drloop (oregistrerad) Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 [quote Hej, jag vill bara bidra till den gigantiska härvan av quote-taggar! 😊
mietek Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 (redigerat) beror väl på hur spåret ser ut, ett riff med räserdist blir ju helt dynamiskt platt och då finns det väl inget sätt för melodyne att jobba på det, timestrech funkar ju skitbra, varför inte? Redigerat 8 september 2007 av mietek
drloop (oregistrerad) Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 beror väl på hur spåret ser ut, ett riff med räserdist blir ju helt dynamiskt platt och då finns det väl inget sätt för melodyne att jobba på det, timestrech funkar ju skitbra, varför inte? Timestretcha nåt som är otight och det förblir långsammare otight eller snabbare otight... eller fattar jag fel?
JJRockford Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Att spela in och spela live är, i a f i en del genres, två helt olika saker. Vet inte riktigt vart jag ska börja och sluta om detta, men man kan ju i a f konstatera att lyssnaren har betydligt större möjligheter att irritera sig på fel på en studio-skiva som dom lyssnar på 150 ggr på en vecka än om man går på en live-konsert en gång; En live-konsert kan (bör...) ju vara så mycket mer än själva musiken. Plus att själva lyssningen oftast är ganska bristfällig. Alla som någon gång spelat live vet att man brukar hinna med ganska många missar (som man sannerligen inte släppt igenom på en studio-inspelning) men som knappt eller inte alls märks vid en konsert. Om man tar trådskaparen så skulle det ju kunna vara så att han är ensam gitarrist i sitt band, men vill feta till ljudbilden lite på någon inspelning. När han sen spelar live så behöver han ju inte vara supertajt med en annan gitarr... Annars, om jag förstod saken rätt, så ska musiken bara användas i demo-syfte? Kanske vore allra smidigast (eller latast... 😊) att prova t ex Virtual Guitarist (finns även i "electric version")?
Biran Postat 9 september 2007 Postat 9 september 2007 Att spela in och spela live är, i a f i en del genres, två helt olika saker. Vet inte riktigt vart jag ska börja och sluta om detta, men man kan ju i a f konstatera att lyssnaren har betydligt större möjligheter att irritera sig på fel på en studio-skiva som dom lyssnar på 150 ggr på en vecka än om man går på en live-konsert en gång; En live-konsert kan (bör...) ju vara så mycket mer än själva musiken. Plus att själva lyssningen oftast är ganska bristfällig. Alla som någon gång spelat live vet att man brukar hinna med ganska många missar (som man sannerligen inte släppt igenom på en studio-inspelning) men som knappt eller inte alls märks vid en konsert. Om man tar trådskaparen så skulle det ju kunna vara så att han är ensam gitarrist i sitt band, men vill feta till ljudbilden lite på någon inspelning. När han sen spelar live så behöver han ju inte vara supertajt med en annan gitarr... Annars, om jag förstod saken rätt, så ska musiken bara användas i demo-syfte? Kanske vore allra smidigast (eller latast... 😆) att prova t ex Virtual Guitarist (finns även i "electric version")? Om ljudet är bristfälligt live borde bandet genast sparka ljudteknikern.. Sen blir ju ljudet heller inte bättre än musikern tillåter, så nog är det viktigt att kunna traktera sitt instrument ordentligt.. Om nu trådskaparen inte lirar live, så tycker jag ändå inte man skall ta genvägar med programvara istället för att lära sej att spela ordentligt på sitt instrument.. Självkänslan och stoltheten växer ordentligt när man vet att, det är jag och inga hjälpmedel man hör 😳 Enda skillanden jag märker egentligen e att man spänner sej en aning när rec-knappen är aktiverad, än att stå på scenen med en massa maniacs som skriker i folkhavet 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.