Mossman Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Tjena, Jag håller på att testa att spela in lite "snabba" riff (samma hela tiden) som jag pannar ut. Problemet är att ju snabbare jag försöker spela, desto mer otight blir jag Det är inte jätteilla, men om jag vill tighta till det ännu mer, finns det något sätt att fixa detta? Kom inte och säg övning ... Jag känner att jag håller på att nå mina begränsningar 🥰
saverman Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Man ska kunna göra det i Melodyne men hur snabbt det klarar vet jag inte. Aldrig provat något annat än sång i det.
Emil Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Vilket program användert du? Ofta finns det olika sätt att kvantisera audio med hjälp av hitpoints. Ganska tidsödande men kan bli bra om det bara är småfix.
Mossman Postat 4 september 2007 Trådstartare Postat 4 september 2007 Vilket program användert du? Ofta finns det olika sätt att kvantisera audio med hjälp av hitpoints. Ganska tidsödande men kan bli bra om det bara är småfix. SX3, har funderat på hitpoints, kanske får bli det, men kom gärna med fler förslag på mindre tidsödande sätt
Emil Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Vilket program användert du? Ofta finns det olika sätt att kvantisera audio med hjälp av hitpoints. Ganska tidsödande men kan bli bra om det bara är småfix. SX3, har funderat på hitpoints, kanske får bli det, men kom gärna med fler förslag på mindre tidsödande sätt Spela enklare och långsammare låtar?
Mossman Postat 4 september 2007 Trådstartare Postat 4 september 2007 Vilket program användert du? Ofta finns det olika sätt att kvantisera audio med hjälp av hitpoints. Ganska tidsödande men kan bli bra om det bara är småfix. SX3, har funderat på hitpoints, kanske får bli det, men kom gärna med fler förslag på mindre tidsödande sätt Spela enklare och långsammare låtar? och sen snabba upp allt 😄 JAA! elller... nej
Daniel H Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Tjena, Jag håller på att testa att spela in lite "snabba" riff (samma hela tiden) som jag pannar ut. Problemet är att ju snabbare jag försöker spela, desto mer otight blir jag 😱 Det är inte jätteilla, men om jag vill tighta till det ännu mer, finns det något sätt att fixa detta? Kom inte och säg övning 😄 ... Jag känner att jag håller på att nå mina begränsningar 🙂 Om det inte blir bättre på att öva skippa riffen eller sänk tempot i låten. Om du ska fixa till det i datorn, hur gör du då vid en eventuell livespelning?
Grendel Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Vilket program användert du? Ofta finns det olika sätt att kvantisera audio med hjälp av hitpoints. Ganska tidsödande men kan bli bra om det bara är småfix. Brukar inte ljudet bli försämrat när man gör tidsjusteringar med bibehållen tonhöjd? Jag har inte testat någon metod än så länge som inte har fått det att låta lite underligt. Är det bara brist på skicklighet från min sida...?
Mossman Postat 4 september 2007 Trådstartare Postat 4 september 2007 Tjena, Jag håller på att testa att spela in lite "snabba" riff (samma hela tiden) som jag pannar ut. Problemet är att ju snabbare jag försöker spela, desto mer otight blir jag 😏 Det är inte jätteilla, men om jag vill tighta till det ännu mer, finns det något sätt att fixa detta? Kom inte och säg övning 😏 ... Jag känner att jag håller på att nå mina begränsningar 😳 Om det inte blir bättre på att öva skippa riffen eller sänk tempot i låten. Om du ska fixa till det i datorn, hur gör du då vid en eventuell livespelning? Visst förstår jag problemet. Men OM jag nu vill göra detta i datorn, finns det NÅGOT sätt? Så tillbaka till huvudfrågan.
