Jump to content
Annons

STUDIO FRÅN START

Recommended Posts

EMEMEM (oregistrerad)
Postat

Hejsan.

Är helt fräsch på detta forum.

Nu är det ganska mkt text men plz, läs ändå 😄

För att komma till saken är det såhär.

Jag har precis bestämt mig för att göra en enklare studio hemma.

Jag har börjat så smått. Har just nu en ACER laptop med 512RAM, 1,8 Ghz, o 80GB HDD, nåt standard ljudkort. Jag började med att köpa en Podcast studio och började spela in lite smått gitarr mestadels.

Kör med CUBASE så jag la lite trummor på egen hand.

http://www.thomann.de/se/behringer_podcaststudio_usb.htm

Numera har jag även i veckorna införskaffat en Midiklaviatur och ett digitalt trumset.

Problemet är att knaster o allmänt dålig ljudkvalité uppstår då jag spelar in.

Min egna gissning är att datorn helt enkelt är för dålig.

Jag går nu i planer att köpa helt ny dator (stationär) för att ha endast som musikdator.

Kikar lite på denna:

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=97521&...nFrameRow1Right

och funderar till den att uppgradera lite med en podcast med firewire:

http://www.thomann.de/se/behringer_podcast...io_firewire.htm

Till frågan slutligen..

Tror ni denna åtgärd kommer att lösa mina problem?

Eller är en podcast helt enkelt rena skiten och borde jag satsa på ett ordentligt ljudkort istället, och i

så fall finns det externa och inbyggda till bra pris som erhåller bra prestanda?

Jag vill helt enkelt främst bli av med missljud och knaster och få ut så bra ljud som möjligt vid inspelning.

Är grymt tacksam för alla svar!

/Emil

Annons
Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag skulle ha satsat på en Intel Core 2 Duo processor! Det står ju inte ens om vad det är för HDD, om det är sATA eller om det är slöiga IDE. Minnet kanske skulle behöva 1Gb till, men ta då reda på vad det är för minne.

HÄR har du ett tips på en bra dator!

Redigerat av Mollin
Postat

En laptop på 1,8GHz är väl inte det optimala i längden... Men den räcker gott och väl att spela upp en låt med uppåt 20 stereospår i, med vissa ej processorkrävande effekter på.

Knastret beror nästan helt säkert på att du inte har ett ljudkort.

Om jag var som du så skulle jag *först* satsa på ett externt ljudkort, firewire eller usb. Då kommer du att kunna komma igång på allvar med din laptop, cubase och det nya ljudkortet.

Ett bra externt ljudkort kan man hitta i prisintervallet 1.000:- till 2.000:-, håll ögonen öppna!

När du sedan har hållit på ett tag så kommer du säkert att märka att mikrofoner och högtalare är det som står härnäst på inköpslistan 😄

Postat
Problemet är att knaster o allmänt dålig ljudkvalité uppstår då jag spelar in.

Min egna gissning är att datorn helt enkelt är för dålig.

Hej, jag har inte heller hållit på så länge, 1 år ungefär. Jag har en standard stationär i ungefär din klass. Kanske att diskarna är snabbare i stationära, men annars en ordinär dator (fast med firewire). Kostade 4990.

Däremot satsade jag på ett bra ljudkort, Edirol firewire.

Jag har aldrig haft problem med knaster eller dålig ljudkvalite (beror förstås på vad dålig ljudkvalite är).

Det enda som kan bli problem är latency, jag kan inte använda hög samplingsfrekvens. 48 kHz funkar perfekt, men högre orkar datorn inte med. Många spår orkar inte datorn med heller. Med 48 kHz kan jag nog komma upp i 15-16 spår innan det hackar.

Sedan orkar inte datorn med att spela in om jag redan har börjat mixa (dvs. lägga på Eq, reverb och sådant). Så jag måste först spela in alla spår. När allt är klart kan jag mixa. Vill jag lägga på ett spår efter mix så blir det problem, fast man kan göra ett nytt projekt med mixen som ett spår och spela in ett nytt. Sedan flytta det nya spåret till ursprungsprojektet.

Så dina problem låter inte som mina. Jag skulle gissa på mick eller ljudkort.

Eftersom jag är ingenjör egentligen så skulle jag tipsa om att man kan testa alla led i kedjan för att hitta felet.

Först, kan du upprepa felet? Får du alltid knaster eller bara ibland?

Får du alltid knaster, så testa först mick. Låna en annan enkel mick och se om den knastrar. Knastrar den andra micken så lär det inte vara fel där. Knastrar det inte så är det micken.

Nästa steg är att testa sladden, prova en annan sladd och se om det knastrar eller inte.

