Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har kollat runt lite på olika "färdiga" pedalbord (om man nu inte sätter saman sina favvisar och gör ett eget bräde).

Vilket av följande rekommenderar ni läsare?

* Vox Tonelab

* Boss GT8

* Zoom G2.1U

* Digitech GNX3

* Vox Tonelab LE

* Digitech GNX1

* Line 6 Floor Pod Plus

* Boss ME-50

* Digitech GNX3000

😄

//:musik

Annons
Postat (redigerat)

Jag rekommenderar Line6 XT-Live, som jag tycker är helt suverän.

Bläddra ner på denna sida och lyssna på ljudklipp med den: http://www.robtognoni.com/line6.htm

Här är en länk med test och ljudklipp från några av de modeller du nämnt:

http://line6.com/support/thread.jspa?threa...60&tstart=0

Om det bara är effekter du är ute efter så är nog Boss GT8 vassast när det gäller routingmöjligheter av effekterna.

Line 6 kommer med nya serien X3-live mm om ett par veckor, värt att kolla upp.

Vissa föredrar Vox Tonelab. Dyrast och mest värsting är nya AXE-FX från Fractal Audio, med ett passande midipedalbord:

http://www.fractalaudio.com/

Men de har en väntelista på över ett år innan leverans tror jag...

Som alltid så testa och jämför olika modeller i en musikaffär innan köp.

Tänk på att man brukar säga "multieffekt" om dessa allt i ett produkter.

"Pedalbord" kallas när man tar sina separata favoritpedaler och länkar ihop själv.

Redigerat av Magpie
Postat

Vad ska det användas till? Vad spelar du för musik? Har du några "måsten"?

(När jag köpte ett pedalbord för live-bruk så kändes det också som om det fanns miljarder att välja på. Är inbitet Vox-fan (har använt Valvetronix AD120 i många år) och funderade på ett TonelabSE eller TonelabLE. Men så behöver jag en harmonizer, och vipps fanns bara Boss och Zoom kvar att välja på (G2-G9). Eftersom Boss GT-8 var överlägset mest flexibelt och dessutom i mina öron lät bättre än de andra med harmonizer så blev det ett sådant. )

Postat

Har oxå kört med Vox Ad120vt rätt länge å gillar den, Köpte mig sedan en ToneLab som ja e mkt nöjd med. Saknar dock en förstärkare, men de blir nån dag när ja har lite mer pengar! =)

Har testat olika PODar men jag får inte till samma "rör-liknande" sound som jag får i ToneLab'en.

Men kör man bara fett med metaldist så tycker ja Boss samt Pod funkar väldans bra. Men lite mer go gammal dist så tycker jag Vox's grejjor. =)

Tjosan

creel (oregistrerad)
Postat

Bara skit alltihopa det där.

Skaffa en redig förstärkare först.

Postat

Var någonstans står det att trådskaparen inte har en förstärkare? Multi-fx och förstärkare är ju inte någon slags motsatser som ständigt tar ut varandra. Ett sätt att koppla t ex Boss GT-8 är den s k "4cm" (four cable method), d v s, man kopplar in den både innan förstärkaren och i förstärkarens effektloop. Då använder man förstärkarens grundljud, och väljer sen i pedalbordet vilka effekter man vill ha innan preamp och vilka som ska ligga i effektloopen. Och växla mellan dessa precis som med vanliga patchar. Då kan man t ex växla från OD och wha (före preamp) tillsammans med chorus och delay (i effektloopen) till akustiksimulatorn (före preamp) tillsammans med lite reverb (i effektloopen) på ett enda knapptryck (GT-8 har även en relä-utgång så att man kan switcha kanaler på förstärkaren när man gör de andra effektbytena).

Ursäkta om det uppfattas som småspydigt 😉

Postat

Om man tar och söker först så skulle vi slippa ytterliga en trå´d på detta tema!

men alla du nämner går att få bra ljud ur bara man tar sig tid och rattar ordentligt....ordentligt...........ordentligt..............ordentligt! (nja, inte alla kanske)

Postat

Kör Boss GT-6 ihop med min Laney VC30 och även för direktinspelning till dator.

I båda fallen funkar och låter det bra. När jag kör med förstärkare använder jag inga preamp-delar utan då fungerar den som en bunt lösa Boss-pedaler. Med datorn kör jag ofta nån förstärkarsimulator före effekterna.

Mattu (oregistrerad)
Postat
Med datorn kör jag ofta nån förstärkarsimulator före effekterna.

Kör du inte förstärkarsimulatorn EFTER effekterna, som man hade gjort med "riktiga" grejer?

musik (oregistrerad)
Postat

Skippar effektenhet á la golv.