Emil Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Tjena, Jag håller på att testa att spela in lite "snabba" riff (samma hela tiden) som jag pannar ut. Problemet är att ju snabbare jag försöker spela, desto mer otight blir jag 😏 Det är inte jätteilla, men om jag vill tighta till det ännu mer, finns det något sätt att fixa detta? Kom inte och säg övning 😏 ... Jag känner att jag håller på att nå mina begränsningar 😳 Om det inte blir bättre på att öva skippa riffen eller sänk tempot i låten. Om du ska fixa till det i datorn, hur gör du då vid en eventuell livespelning? Visst förstår jag problemet. Men OM jag nu vill göra detta i datorn, finns det NÅGOT sätt? Så tillbaka till huvudfrågan. Med hitpoints och timestretch borde det gå att ordna hyfsat i Cubase. men det krävs en del jobb. Finns såvitt jag vet ingen magisk plugg som fixar det på ett tillfredsställande sätt automatiskt. Ibland måste man jobba lite själv också 😛
Polpotkin Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 (redigerat) kör du sx3 så borde audio warp från hitpoints vara det absolut enklaste och bästa sättet... EDIT (det kanske är det ni redan har påpekat innan ja 😏) Redigerat 4 september 2007 av Polpotkin
Mossman Postat 4 september 2007 Trådstartare Postat 4 september 2007 😏 Tjena, Jag håller på att testa att spela in lite "snabba" riff (samma hela tiden) som jag pannar ut. Problemet är att ju snabbare jag försöker spela, desto mer otight blir jag 😳 Det är inte jätteilla, men om jag vill tighta till det ännu mer, finns det något sätt att fixa detta? Kom inte och säg övning 😏 ... Jag känner att jag håller på att nå mina begränsningar 😛 Om det inte blir bättre på att öva skippa riffen eller sänk tempot i låten. Om du ska fixa till det i datorn, hur gör du då vid en eventuell livespelning? Visst förstår jag problemet. Men OM jag nu vill göra detta i datorn, finns det NÅGOT sätt? Så tillbaka till huvudfrågan. Med hitpoints och timestretch borde det gå att ordna hyfsat i Cubase. men det krävs en del jobb. Finns såvitt jag vet ingen magisk plugg som fixar det på ett tillfredsställande sätt automatiskt. Ibland måste man jobba lite själv också 🙂 Tack för svaret.. ska försöka med det. vill jag sedan göra något riktigt av detta får jag väl fråga någon som är lite mer av en gitarr-onanist än mig själv.
drloop (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 (redigerat) Så här gör jag när jag skall tighta till det. Gitarrkanalexporteras från DAW. Det blir lättare om man vet exakt hur lång exporten är i antal takter och BPM. In med loopen i Recycle och stycka upp den. Sedan tar man REX filen och kör in samplingarna i NN-XT samplern i Reason och kan därefter kvantisera hela paketet eller rätta till de enstaka tonerna som ligger fel. En cool grej med det här är att man kan skapa skitfräcka nya licks via keyboard eftersom det är samplern som spelar upp gitarrljudet. Och använda Reasons filter och effekter på guran vilket öppnar för nya ljudmöjligheter. Knallhårt! Redigerat 4 september 2007 av drloop
creel (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Nej, man kan inte tighta till det så som du vill. Det kommer inte att låta bra. Det går att tajta till gitarrer till viss del, men spelar du helt otajt och ingen ton ligger 100% rätt då går det inte att få det bra. Däremot om det bara en hel takt som behövs flyttas lite så går det utmärkt, då klipper man och crossfadar bara. Men vafan, öva så du sätter det ordentligt istället. Detta låter ju så j-vla dumt tycker jag, det är ju fan lättare att öva upp sig så man sätter det tajt än att surfa in på studio forum och fråga här hur man kan lösa problemet, försöka mixtra och greja med värdelösa pluggar utan resultat, fortsätta knappa och greja, timme efter timme, dag efter dag... till slut får du till nåt som blir okej. Men under denna tid hade du lätt kunnat övat upp det så du satt det perfekt. Då hade det låtit bättre. Nu kommer det låta klipp-o-klistra om dig. Din gitarr alltså. Jag spelar själv gitarr och sätter inte allt jag spelar tajt. Men när jag ska spela in nåt ser jag till att öva så det sitter ordentligt, om jag nu har tid för det. Däremot om man är i nån annans studio så kanske man inte hinner öva tillräckligt som behövs och då är det ju en annan sak. För då får man inte ta om det 100 ggr. Har man egen studio eller inspelningsmöjlighet så förstår jag inte varför man ser till att nöta så man sätter det. Det underlättar massor. Dessutom kommer det kännas bättre, att man vet att man suttit det på riktigt och inte klippt och mixtrat som en galning för att få till det dugligt. Men det är min åsikt. Puss!