Knastrar det fortfarande så är nästa steg är att testa ljudkort, kanske att du kan låna ett ljudkort? Knaster eller inte knaster? Knastrar det fortfarande så är det antagligen inte ljudkortet. Datorn blir nästa steg. Fast jag tror inte att det är datorn det är problem med för i så fall hade du nog fått latency problem i första hand.

Thorsten

Postat

Jag kollade lite noggrannare på ditt inlägg och kollade länken på din utrustning. Så jag ser att om du använder allt så är det mick, mixer och usb-ljudkort. Då kan det vara mixern också som krånglar, plus alla sladdar, sladdar kan ju knastra om det är dåliga kontakter.

EMEMEM (oregistrerad)
Postat

tack för alla svar hittills!

ska ge mig in i detta igen.. hmm.

jo. knastret finns alltid där, men det skiftar i styrka och påtaglighet.

ibland kan de knastra som helvete i bara 20 sek ex. sen slutar de och återgår till litet knaster.

jag trodde de va kablarna först så dom är HELT nya och därmed kan jag utesluta att dem skulle vara felet.

latencyn vet jag ej, hur ändrar man den? (det man drar upp o ner om man kör asio4all?)

just nu är jag inne på en ny dator, plus ett fett ljudkort. och lite extra ram.

jag har ej firewire på denna datorn heller så de blir isf ett ljudkort med USB.

känns som firewire borde ge mer?

jag tänkt epå en sak till. den där podcasten jag har. o alla podcast ö.h.t förresten..

är inte det ett externt ljudkort som hänger me där? fast de kanske e skit...

jag kan ibland få samma knaster när jag spelar in med midiklaviaturen direkt i USBn.

så jag är inte helt säker på va fan de är.

nån som har tips på ljudkort för runt 1000kr? för just nu är man rätt inne på att starta om helt me ny dator o ljudkort o hele skiten.

tack för svar återigen!

/Emil

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Att det skulle vara något annat som ger knaster förutom att du har för låg latency eller att du har för lågt inställt buffert size-värde ser jag som mycket osannolikt. Gränssnittet i sig kan ge knaster också, t.ex. om man använder en extern hårddisk som tar emot/levererar data för långsamt eller för snabbt, vilket som. Därför ställer man in ett buffertvärde. Latency kan gott vara högre än 10 ms som många har som gräns. Det beror på hur bra tajming man har själv som musiker. Jag har självt kört på en latency på 500 ms (!) helt utan problem, innan jag utökade mitt RAM i datorn.

Storleken på din laptops inbyggda hdd är 80, vilket är detsamma som jag själv har på min laptop. Det ska inte stöta på några problem alls. Oavsett storlek på ens hårddisk/ar, så är det viktigt att se till att det relativt sett finns mycket minne kvar på dem om man jobbar med krävande tillämpningar. RAM är det som jag nog i första hand rekommenderar att du höjer upp så långt det går i laptopen - den kommer att bli som ny och du slipper köpa en stationär annan dator på ett par år åtminstone. Googla efter vilka stavar som är avsedda specifikt för din laptop, om det inte står i dess handbok. Se sedan på Nätet var du handlar dem till bäst pris. Min laptop (som förvisso har en processor på 3.2 GHz), blev som en helt annan maskin! Knastret försvann helt enkelt. Jag höjde dessutom buffertstorleken, men kunde sänka latencyn. Sedan var det så (i MITT fall), att jag hade större fördelar av att använda USB-gränssnittet framför FW400-gränssnittet, till min Combo-hdd, konstigt nog.

:rolleyes:

:musik

EMEMEM (oregistrerad)
Postat

okej mkt info där. tack

nu är jag mest intresserad av att veta.

vad är latency och buffert o allt de där?

hur styr man över det?

vad påverkar vad osv?

tack för svar.. as usuall :rolleyes:

Postat

Hej!

Det här företaget...

http://www.ftech.nu/

...köpte jag en laptop av i somras! Fick kanonsupport(jag är inte så bra på det tekniska), och en FAM550 som jag är supernöjd med! Han som har företaget testar all extern hårdvara som du redan äger när han sätter ihop den INNAN du får hem den. Kan VARMT rekommendera honom!

Ha det gött.

svante

Postat

Jag har inte använt asio4all, men det ser ut som att man kan öka/sänka Buffer Size:en med regeln längst ner till höger:

Screenshot_27.gif.

Sen måste jag bara säga att om du funderar på Behringers Podcast studio Firewire, så har ju det ljudkortet ingen midi in/utgång så ditt midiklaviatur måste vara usb och dina digitala trummor går ju inte att koppla in.

Latency är den fördröjning från att du exempelvis spelar en ton på ditt midiklaviatur till att du hör den i dina högtalare.

