Jump to content
Annons

Portastudio ihop med PT LE


svante

Recommended Posts

😆 Hej goa vĂ€nner. Hoppas nĂ„gon orkar lĂ€sa igenom mitt lilla problem och kanske kan hjĂ€lpa mig.

Jag SKULLE kunna leta jÀrnet pÄ nÀtet och kanske hitta ett fÀrdigformulerat svar pÄ denna frÄga. Men, jag arbetar som en gnu dessa dagar(Àr lÀrare) kring terminstart och hinner inte. DÀrför stÀller jag en sÄ hÀr pass "basic" frÄga hÀr och hoppas att nÄgon vÀnlig virtuos inom Àmnet skulle kunna hjÀlpa mig!

Jag har införskaffat en MBOX PRO med PT LE och det fungerar sÄ ljuveligt sÄ. Jag tog mig en funderare pÄ vad jag skulle göra mig av min gamla portastudio, en YAMAHA AW16G. NÀr jag ögnar igenom dess manual sÄ ser jag att man ska kunna anvÀnda portan som en "remote control". BÄde fader-reglar och transport knappar pÄ portan ska kunna styra PT LE. Okej, riktigt kul.....men;

Det visar sig att det inte finns nÄgon presets pÄ portan till PT pÄ windows utan bara till mac. Men visst ska jag pÄ nÄge vis kunna programmera/lÀra PT att dansa efter min pipa, alltsÄ fÄ PT att bli styrd av min PORTA. NÄgon som vet hur??

Puss och kram pĂ„ förhand 😆

lp&u

Svante

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jo det gÄr!

Hade en AW16G som styrde mitt Cubase och det var gött att bara kunna trycka play etc pÄ portanšsÄ startade allt.

TyvÀrr kommer jag inte ihÄg hur jag hade instÀllt (om jag sett det framför mig sÄ kanske jag hade kommit pÄ det), men vet att det tog nÄgra dar innan jag kom pÄ hur!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlltsÄ jag har bara kört det med en jÀttegammal version av Cubase 2.1 eller nÄt sÄnt. Fast dÄ styrde Aw4416 bara start och stopp. Om jag kommer ihÄg rÀtt sÄ mÄste din AW4416 stÄ som MTC master och stÀlla in din sequenser pÄ 30 fps, sÄ var det för mig iallafall. Men jag har inte anvÀnt den pÄ 1-2 Är och sÄlde den för ett halvÄr sen. De har ju tyvÀrr lagt ner www.aw4416.com men googla lite sÄ hittar du till exemple aw4416:s forum, dÀr borde det ju finnas lite hjÀlp att fÄ.