Hellpig Postat 5 september 2007 Dela Postat 5 september 2007 (redigerat) Intressant dilemma? Eller kanske man skall säga - hur svårt kan det bli? Köpte ett CME Uf6 midikeyboard för ett par år sedan. Jag hade då lite problem med att få igång det hela men då handlade det iom min okunskap om DAW:s i allmänhet. Fick barn o var tvungen att montera ner studiorummet... och keyboardet var för stort för att ha i vardagsrummet. Men nu har jag ju ett dedikerat musikrum igen och idag kopplade jag in keyboarden. ... Man kan ju förledas att tro att det skulle funka sopm det gjorde sist, right? Wrong. Windows hittade inte några drivrutiner till att börja med men när jag själv hittade dem på CME:s webbplats så visade det sig att de fanns visst på datorn men jag körde på och installerade i alla fall. Igång med Cubase. Inte ett skit händer. Jag får inte ens insignal från UF6:an. Testar byta USB-port. Fortfarande ingen insignal. I varierande ordning händer följande: Bootar om datorn. Avinstallerar drivisar 1.04 Installerar drivisar 1.05 Byter USB-kabel Ingen verkar hända/hjälpa. Hittade någon templade för Cubase på CME:s webbplats. Det är en XML-fil och beskrivningen säger att man skall: 2.Devices->Device Setup->Add/Remove->Generic Remote3.Click "Add", Select "Generic Remote", Click "Setup" 4.Click "Import", Open File "Cubase 3.0.xml" 5.Select "UF MIDI IN" for "MIDI Input" Till att börja med så stämmer inte punkt två med mitt Cubase men ok, jag öppnade MIDIhanteraren eller vad den nu heter och testade att importera XML-filen. UF6:an finns fortfarande inte med som val och den går inte att lägga till heller. Stön... Jag vet att andra har haft problem liknande detta men jag hittar ingen lösnign och börjar bli trött på att testa saker som inte hjälper så sista hoppet går till er här forumet - att någon kanske sitter inne med en tänkbar lösning? Redigerat 5 september 2007 av Hellpig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 5 september 2007 Trådstartare Dela Postat 5 september 2007 Uppföljning... Kollade upp enheten i enhetshanteraren och där står det att ... "drivrutinen är aktiverad men fungerar inte korrekt". Under till finns två radioknappar varav den övre är iklickad. Hmm. Testar ominstallera drivrutinen igen då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SMonk Postat 5 september 2007 Dela Postat 5 september 2007 Uppföljning... Kollade upp enheten i enhetshanteraren och där står det att ... "drivrutinen är aktiverad men fungerar inte korrekt". Under till finns två radioknappar varav den övre är iklickad. Hmm. Testar ominstallera drivrutinen igen då. Hade du använt OSX hade det säkert inte varit några problem 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 5 september 2007 Dela Postat 5 september 2007 Uppföljning... Kollade upp enheten i enhetshanteraren och där står det att ... "drivrutinen är aktiverad men fungerar inte korrekt". Under till finns två radioknappar varav den övre är iklickad. Hmm. Testar ominstallera drivrutinen igen då. Hade du använt OSX hade det säkert inte varit några problem 😳 😱 så sant.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 5 september 2007 Trådstartare Dela Postat 5 september 2007 Möjligtvis inte... 😱 Men det gör jag ju inte, tyvärr. Men jag är eventuellt felet på spåret, men ominstallation av drivrutin hjälpte inte dock. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
homer Postat 5 september 2007 Dela Postat 5 september 2007 Det är väl inte så enkelt att du har glömt att slå på strömmen till keyboarden innan du startar Cubase? Annars kan du ju midikoppla klaviaturen (om du har midi-interface i ljudkortet förstås 😳 ). Då behövs ju inga drivrutiner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 5 september 2007 Trådstartare Dela Postat 5 september 2007 Det är väl inte så enkelt att du har glömt att slå på strömmen till keyboarden innan du startar Cubase? Annars kan du ju midikoppla klaviaturen (om du har midi-interface i ljudkortet förstås 😳 ). Då behövs ju inga drivrutiner. Nej, tyvärr. Hittat ett trix som går ut på att Windows bara kan hantera upp till 10 midienheter och sedan ignorerar nya... kan vara lösningen. Om någon är intresserad så kan man läsa om detta här. Står dock upp till SP1 och jag har SP2 på min burk men det är värt ett försök. Skall testa det om en stund men har inga större förhoppningar. Får väl nöja mig med att använda mig av mitt lilla MidAir25 annars... 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 5 september 2007 Dela Postat 5 september 2007 Har du valt rätt (samma) midikanal på keyborden och i progammet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
godhead Postat 5 september 2007 Dela Postat 5 september 2007 kör vanlig MIDI med CME-klavvarna istället. USB-implementationen är helt åt skogen värdelös i dom. Dessutom får du lite extra latency, av någon anledning, när du kör med USB Midi-drivern. bara ett råd alltså 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 5 september 2007 Trådstartare Dela Postat 5 september 2007 Kan säga att det är löst nu. Det är tydligen så att Windows bara lagrar de 10 första midi entry:sarna i registret. Jag plockade bort några kopior och problemet är löst efter ominstallation av drivrutinerna. Se min länk ovan för en mer ingående förklaring av problemet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 5 september 2007 Dela Postat 5 september 2007 Kan säga att det är löst nu. Det är tydligen så att Windows bara lagrar de 10 första midi entry:sarna i registret. Jag plockade bort några kopior och problemet är löst efter ominstallation av drivrutinerna. Se min länk ovan för en mer ingående förklaring av problemet. Grattis! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.