Buffer Size tycker jag tydal förklarar bra i den här tråden:

En buffert fungerar ungefär som en kö. Ju längre kö (större buffert) desto längre tid tar det för ljudet att nå fram.

Kön fylls på genom att datorn utifrån de effekter och samplingar man valt räknar ut vad ljudet kommer att vara i varje ögonblick. I andra änden av kön plockar ljudkortet ut det digitala ljudet i en jämn hastighet. Den hastigheten kallas samplingsfrekvens. Skulle kön bli tom finns det inget ljud att plocka och det blir tyst tills datorn har lyckats fylla på mer.

Datorn fyller ju på i en ojämn hastighet (beroende på aktuell processor-/minnestillgång och hur komplicerad beräkning som krävs för stunden) och därav behovet av en kö (buffert).

Ju kortare kö man har, desto kortare blir ju tiden från det att datorn skapar ljudet tills det spelas upp (latency). Tiden räknas ut genom att dividera buffertstorleken (mätt i samplingar) med samplingsfrekvensen. Exempelvis 1024 vid 44100 Hz ger 1024/44100 = 0,023 sekunder = 23 ms.

Ska man jobba med ljudet i realtid är det viktigt med så låg latency som möjligt, och därmed kort kö och låg buffertstorlek. Skulle man ställa för låg buffertstorlek märker man det på att ljudet hackar. Datorn orkar inte fylla på kön lika snabbt som ljudkortet betar av den. Det är bara att öka bufferten eller försöka snabba upp datorn (stänga andra program som är igång, minska låtens komplexitet, köpa mer minne).

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Bra hjälp du fick där av de två senaste skribenterna. :rolleyes:

Sedan kan jag rekommendera ett märke om du ändå funderar på att byta ljudkort: E-mu. Och de har ju ljudkort från väldigt humana pengar, runt tusenlappen. E-mu 0202 USB 2.0 är en variant för 1395;-. Kolla in: emu. Min egen erfarenhet sträcker sig till det märket och Turtle Beach (finns det kvar?), samt allt gott jag jag hört och sett från Tascam.

:musik

Redigerat av musik
EMEMEM (oregistrerad)
Postat

som sagt är knastret mycket oregelbundet.

kör med gitarr--->effektpedal---->podcast--->dator via USB

har testat köra utan pedalen men samma knaster uppstår.

jag har ändrat för fullt o ASIO4ALL och blivit mer eller mindre helt av med "delayen" datorn svarar nästan direkt vid anslag mot gitarrsträngarna.

men som sagt är knastret kvar. jag märkte komiskt nog.. att när torktumlaren startade i tvättstugan (rummet intill) så spraka de mer.. men detta kan ju varit en ren tillfällighet, eller kan de va så att vissa andra elektriska "prylar" kan störa de jag sysslar med i mitt rum?

just nu är jag så trött på knasterh*lvetet att jag har lust att bara starta om från scratch med ny dator o hela köret.

svar förresten på "Bone"s inlägg där.

jag kör ju för tillfället med trumsättet i podcasten och de funkar väl. jag har även midi out givetvis på

setet så jag köpte en "Swissonic MIDI/USB Cable" så att jag kan sätta midi o trumsetet o sen på andra sidan sitter så vackert ett USB uttag som jag sätter i datorn givetvis.. har inte testat denna kabel än men hur som haver så får jag på nåt sätt in trummorna i datorn även om jag kör med podcast.

jag har även USB till midiklaviaturen så det är inga problem.. såg att nån skrev nåt om det..

tackar hjärtligt för alla svar.. men behöver nog fortfarande fler tips o trix.

hmm.

Postat

Kan det kanske vara jordningsproblem...?

Det brukar ge brum, men man vet ju aldrig. Beter det sig likadant om du kör med nätdrift och med batteridrift? Det har förekommit liknande problem tidigare, även om det inte har varit så ofta:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=32857

https://www.studio.se/index.php?showtopic=5470

EMEMEM (oregistrerad)
Postat (redigerat)

okej. läst igenom och fått lite tips där.

är grymt tacksam för alla som vart schyssta o svarat!

nu får jag gå o klura lite hur jag ska göra bara..

löning idag så de kan eventuellt bli en helt ny dator:)

tack igen!

--------------------------------------------------------------

har förresten en fråga till.. som kanske inte direkt rör denna delen av forumet men jag har lite brådis.

när jag exporterar "klara låtar/spår" från cubase blir ljudet väldigt komprimerat.

oftast väldigt dovt.

hur går ni till väga för att få bästa ljud ur låtar när ni e klara?

Redigerat av EMEMEM

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.