drloop (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Nej, man kan inte tighta till det så som du vill. Det kommer inte att låta bra. Det går att tajta till gitarrer till viss del, men spelar du helt otajt och ingen ton ligger 100% rätt då går det inte att få det bra. Däremot om det bara en hel takt som behövs flyttas lite så går det utmärkt, då klipper man och crossfadar bara. Visst kan man tighta till det. Metoden jag beskriver funkar klockrent.
Jejje Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Nej, man kan inte tighta till det så som du vill. Det kommer inte att låta bra. Det går att tajta till gitarrer till viss del, men spelar du helt otajt och ingen ton ligger 100% rätt då går det inte att få det bra. Däremot om det bara en hel takt som behövs flyttas lite så går det utmärkt, då klipper man och crossfadar bara. Visst kan man tighta till det. Metoden jag beskriver funkar klockrent. Sen talar man inte om det för någon å så tycker alla att man är en gitarrGUUUUD 😏 Hur bra som helst!
creel (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Nej, man kan inte tighta till det så som du vill. Det kommer inte att låta bra. Det går att tajta till gitarrer till viss del, men spelar du helt otajt och ingen ton ligger 100% rätt då går det inte att få det bra. Däremot om det bara en hel takt som behövs flyttas lite så går det utmärkt, då klipper man och crossfadar bara. Visst kan man tighta till det. Metoden jag beskriver funkar klockrent. Sen talar man inte om det för någon å så tycker alla att man är en gitarrGUUUUD Hur bra som helst! Hehe, men man måste spela in det hyfsat från början iaf.
drloop (oregistrerad) Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Nej, man kan inte tighta till det så som du vill. Det kommer inte att låta bra. Det går att tajta till gitarrer till viss del, men spelar du helt otajt och ingen ton ligger 100% rätt då går det inte att få det bra. Däremot om det bara en hel takt som behövs flyttas lite så går det utmärkt, då klipper man och crossfadar bara. Visst kan man tighta till det. Metoden jag beskriver funkar klockrent. Sen talar man inte om det för någon å så tycker alla att man är en gitarrGUUUUD 😆 Hur bra som helst! Hehe, men man måste spela in det hyfsat från början iaf. Hoppas den här tråden glöms bort så man kan med att skicka upp sina alster utan att bli synad in på skinnet för att gitarrspelet låter kvantiserat
Claes Holmerup Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Man fixar sådant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, ställa in rätt tempo (eller låta Melodyne analysera tempot utifrån audiofilen) och sedan markera allt och välja Audio Quantise, så hamnar tonerna rätt i timing. Man får t o m upp en dialogruta där man bestämmer hur exakt det ska kvantiseras, så man behöver alltså inte köra det till 100% rätt, utan kan låta det fortsätta att vara lite fel om man tycker att det behövs. Visst underlättar det om man spelar hyggligt från början - men just timing är skitlätt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, så är det bara att dra de felaktiga tonerna rätt manuellt. Melodyne är bra på timestretching också, om det skulle behövas. Det är pitchen som lätt låter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, är Melodyne bäst på det också. Ladda hem demoversionen och testa själv vetja!
