Jump to content
Annons

Vilket program till Mac?

Recommended Posts

GIGAN (oregistrerad)
Postat

Jag ska byta till Imac och har tidigare haft Cubase SX3 för PC.

Jag är inte så jättebra på inspelnings teknik, så Cubase har funkat för mig.

Men används Cubase för Mac, eller vad finns som är lättarbetat?

Prologic, har jag bara hört talas om, men det kanske är för avancerat?

MVH

GIGAN

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Cubase är inte sämre på mac. Dock måste man kör powermac för att kunna köra SX3. Intel behöver en upgradering till 4:an.

Annars är nog logic express det naturliga valet om man ska starta från noll.

GIGAN (oregistrerad)
Postat
Definitivt Logic.

Tack för Era svar 😉

Men varför logic och klarar inte Imac Cubase sx3, eller cubase 4?

Postat
Definitivt Logic.

Tack för Era svar 😉

Kört Cubase SX3 (PC) i ett år och har nu kört logic pro 7 sedan ett och ett halvt år tillbaka. Använt Cubase även på vår mac till och från. Vad jag kommit fram till under den här tiden är att jag upplever Logic som mer snabbjobbat, allt sitter enklare och smidigare till än i Cubase. Det känns mindre tillkrånglat och rakt på. Logic är kraftfullt och flexibelt, och det är mac ända ut i fingerspetsarna. Den versionen av Cubase vi haft i studion klarar inte att man kör iTunes eller något annat program som använder ljud igång, för då startar det inte, eller så bara blåvägrar det, något som Logic klarar av. Skönt när man vill rerefenslyssna på låtar. En petitess kanske, men jag upplever det som skönt. Mitt tips är att testa logic och ge det en chans. Tog mig 2 veckor att få bra pli på, så det borde gå rätt fort. Om du inte gillar det, kör på vad du är van vid. Det är alltid bäst att arbeta med det som känns bäst för en själv.

pme (oregistrerad)
Postat
Definitivt Logic.

Tack för Era svar 😕

Steinberg har inte gjort sig besvär att porta SX3 till intel macar. Förmodligen för att sx3

är äldre än apples intelmacar. Och de vill nog mjölka sina kunder om de kan...

Imac finns väl i både powerpc och intel variant.

Postat

Kör du Mac så är det logiska valet Logic 😕. Kör du pc så ligger Cubase närmast tillhands även om det finns massor med program att välja beroende på hur man jobbar.. Själv är jag störtförtjust i Tracktion http://www.mackie.com/products/tracktion3/index.html Funkar på både Mac och Pc.

Hur jobbar du med musik egentligen? Spelar du in med mic eller använder du själva programmet att komponera med?

GIGAN (oregistrerad)
Postat
Kör du Mac så är det logiska valet Logic 😉. Kör du pc så ligger Cubase närmast tillhands även om det finns massor med program att välja beroende på hur man jobbar.. Själv är jag störtförtjust i Tracktion http://www.mackie.com/products/tracktion3/index.html Funkar på både Mac och Pc.

Hur jobbar du med musik egentligen? Spelar du in med mic eller använder du själva programmet att komponera med?

Tack för ditt svar 😕

Jag använder mest vst pluggar för att spela in, men har börja återanvända gamla analoga syntar. Midikanalerna tar snabbt slut och då kör jag de som audio. Kommer att använda lite mic. Vad kostar cubase 4 för mac idag?

GIGAN

Postat
Vad kostar cubase 4 för mac idag?

GIGAN

Samma som för PC då det ingår i samma köp.. Köper du Cubase ingår både Mac och Pc versionen 😛

men kolla lite mer på Tracktion då den verkliegn har ett bra stöd för Vst på Pc.. Betänk också att Vst skrivna för Pc inte funkar på Mac.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Kör du Mac så är det logiska valet Logic 😉. Kör du pc så ligger Cubase närmast tillhands även om det finns massor med program att välja beroende på hur man jobbar.. Själv är jag störtförtjust i Tracktion http://www.mackie.com/products/tracktion3/index.html Funkar på både Mac och Pc.

Tack för ditt svar 😛

Jag använder mest vst pluggar för att spela in, men har börja återanvända gamla analoga syntar. Midikanalerna tar snabbt slut och då kör jag de som audio. Kommer att använda lite mic. Vad kostar cubase 4 för mac idag?

GIGAN

Om jag inte minns fel så gjorde studio ett test av musikdatorer för några år sedan, där de testade cubase på alla och jämförde cubase och logic på macen. Det visade sig (inte helt oväntat) att logic var betydligt bättre optimerat för OSX än cubase.

Redigerat av Elof
Postat

hm...ingen som nämner Pro Tools?? Pro Tools tar även det vst pluggar om du har en wrapper till och är min stora favorit bland DAWS. Dock har jag hört av vänner och bekanta samt kollegor att de föredrar att producera musiken i Logic och för sedan över detta till Pro Tools. Så Logic är nog ett riktigt bra program och jag skall nog köra både PT och Logic på min burk när jag har pengar att införskaffa det också. Så, när du har MAC kan du få det bästa från två världar, och så är det ju inte fel att Logic funkar med PT hårdvara 😛

MVH

Anders

Postat

Om du använder Cubase och redan har en SX3 licens så finns det ingen anledning att byta inspelningsprogram. Kör på det du kan och uppgradera till Cubase 4. Det enda ett programbyte kommer att ge dig är en extra inlärningskurva. De inspelningsprogram som finns på marknaden idag är så pass kraftfulla och så pass stabila att valet enbart spelar någon roll om man har väldigt specifika önskemål.

Postat
Om du använder Cubase och redan har en SX3 licens så finns det ingen anledning att byta inspelningsprogram. Kör på det du kan och uppgradera till Cubase 4.
Word! 😉
GIGAN (oregistrerad)
Postat

TACK FÖR ALL SVAR!! 😆

JAG HAR BESTÄMT MIG FÖR LOGIC. ERA SVAR HAR VARIT GLÄDJANDE & ÖVERTYGANDE 🥰

KOMMER ATT TA TID INNAN JAG HAJJAR TILLRÄCKLIGT FÖR ATT SPELA IN.

MEN DEN TIDEN HAR JAG!

AVSLUTAR DENNA TRÅD!

MVH!

GIGAN

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.