Jump to content
Annons

Ingen bild på skärmen

Recommended Posts

Kryckan2 (oregistrerad)
Postat

Bilden på min gamla dataskärm la plötsligt av. Istället dök det upp ett stort rött fält, som sedan övergick till grönt och därefter till trefärgat. Jag har sedan provat med en ny skärm som jag vet fungerar men då kom det istället upp en textruta med "Attention - No video input". Vad är felet? Grafikkortet? Moderkortet?

Annons
Postat

Kan vara massor av orsaker:

* Monitorn har flera videoingångar och fel är vald. Se dokumentation för monitorn för hur man väljer.

* Grafikkortet är bränt. Kan bero på massor av saker. Det är gammalt, har en fläkt som har lagt av och inte kylt grafikprocessorn tillräckligt, eller är det glapp i kontakten. Prova med en annan dator.

* Glapp i sladden. Prova med en annan sladd.

Kryckan2 (oregistrerad)
Postat
Kan vara massor av orsaker:

* Monitorn har flera videoingångar och fel är vald. Se dokumentation för monitorn för hur man väljer.

* Grafikkortet är bränt. Kan bero på massor av saker. Det är gammalt, har en fläkt som har lagt av och inte kylt grafikprocessorn tillräckligt, eller är det glapp i kontakten. Prova med en annan dator.

* Glapp i sladden. Prova med en annan sladd.

Sladden är ny och sitter i rätt ingång. Har provat med annat grafikkort men fortfarande samma fel.

Postat

Har du kollat att rätt ingång är vald i monitorns menysystem?

Kommer det någon bild någon gång, eller slocknar den när du håller på att starta Windows? Om det är som i senare fallet, kolla så att du inte kör med en skärmupplösning/bildfrekvens som monitorn inte kan hantera. Du kan ställa om skärmupplösning om du startar Windows i felsäkert läge. Tryck då F8 vid uppstart.

Kryckan2 (oregistrerad)
Postat

Det kommer inte upp någon bild alls. Enbart färger med den gamla skärmen, eller svart ruta med textmeddelandet med den nya. F8 funkar inte heller. Kommer inte in i Bios alls.

Postat

OK. Går datorn igång? Går hårddiskarna igång? Piper daton något vid uppstart?

Vad som kan ha hänt är att något internminne har gett sig, eller att du har glappkontakt på någon sladd i datorn. Har du varit inne och gjort något i datorn, eller nyligen flyttat den? Har den gått på något långt och varmt pass innan bilden la av?

Kryckan2 (oregistrerad)
Postat
OK. Går datorn igång? Går hårddiskarna igång? Piper daton något vid uppstart?

Vad som kan ha hänt är att något internminne har gett sig, eller att du har glappkontakt på någon sladd i datorn. Har du varit inne och gjort något i datorn, eller nyligen flyttat den? Har den gått på något långt och varmt pass innan bilden la av?

Datorn startar och disken verkar gå igång som den ska. Jag har provat med en annan disk men ingen skillnad. Jag har även provat med att ta bort och sätta tillbaka sladdar, minnen och olika kort. Fläktarna fungerar ok. Piper gör det inte alls.

Det ska finnas ett batteri i datorn. Kan det ha något med problemet att göra? Moderkortet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.