creel (oregistrerad) Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 (redigerat) Man fixar sådant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, ställa in rätt tempo (eller låta Melodyne analysera tempot utifrån audiofilen) och sedan markera allt och välja Audio Quantise, så hamnar tonerna rätt i timing. Man får t o m upp en dialogruta där man bestämmer hur exakt det ska kvantiseras, så man behöver alltså inte köra det till 100% rätt, utan kan låta det fortsätta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlättar det om man spelar hyggligt från början - men just timing är skitlätt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, så är det bara att dra de felaktiga tonerna rätt manuellt. Melodyne är bra på timestretching också, om det skulle behövas. Det är pitchen som lätt låter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, är Melodyne bäst på det också. Ladda hem demoversionen och testa själv vetja! 😆 Jaså! Har du något exempel på en "före" och en "efter"? Så man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det låter fejk... Antar att det där även funkar utmärkt för sång? Är det Celemony Melodyne du menar? Går det med ver 3? Redigerat 5 september 2007 av creel
Claes Holmerup Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Man fixar sådant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, ställa in rätt tempo (eller låta Melodyne analysera tempot utifrån audiofilen) och sedan markera allt och välja Audio Quantise, så hamnar tonerna rätt i timing. Man får t o m upp en dialogruta där man bestämmer hur exakt det ska kvantiseras, så man behöver alltså inte köra det till 100% rätt, utan kan låta det fortsätta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlättar det om man spelar hyggligt från början - men just timing är skitlätt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, så är det bara att dra de felaktiga tonerna rätt manuellt. Melodyne är bra på timestretching också, om det skulle behövas. Det är pitchen som lätt låter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, är Melodyne bäst på det också. Ladda hem demoversionen och testa själv vetja! 😆 Jaså! Har du något exempel på en "före" och en "efter"? Så man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det låter fejk... Antar att det där även funkar utmärkt för sång? Är det Celemony Melodyne du menar? Går det med ver 3? Inga sådana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... Nåja - jag kan ju testa det också, så kan man höra hur det blir med små justeringar... Gitarr spelar jag inte, så jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgå där. Dra ner demot och testa själv - eller lägg upp ett lämpligt exempel så kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer också - men det gäller ibland att hålla tungan i rätt mun och spetsa öronen, när man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... 😉
Biran Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Man fixar sådant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, ställa in rätt tempo (eller låta Melodyne analysera tempot utifrån audiofilen) och sedan markera allt och välja Audio Quantise, så hamnar tonerna rätt i timing. Man får t o m upp en dialogruta där man bestämmer hur exakt det ska kvantiseras, så man behöver alltså inte köra det till 100% rätt, utan kan låta det fortsätta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlättar det om man spelar hyggligt från början - men just timing är skitlätt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, så är det bara att dra de felaktiga tonerna rätt manuellt. Melodyne är bra på timestretching också, om det skulle behövas. Det är pitchen som lätt låter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, är Melodyne bäst på det också. Ladda hem demoversionen och testa själv vetja! 😉 Jaså! Har du något exempel på en "före" och en "efter"? Så man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det låter fejk... Antar att det där även funkar utmärkt för sång? Är det Celemony Melodyne du menar? Går det med ver 3? Inga sådana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... Nåja - jag kan ju testa det också, så kan man höra hur det blir med små justeringar... Gitarr spelar jag inte, så jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgå där. Dra ner demot och testa själv - eller lägg upp ett lämpligt exempel så kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer också - men det gäller ibland att hålla tungan i rätt mun och spetsa öronen, när man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... 😉 Claes, man får hoppas frågeställaren inte skall göra nått livegig - lite svårt med melodyne i det läget 😉 Tyvärr e det den tråkiga sanningen att övning ger färdighet, och bättre färdighet = bättre gitarrljud 😆 Att träna skalor och rytmik till en metronom är fan så tråkigt men fan så nyttigt och otroligt utvecklande !!
