Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som skulle kunna ge ett allmänt, och då är jag fullt medveten om att mixningen är olika för vilken genre av musik osv. Men ändå en basic beskrivning för typ trance, pop, hip hop vad ni använder på Mastern, kicken, snaren, basen osv, typ inställning på compressorn, eq, reeverb osv.

Har problem med att basen och kicken oftast skär sig, de låter på tok för mycket och inte alls i närheten av ljudet genom min dators externa ljudkort. Speciellt om man bränner ut låten och kör på tex en stereo....Låten kan ibland låta rörig helt enkelt.

Tack för svar...

Annons
Postat

Hur man ska ställa in kompressor o dyl är nog något man måste prova sig fram till själv. Det går inte att säga säkert hur den kompressor som du använder kommer att bete sig med ditt material om man ställer in den på ett visst sätt, utan man måste skruva och lyssna, skruva och lyssna - och skruva och lyssna...

Grötar instrument ihop sig, så brukar man kunna fixa det med eq eller med panorering. Ligger det för många olika instrument i mitten av ljudbilden, så behöver man skicka ut en del av det lite mer till höger eller vänster för att få separationen som behövs. Om sådant som normalt ska ligga i mitten av ljudbilden (som baskaggen och basen) grötar ihop sig, så får man lösa det genom att antingen välja lite mindre "feta" ljud - eller så använder man eq och justerar så att det blir bättre separation. Exempelvis så kan du sänka lägsta basen på basen och sänka den lite högre basen på baskaggen. Då får båda lite mer utrymme och kan spela utan att gröta ihop sig. Du får helt enkelt prova dig fram och se vad du trivs med.

Tänk också på att alla ljud inte kan vara "feta". Det är nämligen ett väldigt vanligt fel som folk gör - men örat orkar inte urskilja fler än kanske 2 "feta" ljud och sedan är ljudbilden helt enkelt för mättad. Varje ensklit ljud måste alltså inte låta skitbra om man sololyssnar, utan det är helheten som ska låta bra - och då kan man få kompromissa lite ibland.

Postat

Tack för svaret Claes!

Jag märkte genast en skillnad när jag panorerade ut vissa instrument till höger och vänster. En mycket renare känsla.

Hur ser du på mixningen av själva trummorna, då det ibland kan kännas som de försvinner eller ligger för lågt bakom syntarna och de övriga instrumenten. Vanligtvis har jag helt enkelt höjt volymen på trummorna men detta är nog ingen bra ide, då trummorna oftast låter för mycket när man spelar låten på en tex stereo..har du några förslag?

Postat

Ett tips är att Alltid Sänka 🙂

Om du inte hör Trummorna sänk dom andra ljuden.. om du höjer kommer du så småningom få höja mer och mer och till slut så får du en jävla dist på allting 🥰

Så, Alltid sänka dom andra ljuden 🙂

Postat

haha, sänka är ett bra tips! man blir lätt döv efter nåra timmar framför samma låt. Men mixning av trummor är ett litet helvete:) speciellt om man vill få dom att låta sådär enkelt, ledigt självklara på sin plats...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.