Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan alla studio nissar....har en utgåva av mixologi tidningen (jävligt bra ) såg att det fanns färdiga eq inställningar man kunde utgå ifrån vilket har funkat jätte bra för mig...

nu är frågan finns det nå mer eq inställningar som man kan ladda hem typ på en saxofon eller en flöjt osv 😛😆

Annons
Postat

Bäst är alltid att lyssna medan man skruvar. Det lär man sig mycket mer på - och får bättre resultat av - än att bara följa en standardinställning som någon annan har gjort. Standardinställningen kan förstås varaanvändbar för att ha något att utgå från, men till syvende och sist, så är det öronen som måste avgöra...

Postat
Hejsan alla studio nissar....har en utgåva av mixologi tidningen (jävligt bra ) såg att det fanns färdiga eq inställningar man kunde utgå ifrån vilket har funkat jätte bra för mig...

nu är frågan finns det nå mer eq inställningar som man kan ladda hem typ på en saxofon eller en flöjt osv 🙂😛

"Färdiga" EQ-inställningar - min åsikt:

Det finns inte en chans att det kan fungera BRA.

Motivering (bara några få av många flera möjliga):

Olika instrument (exemplar och fabrikat etc) har olika karaktär.

Alla vokalister har olika röster.

Olika sättningar med olika musik har olika problem med hur frekvensspektrat fylls.

Olika EQ har olika karaktärer.

Olika EQ har olika branthet i filtren, Q och andra egenskaper.

Olika musikstilar har olika förutsättningar och ideal.

Olika musiker har olika mål, idéer och krav.

Det finns helt enkelt för många variabler för att en färdig "mall" skall kunna fungera bra, ens som ingångssteg.

Och tur är nog det. Det finns redan för mycket sönderkomprimerad musik utan dynamik på maxvolym som dessutom utgår från "självspelande" datorinstrument (typ Broomstick, Virtual guitarist, Groove Agent etc) färdiga loopar och mekaniserade röster (autotune etc) 😳😛😆

Det fattas bara att allt detta bara får passera en standardinställning av EQ också... 😆

Det finns inget som kan ersätta riktig kunskap, kreativitet, känsla och erfarenhet.

Men det är som sagt var min åsikt...

Postat

nu är frågan finns det nå mer eq inställningar som man kan ladda hem typ på en saxofon eller en flöjt osv 😛😆

Varför inte leka runt lite själv istället? Om du vill lära dig att mixa ordentligt är det väl lika bra att börja lita på dina öron istället för "standard-inställningar" 😳

Jag har inte mixat saxofon eller flöjt, men det borde inte vara så konstigt. Skär bort onödig bas, lyft lite mellanregister/diskant där det låter bra. Kanske skära bort lite burkfrekvenser med kirurgisk eq (smala q-värden).

Lycka till!

Postat
Det finns inget som kan ersätta riktig kunskap, kreativitet, känsla och erfarenhet.

kan bara hålla med dig

ändå så är det just det som händer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.