Claes Holmerup Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Man fixar sådant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, ställa in rätt tempo (eller låta Melodyne analysera tempot utifrån audiofilen) och sedan markera allt och välja Audio Quantise, så hamnar tonerna rätt i timing. Man får t o m upp en dialogruta där man bestämmer hur exakt det ska kvantiseras, så man behöver alltså inte köra det till 100% rätt, utan kan låta det fortsätta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlättar det om man spelar hyggligt från början - men just timing är skitlätt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, så är det bara att dra de felaktiga tonerna rätt manuellt. Melodyne är bra på timestretching också, om det skulle behövas. Det är pitchen som lätt låter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, är Melodyne bäst på det också. Ladda hem demoversionen och testa själv vetja! 😉 Jaså! Har du något exempel på en "före" och en "efter"? Så man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det låter fejk... Antar att det där även funkar utmärkt för sång? Är det Celemony Melodyne du menar? Går det med ver 3? Inga sådana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... Nåja - jag kan ju testa det också, så kan man höra hur det blir med små justeringar... Gitarr spelar jag inte, så jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgå där. Dra ner demot och testa själv - eller lägg upp ett lämpligt exempel så kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer också - men det gäller ibland att hålla tungan i rätt mun och spetsa öronen, när man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... 😉 Claes, man får hoppas frågeställaren inte skall göra nått livegig - lite svårt med melodyne i det läget 😆 😉 Väldigt besvärligt, eftersom nyckeln till att det blir så bra resultat, är att man kör off-line. Melodyne kör ju inte i realtid, utan som en editor. Tyvärr e det den tråkiga sanningen att övning ger färdighet, och bättre färdighet = bättre gitarrljud 😆Att träna skalor och rytmik till en metronom är fan så tråkigt men fan så nyttigt och otroligt utvecklande !! Absolut! Man tränar ju på sitt instrument för att uppnå perfektion, vare sig det är gitarr, bas, trummor, keyboards eller sång - och ju mer man tränar, desto duktigare blir man. Om man däremot kommer till en punkt där man vill spela in något som man inte klarar av att spela perfekt för att man inte har nått så långt i sin utveckling, så är det däremot bra att det finns hjälpmedel som kan lösa det. 😆 Man har ju hållit på att redigera i studio sedan Hedenhös; tidigare genom att köra punch-in eller genom att klippa och klistra i banden - och numera genom att göra fler tagningar och klippa ihop i datorn, eller då redigera med hjälpmedel som Melodyne eller annat. Blir man duktigare så behövs det mindre efterjusteringar.
Biran Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Man fixar sådant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, ställa in rätt tempo (eller låta Melodyne analysera tempot utifrån audiofilen) och sedan markera allt och välja Audio Quantise, så hamnar tonerna rätt i timing. Man får t o m upp en dialogruta där man bestämmer hur exakt det ska kvantiseras, så man behöver alltså inte köra det till 100% rätt, utan kan låta det fortsätta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlättar det om man spelar hyggligt från början - men just timing är skitlätt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, så är det bara att dra de felaktiga tonerna rätt manuellt. Melodyne är bra på timestretching också, om det skulle behövas. Det är pitchen som lätt låter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, är Melodyne bäst på det också. Ladda hem demoversionen och testa själv vetja! 😉 Jaså! Har du något exempel på en "före" och en "efter"? Så man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det låter fejk... Antar att det där även funkar utmärkt för sång? Är det Celemony Melodyne du menar? Går det med ver 3? Inga sådana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... Nåja - jag kan ju testa det också, så kan man höra hur det blir med små justeringar... Gitarr spelar jag inte, så jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgå där. Dra ner demot och testa själv - eller lägg upp ett lämpligt exempel så kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer också - men det gäller ibland att hålla tungan i rätt mun och spetsa öronen, när man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... 