Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

mp3 är värdelöst.

Annons
Postat (redigerat)
Om 10 år har vi inga egna hårddiskar. De finns bara i säkra hallar.

Allt vi vill konsumera streamas i stunden. Behovet att lagra filer själv är borta. Även programmen körs remote. Vi köper inte en fil eller ett program, vi hyr tillgången till dem.

Frågan om filformat har då ingen eller liten betydelse.

Denna lösning har vi i studion diskuterat och jag har läst om Sampletillverkare som oxå vill ha det så.

Och för mig är det bara fördelar.

1. Man blir av med piratkopieringen av mjukvara ( Logic , Cubase )

2. Man blir av med piratkopieringen av Samples ( Big Fish Audio , XNL Audio , East West m.m m.m )

3. Man begöver endast ha med sig sin dator då ljud & programvara ligger online på en server m.a.o man är extremt global och kan arbeta vart man vill när man vill.

Finns massa andra anledningar jag kan tänka mig , Dock tror jag kanske inte att man hyr tillgång utan precis som nu köper det man vill ha MEN installerar det på en server som ligger online som man loggar in på.

Men känner jag Apple eller alla andra mjukvarutillverkare rätt så kommer dom definitivt införa hyressystemet vilket

i långa loppet blir dyrare men å andra sidan med dom extra inkomsterna kanske dom uppdaterar regelbundet.

( Logic Pro 7 är väl 2-3 år gammalt nu ? )

Ett litet steg på vägen till ett streamat musikbibliotek finns på http://www.deezer.com/ (hette tidigare bloggmusic).

I dess växande bibliotek finns över +250000 låtar och hela album av massor med artister. Helt gratis, bara att söka på favoritartisten, göra egna låtlistor mm och lyssna direkt i datorn. Väl värt en titt, helt suveränt!

Redigerat av Magpie
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag satt och lyssnade på en äldre herre som visade ett trick.

Man spelar höga sinustoner så att vi ligger på gränsen av vad vi kan höra. Sedan switchar man mellan sinusvåg och fyrkantsvåg. (Tror det var fyrkant) Det blir lite fler övertoner med fyrkant som vi egentligen inte hör. Men si, det hördes skillnad mellan fyrkant och sinus vågen. Njae alla hörde inte skillnad med de som kunde höra den subtila skillnaden spikade varje gång som det växlades. Mycket intressant... Psykoakustiskt kan man kalla det :-)

Postat
Jag satt och lyssnade på en äldre herre som visade ett trick.

Man spelar höga sinustoner så att vi ligger på gränsen av vad vi kan höra. Sedan switchar man mellan sinusvåg och fyrkantsvåg. (Tror det var fyrkant) Det blir lite fler övertoner med fyrkant som vi egentligen inte hör. Men si, det hördes skillnad mellan fyrkant och sinus vågen. Njae alla hörde inte skillnad med de som kunde höra den subtila skillnaden spikade varje gång som det växlades. Mycket intressant... Psykoakustiskt kan man kalla det :-)

Om man kommer nära Nyqvist-frekvensen, så kan det på grund av LP-filtret inte förekomma komplexa vågformer utan alla blir sinus - så i det högsta registret, blir det faktiskt ingen skillnad mellan sinus och fyrkant. Om det ändå blir det, så har man förmodligen en tongenerator som modulerar fram frekvensen (tyvärr gör Wavelab så i vid höga frekvenser) i stället för att skapa den korrekta direkt - och då kan man ändå höra skillnad eftersom det finns annat innehåll i lägre register, som kommer att interferera...

Postat
Om man kommer nära Nyqvist-frekvensen, så kan det på grund av LP-filtret inte förekomma komplexa vågformer utan alla blir sinus - så i det högsta registret, blir det faktiskt ingen skillnad mellan sinus och fyrkant. Om det ändå blir det, så har man förmodligen en tongenerator som modulerar fram frekvensen (tyvärr gör Wavelab så i vid höga frekvenser) i stället för att skapa den korrekta direkt - och då kan man ändå höra skillnad eftersom det finns annat innehåll i lägre register, som kommer att interferera...

Hänger inte med. Menar du att Wavelab håller reda på vad som är sinus och vad som är fyrkant, även när frekvensen närmar sig 20 kHz? Hur kan den gära det inte finns någon information om vad som är vad i ljudfilen?

Postat (redigerat)

Hänger inte med. Menar du att Wavelab håller reda på vad som är sinus och vad som är fyrkant, även när frekvensen närmar sig 20 kHz? Hur kan den gära det inte finns någon information om vad som är vad i ljudfilen?

Om man låter Wavelab skapa en ljudfil (funktionen finns under Tools) med den frekvens man väljer (alltså vid höga frekvenser), så modulerar programmet fram den frekvensen i stället för att skapa en vågform med rätt frekvens. Testa själv om du har Wavelab, så ser du tydligt hur det ser ut om du förstorar vågformen. Dumt så det förslår, eftersom man ju inte enbart får den frekvens som man vill ha då - och därför värdelöst att göra tester med...

Det är vid uppspelning som man inte kan höra skillnad på en fyrkant eller sinus vid höga frekvenser, eftersom lågpassfiltret i D/A-omvandlaren ser till att inga komplexa vågformer kan förekomma. Som bekant är ju en fyrkantvåg summan av sinusvågens grundfrekvens och alla dess udda övertoner, men när man kommer nära Nyqvist-frekvensen, så kan ju inga av dessa övertoner förekomma eftersom de är högre än där LP-filtret sätter stopp, så då blir resultatet aldrig annat än sinus...

Redigerat av Claes
Postat

Tyvärr. Har Wavelab Lite men där finns ingen Tools-meny.

Får se om jag fattat rätt. När man väljer att generera sinuston i Wavelab ser den ut som en sinus i fönstret även om frekvensen ligger på 16 kHz. Stämmer det?

Det verkar isf dumt.

Postat
Tyvärr. Har Wavelab Lite men där finns ingen Tools-meny.

Får se om jag fattat rätt. När man väljer att generera sinuston i Wavelab ser den ut som en sinus i fönstret även om frekvensen ligger på 16 kHz. Stämmer det?

Det verkar isf dumt.

Det är det som är problemet. Jag har inte kollat var det ändras från riktig sinus till modulerad, men vid 16kHz, så ser vågformen inte ut som en sinus längre, utan som en dubbel sinus - alltså en modulerad vågform i stället för en kontinuerlig. Man ser alltså på vågformen att det inte är korrekt, så programmet ljuger i alla fall inte. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.