Hellpig Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 OK, det här riskerar att bli långt men jag skall försöka hålla mig strikt till saken. Osäker på om detta skulle ligga i "Studiobygge" men det är det ju inte även om i närheten så jag lägger det i "Allmänt". Mod får flytta om utifall. Någon med skarpt minne kanske minns att jag hade problem med brum i mina monitorer, hade en hyfsat lång tråd om detta förra hösten. Jag fick aldrig bukt med detta utan lite surr var det hur jag än gjorde. Nåväl, vi letade nytt boende och hittade och har nu flyttat in. Tänkte att det skulle kanske bli bättre här men icke. Nu är det ännu värre! Det surrar ur mina monitorer på ett högst påtagligt sätt och därtill surrar det i min PodXT också, särskilt om jag inte dämpar strängarna (det låter ju som det gamla jordproblemet eller?). Men... OM det surrar det verkar bero på var/hur gitarrkabeln ligger. Drar man undan den ett par meter så blir det mindre surr men längre till datorn - svårare att spela in. Och ännu värre så fick jag stötar från gitarren när jag satte mig på golvet o lirade på den (inkopplad till Poden). Stötar är fel för det kändes mer som kontinuerlig ström från gura in i mig. Inte hög men lite obehagligt i ett rum fyllt med elektriska prylar (ja - jag = elektrisk idiot, kan inget om sånt). Vad har jag inkopplat: Dator Bildskärm 2 st externa hårddiskar fristående USBhubb Yamaha HS50 monitorer Maudio FW410 ljudkort PodXT eller Voxtonelab bordsLampa Gammal Onkyo-stereo (dessa högtalar surrar dock inte!) Byta jacken till jordade jack - kan det vara något? Jag har försökt sprida ut kontakterna i alla tre uttagen i rummet så gott det går. Skaffa bättre kablar? Avskärmade kabar till monitorer o gitarr? Så jobbigt med en massa skitproblem när jag äntligen fått utrymme för musiken igen... 😄 Tacksam för svar i förhand! 🙂
Violiner Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Byta jacken till jordade jack - kan det vara något? Alldeles utomordentlig idé. Inte bara för att minska brumproblemen utan även för att undvika personskador. Jag tycker det låter som du lever ganska farligt just nu. I och med att du dessutom använder olika eluttag så kan du faktiskt få ända upp till 400 volt potential mellan dina prylar om det är olika faser till de skilda uttagen. Om det skulle uppstå/finnas ett elfel i någon apparat så mår du inte bra om du, eller någon annan, råkar sätta fingrarna på fel ställe... Börja med att ta strömmen till alla prylarna från samma uttag. Har du ett värmeelement i rummet så håll dig tills vidare på behörigt avstånd från det när du håller i t ex gitarren. Tänk också på att om du skaffar jordade uttag så måste ALLA vara jordade (annars kan det bli ännu farligare) och att du har en behörig elektriker som gör jobbet så att du verkligen får det gjort på rätt sätt.
Hellpig Postat 4 september 2007 Trådstartare Postat 4 september 2007 Gott, då skall jag kolla med min svåger som jobbar med sånt. För övrigt kan det vara min okunskap som spökar också. Jag har dragit slutsatsen att uttagen är ojordade eftersom jag inte ser jorden i kontakten.. stämmer det? Det är väl en gjordad kontakt när man kan se ett par metallgrejer i kontakten? Doh... så lite kan jag. När du skrev byta ALLA uttag, menar du i samma rum då? Å andra sidan vore det nog en god idé att byta i hela lägenheten. Om de nu är ogjordade...
Violiner Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 (redigerat) Gott, då skall jag kolla med min svåger som jobbar med sånt. För övrigt kan det vara min okunskap som spökar också. Jag har dragit slutsatsen att uttagen är ojordade eftersom jag inte ser jorden i kontakten.. stämmer det? Det är väl en gjordad kontakt när man kan se ett par metallgrejer i kontakten? Doh... så lite kan jag. När du skrev byta ALLA uttag, menar du i samma rum då? Å andra sidan vore det nog en god idé att byta i hela lägenheten. Om de nu är ogjordade... Om du menar de två metallbleck som sitter på sidorna i kontakten så är det jordanslutningen... 😠 Du måste byta alla uttag i det aktuella rummet för att det inte skall bli livsfarligt. Och för att följa gällande lagstiftning, man får inte, av naturliga skäl, ha både jordade och ojordade kontakter i samma rum. Det kan i och för sig vara en god idé att byta i hela lägenheten, det är alltid bra att ha jordade kontakter, i all nyproduktion idag måste du ha det. Men eftersom du har ojordat idag så blir det en hel del kostnader, alla ledningar till det/de rum du skall ha jordade uttag i måste bytas, är det ojordat idag har du bara två ledare i de anslutningar som är framdragna och du måste ha tre till ett jordat uttag. Det är många som "fuskar" med det här och inte inser riskerna, utan de tänker bara på brum/brus-problem och experimenterar med alla möjliga - faktiskt livsfarliga - lösningar på "jordning" av olika slag. Om jag vore som dig skulle jag definitivt byta till jordade uttag i det rum du har studion. EDIT: Din beskrivning "kändes mer som kontinuerlig ström från gura in i mig" tycker jag inte låter nå´t vidare... Redigerat 4 september 2007 av Violiner
Hellpig Postat 4 september 2007 Trådstartare Postat 4 september 2007 Allright... då är ju frågan hur mycket det kostar egentligen. Att byta - jag trodde bara det var själva uttaget som skulle bytas ... 😱 Nåja, får snacka med svågern till helgen o se vad han säger.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.