😉 Claes, man får hoppas frågeställaren inte skall göra nått livegig - lite svårt med melodyne i det läget 😉 😆 Väldigt besvärligt, eftersom nyckeln till att det blir så bra resultat, är att man kör off-line. Melodyne kör ju inte i realtid, utan som en editor. Tyvärr e det den tråkiga sanningen att övning ger färdighet, och bättre färdighet = bättre gitarrljud 😆Att träna skalor och rytmik till en metronom är fan så tråkigt men fan så nyttigt och otroligt utvecklande !! Absolut! Man tränar ju på sitt instrument för att uppnå perfektion, vare sig det är gitarr, bas, trummor, keyboards eller sång - och ju mer man tränar, desto duktigare blir man. Om man däremot kommer till en punkt där man vill spela in något som man inte klarar av att spela perfekt för att man inte har nått så långt i sin utveckling, så är det däremot bra att det finns hjälpmedel som kan lösa det. 😎 Man har ju hållit på att redigera i studio sedan Hedenhös; tidigare genom att köra punch-in eller genom att klippa och klistra i banden - och numera genom att göra fler tagningar och klippa ihop i datorn, eller då redigera med hjälpmedel som Melodyne eller annat. Blir man duktigare så behövs det mindre efterjusteringar. Angående Hedenhös Fräckt namn på sin studio, STUDIO HEDENHÖS - studion för dej som lirar stone[r]rock !! Nejfan glöm detta tråkiga inlägg - inte ens jag gillar min sura humor 😆 Jag går och diskar istället
creel (oregistrerad) Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Hur tajtar man till ett gitarrklipp med Melodyne? Har införskaffat programmet 😆
Hellpig Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Man fixar sådant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, ställa in rätt tempo (eller låta Melodyne analysera tempot utifrån audiofilen) och sedan markera allt och välja Audio Quantise, så hamnar tonerna rätt i timing. Man får t o m upp en dialogruta där man bestämmer hur exakt det ska kvantiseras, så man behöver alltså inte köra det till 100% rätt, utan kan låta det fortsätta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlättar det om man spelar hyggligt från början - men just timing är skitlätt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, så är det bara att dra de felaktiga tonerna rätt manuellt. Melodyne är bra på timestretching också, om det skulle behövas. Det är pitchen som lätt låter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, är Melodyne bäst på det också. Ladda hem demoversionen och testa själv vetja! 😉 Jaså! Har du något exempel på en "före" och en "efter"? Så man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det låter fejk... Antar att det där även funkar utmärkt för sång? Är det Celemony Melodyne du menar? Går det med ver 3? Inga sådana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... Nåja - jag kan ju testa det också, så kan man höra hur det blir med små justeringar... Gitarr spelar jag inte, så jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgå där. Dra ner demot och testa själv - eller lägg upp ett lämpligt exempel så kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer också - men det gäller ibland att hålla tungan i rätt mun och spetsa öronen, när man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... 😉 Claes, man får hoppas frågeställaren inte skall göra nått livegig - lite svårt med melodyne i det läget 😉 😆 Väldigt besvärligt, eftersom nyckeln till att det blir så bra resultat, är att man kör off-line. Melodyne kör ju inte i realtid, utan som en editor. Tyvärr e det den tråkiga sanningen att övning ger färdighet, och bättre färdighet = bättre gitarrljud 😊Att träna skalor och rytmik till en metronom är fan så tråkigt men fan så nyttigt och otroligt utvecklande !! Absolut! Man tränar ju på sitt instrument för att uppnå perfektion, vare sig det är gitarr, bas, trummor, keyboards eller sång - och ju mer man tränar, desto duktigare blir man. Om man däremot kommer till en punkt där man vill spela in något som man inte klarar av att spela perfekt för att man inte har nått så långt i sin utveckling, så är det däremot bra att det finns hjälpmedel som kan lösa det. 