Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej, jag är en ganska ny Pro Tools användare och har lite funderingar som jag skulle bli superglad om någon kunnig kunde hjälpa mig med litegranna. Läser Pro-tools boken på engelska och håller på att bygga upp en hemmastudio.

1. Vad är skillnaden mellan Insert och Send? Vad är en send egentligen?

2. Vad är en Linebox och när behöver man en sådan?

Annons
Postat
1. Vad är skillnaden mellan Insert och Send? Vad är en send egentligen?

Det handlar om hur du skickar signalerna

Vid insert går hela signalen genom effekten. Ungefär som om du kopplar en färgburk (effekt) mitt på en vattenslang. Allt går in, allt färgas och allt går ut.

Vid send väljer du hur mycket signal som ska skickas till effekten. Det kan du göra för att den ligger på en egen "buss" (typ: kanal), vid sidan om orginalbussen. Ungefär som om du gör en grening på vattenslangen, sätter burken på sidoslangen och sätter dit en kran vid delningen så att du kan låta mer eller mindre signal gå över till sidoslangen. Fast nivån på orginalbussen påverkas inte i det här fallet som det skulle göras i en vattenslang.

Effekter som du vill ska påverka hela signalen och bara just den kanalen lägger du som insert. T ex kompressor och eq.

Om du använder en effekt som send kan du styra flera olika kanaler till den effektbussen. Användbart för t ex eko och reverb.

Om du använder en effekt som insert så kan du i många effekter välja förhållandet mellan "dry" (utan effekt) och "wet" (med effekt).

Om du använder en effekt som send bör du alltid sätta effekten på maximal "wet" eftersom den torra signalen går den andra vägen.

I grova drag ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.