drloop (oregistrerad) Postat 3 september 2007 Postat 3 september 2007 (redigerat) Kan med att låna tråden lite? Det verkar finnas så mycket kunnigt PC folk som läser tråden. Här är en kille som bytt från Mac till PC. Allt har funkat ok men nu exploderar Explorer rätt ofta. Finns det nåt sätt att laga den? Explorer är väl del av os så hur fixar man det? I övrigt rockar maskinen hur bra som helst. Redigerat 3 september 2007 av drloop
Björn Olsberg Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Kan med att låna tråden lite? Nope 😳 Delar från tråden Jag har tänkt om. , Byter till Mac.
Multiband Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Bara för att inte det skall misstolkas så menar du givetvis inte "Internet Explorere"? 😛 Förklara gärna vad du får för meddelande. När är det störst sannolikhet för att Explorer skall crasha? I mitt fall crashar explorer oftast pga ett program. Och när program crashar så kör jag CTRL+ALT+DEL och avsluta det programmet som spökar så brukar Explorer starta om hela desktop och man är igång igen. Försök specificera.
KillwithSkill Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 (redigerat) Det hör väl till vardagen att explorer kraschar? Ctrl alt del, högerklicka på explorer i programrutan och highlighta explorer. och välj avsluta....vänta på miffot windows att tala om för dig att "programmet svarar inte" Välj avluta IGEN(?!). Sen klicka på skicka felmeddelande. Och sen klicka okej. Sen klicka okej igen då när MS tackar dig för att du tar dig tid att skicka meddelandet.....sen starta om explorer. Jättetrevligt, hur bra som helst! Undrar när MS tänker lansera en webläsare som INTE har dom funktionerna, utan bara funkar? (...är mor din oskuld?) Redigerat 5 september 2007 av KillwithSkill
Hellpig Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Du kan högerklicka på "Min Dator" och välja "Hantera". Där kan du kolla loggarna och i bästa fall lista ut vad det är som har orsakat kraschen. Om explorer.exe kraschar kan man starta processen genom att välja "Kör" från startmenyen eller ta fram aktivitetshanteraren - Arkiv - Kör. Där skriver du bara explorer.exe så startar den igen, förhoppningsvis. Förutsätter att du inte menar MS Internet Explorer nu...
Björn Olsberg Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Jag tar det inte för osannolikt att du har fått någon toolbar som har installerat sig, eller något tillägg som strular. Kan gälla både Explorer som Internet Explorer. Vanliga orsaker till att Explorer hänger sig kan också vara att du har ett program som ska visa mer detaljerad information om filen du håller muspekaren över. Vad det är för program och vilken filtyp det gäller, är bara att testa sig fram med (om det nu är detta som är problemet).
Fredrik Karlsson Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Det hör väl till vardagen att explorer kraschar? Tror faktiskt aldrig att det har hänt mig (o jag har ägt en hel del datorer i mina dar), fattar inte vad ni gör med era datorer som får de att krascha stup i kvarten?
drloop (oregistrerad) Postat 6 september 2007 Postat 6 september 2007 Det hör väl till vardagen att explorer kraschar? Tror faktiskt aldrig att det har hänt mig (o jag har ägt en hel del datorer i mina dar), fattar inte vad ni gör med era datorer som får de att krascha stup i kvarten? Det är Internet Explorer som inte längre fixar vissa hemsidor utan bara försvinner spårlöst. Jag kör Google toolbar kanske skall jag ta bort den? Och jag har också ägt datorer en massa år utan problem men då var det Mac som gällde :-)
Björn Olsberg Postat 6 september 2007 Postat 6 september 2007 Svårt att säga vad som gör att Explorer dyker och försvinner. Tråkigt svar, men du har inte övervägt Firefox eller Opera? Du kan där behöva installera Flash separat, om du vill ha det.
drloop (oregistrerad) Postat 6 september 2007 Postat 6 september 2007 Svårt att säga vad som gör att Explorer dyker och försvinner. Tråkigt svar, men du har inte övervägt Firefox eller Opera? Du kan där behöva installera Flash separat, om du vill ha det. Jag är tvungen att köra Netscape, Firefox. Men va fan jag vill ju att Explorern skall funka. Den funkade ju alldeles nyss. Skall prova avinstallera google toolbar.
Fredrik Karlsson Postat 6 september 2007 Postat 6 september 2007 Det hör väl till vardagen att explorer kraschar? Tror faktiskt aldrig att det har hänt mig (o jag har ägt en hel del datorer i mina dar), fattar inte vad ni gör med era datorer som får de att krascha stup i kvarten? Och jag har också ägt datorer en massa år utan problem men då var det Mac som gällde :-) Känns som om allting handlar om Mac vs PC denna vecka!