😎 Man har ju hållit på att redigera i studio sedan Hedenhös; tidigare genom att köra punch-in eller genom att klippa och klistra i banden - och numera genom att göra fler tagningar och klippa ihop i datorn, eller då redigera med hjälpmedel som Melodyne eller annat. Blir man duktigare så behövs det mindre efterjusteringar. Angående Hedenhös Fräckt namn på sin studio, STUDIO HEDENHÖS - studion för dej som lirar stone[r]rock !! Nejfan glöm detta tråkiga inlägg - inte ens jag gillar min sura humor 😳 Jag går och diskar istället Åja, lite kul var det allt. Vad det gäller ämnet så är det coolare om det är lite otight och svänger, än om allt ligger perfekt, för perfekt... min åsikt, jag gillar inte perfekta produktioner. Vi är människor - inte maskiner. 🙂
creel (oregistrerad) Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Man fixar sådant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, ställa in rätt tempo (eller låta Melodyne analysera tempot utifrån audiofilen) och sedan markera allt och välja Audio Quantise, så hamnar tonerna rätt i timing. Man får t o m upp en dialogruta där man bestämmer hur exakt det ska kvantiseras, så man behöver alltså inte köra det till 100% rätt, utan kan låta det fortsätta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlättar det om man spelar hyggligt från början - men just timing är skitlätt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, så är det bara att dra de felaktiga tonerna rätt manuellt. Melodyne är bra på timestretching också, om det skulle behövas. Det är pitchen som lätt låter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, är Melodyne bäst på det också. Ladda hem demoversionen och testa själv vetja! 😉 Jaså! Har du något exempel på en "före" och en "efter"? Så man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det låter fejk... Antar att det där även funkar utmärkt för sång? Är det Celemony Melodyne du menar? Går det med ver 3? Inga sådana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... Nåja - jag kan ju testa det också, så kan man höra hur det blir med små justeringar... Gitarr spelar jag inte, så jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgå där. Dra ner demot och testa själv - eller lägg upp ett lämpligt exempel så kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer också - men det gäller ibland att hålla tungan i rätt mun och spetsa öronen, när man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... 😉 Claes, man får hoppas frågeställaren inte skall göra nått livegig - lite svårt med melodyne i det läget 😉 😆 Väldigt besvärligt, eftersom nyckeln till att det blir så bra resultat, är att man kör off-line. Melodyne kör ju inte i realtid, utan som en editor. Tyvärr e det den tråkiga sanningen att övning ger färdighet, och bättre färdighet = bättre gitarrljud 😊Att träna skalor och rytmik till en metronom är fan så tråkigt men fan så nyttigt och otroligt utvecklande !! Absolut! Man tränar ju på sitt instrument för att uppnå perfektion, vare sig det är gitarr, bas, trummor, keyboards eller sång - och ju mer man tränar, desto duktigare blir man. Om man däremot kommer till en punkt där man vill spela in något som man inte klarar av att spela perfekt för att man inte har nått så långt i sin utveckling, så är det däremot bra att det finns hjälpmedel som kan lösa det. 😎 Man har ju hållit på att redigera i studio sedan Hedenhös; tidigare genom att köra punch-in eller genom att klippa och klistra i banden - och numera genom att göra fler tagningar och klippa ihop i datorn, eller då redigera med hjälpmedel som Melodyne eller annat. Blir man duktigare så behövs det mindre efterjusteringar. Angående Hedenhös Fräckt namn på sin studio, STUDIO HEDENHÖS - studion för dej som lirar stone[r]rock !! Nejfan glöm detta tråkiga inlägg - inte ens jag gillar min sura humor 😳 Jag går och diskar istället Åja, lite kul var det allt. Vad det gäller ämnet så är det coolare om det är lite otight och svänger, än om allt ligger perfekt, för perfekt... min åsikt, jag gillar inte perfekta produktioner. Vi är människor - inte maskiner. 🙂 Ju mer perfekt desto svängigare. Det är därför det inte svänger om nybörjares lir.
drloop (oregistrerad) Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Sväng är sväng, tjalla nanana. Kan vara otight svängigt och kan vara tight svängigt.