Den som påstår att de kan låta som riktiga separata pedaler ljuger.

Postat
Skippar effektenhet á la golv.

Den som påstår att de kan låta som riktiga separata pedaler ljuger.

Hur och vad har du testat?

Jag kan 100% garantera dig att du inte skulle få full pott på ett blindtest av effekter från ett pedalbord jämfört med separata effekter.

Naturligtvis finns det vissa dyra analoga boutique pedaler, men det är ändå bara en tidsfråga tills det är omöjlig att skilja även dessa från den digitala kopian. Tekniken finns redan sedan många år, den behöver bara förfinas.

musik (oregistrerad)
Postat

Jepp.

Fick en mycket bra demo i butiken under mer än en timme. Det fanns ett grymt delay från T Rex som slog Boss GT-8, Line6 Floor Pod Plus och Vox Tonelab LE med hästlängder. Generellt sett bestod den stora skillnaden i att de digitala effektenheterna/brädena lät väldigt "digitalt" som jag själv tyckte, väldigt "begränsat" som säljaren/gitarristen tyckte, väldigt "tunt" som kompisen tyckte. Vi testade allt.

Men för runt 4000 SEK så tyckte jag personligen att man fick väldigt många effekter och anslutningsmöjligheter. Det kändes ändå som om allt var halvbra. Satsar på separata pedaler, ett visst antal, blir dyrare förvisso, men...

Jag gillar märken som Schaller, Morley, T Rex, Electro Harmonix, Vox, Dunlop, Mutron...

En bra grej de hade, tror den var från T Rex, det var att man kunde köpa en hardcase, med en platta inuti. Man satte fast sina favoritpedaler med kardborre. Hur länge håller kardborre...? Låg på 1100 SEK.

😏

:musik

Postat

Det var bra att du fick en demo!

Hur kopplade de ihop pedalerna/multieffekterna i detta test?

Om man inte bypassar multieffekten rätt så färgar den signalen mer jämfört med om du kör en separat pedal in i förstärkaren. Dessutom kan de kopplas in i effektreturen på förstärkaren.

T-rex pedalerna är nog true bypass skulle jag tro.

På vissa av de digitala delayen så kan man ställa in de flesta parametrar som påverkar ljudet. Eq på repetitionerna, analogt/digitalt, bandeko mm.

Vetesjutton om jag skulle höra skillnad mer än om det var en annan typ av delay, som t.ex. ett band eller sweep echo.

Det skulle vara kul att testa lite fler delaypedaler och jämföra.

Postat

Apropå Delay. Har testad nya Tc electronics Nova pedal delayet! Lånade hem det i tron att jag skulle köpa det. Det är ju typ ett 2290 i pedalform men nej jag ska lämna tillbaka det. Jag ville verkligen att det skulle vara bra men det var för kliniskt och tråkigt. Ingen karaktär alls! och modulationen var typiskt TC lite fint så där. Varför inte ha modulation från inget till vansinne men nej, det är knappt märkbart på fullt! Ingen tape funktion heller!

Det är iof grymt bra om man vill ha ett ofärgat och intetsägande delay men inget för mig! Tyvärr!

OT! Jag vet!

Postat

Jag tror säkert att man kan höra _skillnader_ vid ett direkt A/B-test om man väljer en delaypedal för 3500 kronor och jämför lite hastigt med delayen i 3 olika multi-fx (där ingen av dessa är dyrare än ca 4000 kronor). Men som i GT-8:an (tar den som exempel eftersom jag kan den bäst av de uppräknade) så finns där ju miljarder inställningar att göra, och kan man inte få något delay där att låta BRA så har man antingen helt jätteorimliga krav eller så har man försökt för lite.

Men ok, T-rex-delayet låter bättre. Men ska man ha lite fler pedaler i samma dignitet för att åtminstone nödtorftigt matcha möjligheterna hos någon av nämnda multi-effekterna hamnar man snabbt en bra bit över 10 000 papp (glöm inte strömförsörjning, sladdar och pedalbord). Då är ju frågan om det är värt de pengarna? Man får ju inte glömma att spela på gitarr också!! D v s, en bra gitarrist låter garanterat oändligt mycket bättre på billig utrustning än en mindre bra gitarrist på superdyr utrustning 🙂

Postat (redigerat)

och jag som trodde att det va prylarna som gjorde gitarristen??

Redigerat av 4Trax
Postat

Skrev jag det där? Som kan ägna flera timmar åt att sitta och surfa runt och kolla in gitarrutrustning... ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.