hej igen, Nu är jag lite ivrig, men läser/konverterar Kontakt också filer som är avsedda för GigaStudio också? "Unmatched Compatibility – Import Standard Formats and the Vast Library KONTAKT instantly expands your sample potential since it reads all major formats: AKAI, BATTERY, EXS24, HALion, SoundFont2, LM4 and more. An outstanding 3 GB library is included on five CDs. A range of authentic sample-based instruments provides everything from breathtaking pianos and exceptional guitars to futuristic synths and effects." 😛
bonzo Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 Nu är jag lite ivrig, men läser/konverterar Kontakt också filer som är avseddaför GigaStudio också? Det verkar så: *Gigasampler™ format: KONTAKT is able to import files in Gigasampler™ format. After converting the files to KONTAKT format, KONTAKT can play large sample banks directly from the hard drive (Update 1.2 and separate Diret From Disk-extension required: available on the NI website). http://www.native-instruments.com/index.ph...taktfeatures_us DFD (Direct From Disk) är för övrigt bra om man kör stora bibliotek och inte har så mycket minne. Samplingarna laddas inte in helt i minnet, utan - som namnet antyder - streamas direkt från hårddisken. Halion 3 har någon liknande funktion. RAMsave tror jag att det hette.
freddie Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 Jag tycker Kontakt är bäst. Halion har klumpiga reglage & Gigastudio/sampler kan väl inte hantera 24-bitar ännu....!?
Zando Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 Jag tycker Kontakt är bäst. Halion har klumpiga reglage & Gigastudio/sampler kan väl inte hantera 24-bitar ännu....!? GigaStudio 3 is the much anticpated new version of the best and most powerful sampler. Available in three versions, ORCHESTRA, ENSEMBLE, and SOLO, GigaStudio 3 offers up to unlimited polyphony, 96kHz/24-bit sample support, ReWire support, VST hosting, realtime convolution modeling and a new look and feel for improved usability and workflow. Naturally, it retains the features that made GigaStudio the professional choice for sampling, such as disk streaming, the lowest latency of any sampler and the best sound libraries in the world. Den nya GigaStudio 3 har 24-bit sample support , jag tror som du säger att Kontakt är bättre än Halion&GigaStudio hört även från andra som har Kontakt har själv provat den lite å var nöjd med både ljudet & hantering av den, har själv Halion3 men är inte riktigtnöjd med den.
Esa Postat 14 september 2004 Trådstartare Postat 14 september 2004 Tack alla ni som har svarat på mina frågor! Bra att få synpunkter mellan dessa tre Samplingsprogram. Det verkar som Kontakt är det bästa köpet av dessa tre. Vad är det rekommenderade minneskraven (RAM) på Kontakt 1.5.3? Vad har ni när det gäller större ljudbibliotek? 🙂
Claes Holmerup Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Jag kör med HALion och trivs bra med det. Har faktiskt inte sett någon anledning att titta på annat... De flesta jag har frågat, tycker att Kontakt har större möjligheter, men att HALion är bättre och enklare om man inte behöver skruva en massa med ljuden. HALion streamar från hårddisk (och var bland de första som fick det att fungera bra) - så man behöver inte ladda in allt i RAM. Ljudbibliotek? Titta på Scarbee-biblioteken. De är extremt svåra att överträffa och finns både för HALion och Kontakt... 🙂
bonzo Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Vad är det rekommenderade minneskraven (RAM) på Kontakt 1.5.3? Vad har ni när det gäller större ljudbibliotek? 🙂 Om du lägger till 512MB till dina befintliga 512 så klarar du dig nog fint. Tyckte jag såg att 1GB var vad som rekommenderades.
Esa Postat 15 september 2004 Trådstartare Postat 15 september 2004 Ok, Intressant med Scarbee-biblioteken. Trumljuden var riktigt bra. Jupp... då är det bara att spara lite till och sedan inhandla... Tackar för svaren!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.