tbruce Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Man fixar sådant enkelt och smidigt med Melodyne. Bara att öppna filen, ställa in rätt tempo (eller låta Melodyne analysera tempot utifrån audiofilen) och sedan markera allt och välja Audio Quantise, så hamnar tonerna rätt i timing. Man får t o m upp en dialogruta där man bestämmer hur exakt det ska kvantiseras, så man behöver alltså inte köra det till 100% rätt, utan kan låta det fortsätta att vara lite fel om man tycker att det behövs.Visst underlättar det om man spelar hyggligt från början - men just timing är skitlätt att fixa utan att det hörs alls. Blir det inte perfekt med den automatiska audiokvantiseringen, så är det bara att dra de felaktiga tonerna rätt manuellt. Melodyne är bra på timestretching också, om det skulle behövas. Det är pitchen som lätt låter fel om man justerar för mycket, men av de alternativ som finns, är Melodyne bäst på det också. Ladda hem demoversionen och testa själv vetja! 😉 Jaså! Har du något exempel på en "före" och en "efter"? Så man hör hur Melodyne tajtat till tagningen, utan att det låter fejk... Antar att det där även funkar utmärkt för sång? Är det Celemony Melodyne du menar? Går det med ver 3? Inga sådana tydliga exempel, eftersom jag brukar sjunga med bra timing och hygglig intonation... Nåja - jag kan ju testa det också, så kan man höra hur det blir med små justeringar... Gitarr spelar jag inte, så jag har bara den inspelade gitarrslingan i mina mictester att tillgå där. Dra ner demot och testa själv - eller lägg upp ett lämpligt exempel så kan jag testa hur det blir. Melodyne kan mycket mer också - men det gäller ibland att hålla tungan i rätt mun och spetsa öronen, när man börjar öka/minska vibrato och glissandon - eller leker med formanter... 😉 Claes, man får hoppas frågeställaren inte skall göra nått livegig - lite svårt med melodyne i det läget 😉 😆 Väldigt besvärligt, eftersom nyckeln till att det blir så bra resultat, är att man kör off-line. Melodyne kör ju inte i realtid, utan som en editor. Tyvärr e det den tråkiga sanningen att övning ger färdighet, och bättre färdighet = bättre gitarrljud 😊Att träna skalor och rytmik till en metronom är fan så tråkigt men fan så nyttigt och otroligt utvecklande !! Absolut! Man tränar ju på sitt instrument för att uppnå perfektion, vare sig det är gitarr, bas, trummor, keyboards eller sång - och ju mer man tränar, desto duktigare blir man. Om man däremot kommer till en punkt där man vill spela in något som man inte klarar av att spela perfekt för att man inte har nått så långt i sin utveckling, så är det däremot bra att det finns hjälpmedel som kan lösa det. 😎 Man har ju hållit på att redigera i studio sedan Hedenhös; tidigare genom att köra punch-in eller genom att klippa och klistra i banden - och numera genom att göra fler tagningar och klippa ihop i datorn, eller då redigera med hjälpmedel som Melodyne eller annat. Blir man duktigare så behövs det mindre efterjusteringar. Angående Hedenhös Fräckt namn på sin studio, STUDIO HEDENHÖS - studion för dej som lirar stone[r]rock !! Nejfan glöm detta tråkiga inlägg - inte ens jag gillar min sura humor 😳 Jag går och diskar istället Åja, lite kul var det allt. Vad det gäller ämnet så är det coolare om det är lite otight och svänger, än om allt ligger perfekt, för perfekt... min åsikt, jag gillar inte perfekta produktioner. Vi är människor - inte maskiner. 🙂 Ju mer perfekt desto svängigare. Det är därför det inte svänger om nybörjares lir. Hej, jag vill bara bidra till den gigantiska härvan av quote-taggar!
creel (oregistrerad) Postat 8 september 2007 Postat 8 september 2007 Sväng är sväng, tjalla nanana.Kan vara otight svängigt och kan vara tight svängigt. Jo, så sant.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.