Fredrik Karlsson Postat 6 september 2007 Postat 6 september 2007 Det hör väl till vardagen att explorer kraschar? Tror faktiskt aldrig att det har hänt mig (o jag har ägt en hel del datorer i mina dar), fattar inte vad ni gör med era datorer som får de att krascha stup i kvarten? Och jag har också ägt datorer en massa år utan problem men då var det Mac som gällde :-) Känns som om allting handlar om Mac vs PC denna vecka! Varför köper du inte en Mac så är alla dina problem lösta? Varför lämnade du Mac som var så fantastikt? ?
drloop (oregistrerad) Postat 6 september 2007 Postat 6 september 2007 Det hör väl till vardagen att explorer kraschar? Tror faktiskt aldrig att det har hänt mig (o jag har ägt en hel del datorer i mina dar), fattar inte vad ni gör med era datorer som får de att krascha stup i kvarten? Och jag har också ägt datorer en massa år utan problem men då var det Mac som gällde :-) Känns som om allting handlar om Mac vs PC denna vecka! Varför köper du inte en Mac så är alla dina problem lösta? Varför lämnade du Mac som var så fantastikt? ? 2005 var det mycket billigare att köpa en Windows PC än Mac. Nu vill jag bara ha en fungerande PC igen...
Fredrik Karlsson Postat 6 september 2007 Postat 6 september 2007 Det hör väl till vardagen att explorer kraschar? Tror faktiskt aldrig att det har hänt mig (o jag har ägt en hel del datorer i mina dar), fattar inte vad ni gör med era datorer som får de att krascha stup i kvarten? Och jag har också ägt datorer en massa år utan problem men då var det Mac som gällde :-) Känns som om allting handlar om Mac vs PC denna vecka! Varför köper du inte en Mac så är alla dina problem lösta? Varför lämnade du Mac som var så fantastikt? ? 2005 var det mycket billigare att köpa en Windows PC än Mac. Nu vill jag bara ha en fungerande PC igen... Otur för dig! Min MusikPC har funkat utan några som helst problem! Hade jag varit dig så hade jag investerat i en Mac igen och sluppit de problem du har!
drloop (oregistrerad) Postat 6 september 2007 Postat 6 september 2007 Det hör väl till vardagen att explorer kraschar? Tror faktiskt aldrig att det har hänt mig (o jag har ägt en hel del datorer i mina dar), fattar inte vad ni gör med era datorer som får de att krascha stup i kvarten? Och jag har också ägt datorer en massa år utan problem men då var det Mac som gällde :-) Känns som om allting handlar om Mac vs PC denna vecka! Varför köper du inte en Mac så är alla dina problem lösta? Varför lämnade du Mac som var så fantastikt? ? 2005 var det mycket billigare att köpa en Windows PC än Mac. Nu vill jag bara ha en fungerande PC igen... Otur för dig! Min MusikPC har funkat utan några som helst problem! Hade jag varit dig så hade jag investerat i en Mac igen och sluppit de problem du har! Kul att din PC funkar. Min funkar spela musik på men inte surfa med explorer. Otroligt korkat.
AssOwL™ Postat 6 september 2007 Postat 6 september 2007 Hej! Du kan testa att laga IE med programmet Dial-A-Fix. Ladda hem det härifrån. Det behöver inte installeras nåt, utan du bara packar upp filen till en mapp och sen kör du dial-a-fax.exe Det finns lite saker på första sidan där, men jag tror att du ska klicka på hammaren och scrolla ner i listan och markera "repair/reinstall IE" pch klicka på "GO". Det är ingen garanti att det fungerar, men är lite mer konkret än alla hjälpsamma "köp MAC" svar du har fått... Lycka till.
Multiband Postat 7 september 2007 Postat 7 september 2007 Inget ont riktat direkt till dig DrLoop. Men tanken slår mig att Mac användare verkar vana vid att man lungt kan lägga in allt möjligt utan att vara på sin vakt 😉 I PCs värld är det annorlunda. Man skall inte trycka på alla dessa dialogrutor som ploppar upp och frågar om man vill optimera datorn, söka efter säkerhets luckor och allt vad det kan vara. Själv slutade jag använda Internet Explorer sen flera år tillbaks. Sägs att både Internet Explorer och Google Toolbar bringar stora problem. Sen är frågan varför man vill använda IE? Själv tycker jag den är seg, och har inte enligt mina kunskaper stöd för alla dessa sköna addons som finns till Firefox.
drloop (oregistrerad) Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Inget ont riktat direkt till dig DrLoop. Men tanken slår mig att Mac användare verkar vana vid att man lungt kan lägga in allt möjligt utan att vara på sin vakt 😊 I PCs värld är det annorlunda. Man skall inte trycka på alla dessa dialogrutor som ploppar upp och frågar om man vill optimera datorn, söka efter säkerhets luckor och allt vad det kan vara. Själv slutade jag använda Internet Explorer sen flera år tillbaks. Sägs att både Internet Explorer och Google Toolbar bringar stora problem. Sen är frågan varför man vill använda IE? Själv tycker jag den är seg, och har inte enligt mina kunskaper stöd för alla dessa sköna addons som finns till Firefox. Google toolbar var orsaken till mina problem. Känns ganska ofarlig eller? Tack Olsberg för tipset om pluggar i explorer. Nu funkar Explorer men nu har jag har jag fått ett häng dår jag inte kan klicka på start menyn eller några andra program på desktopen. Måste logga ut och logga in igen för att få det att funka... M-Audios controlpanel verkar vara problemet... den kan jag inte vara utan så jag får leva med det här problemet tills M-Audio fixar sin app. Möjligen någon som har en lösning på mitt nuvarande problem. Och jag är fullständigt paranoid vad gäller alla konstiga fönster som eventuellt dyker upp så att jag slår ihjäl pop up frågor med aktivitetshanteraren istället för att klicka nej i ett fönster eller klicka på krysset... så försiktig är jag antagligen över genomsnittet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.