Jump to content
Annons

Midimusik låter högre än andra format, hur fixar jag det?

Recommended Posts

impulse (oregistrerad)
Postat

Hej!

När jag lyssnar på midi så höjs volymen automatiskt, och när jag sänker den så låter det nästan som om det vore på högsta volym ändå.

Hur kan jag fixa det här?

Kan det vara det inbyggda ljudkortet som suger?

Jag har i tanke på att köpa ett nytt, plus högtalare (PC) samtidigt.

Om det är ljudkortet som är problemet, kanske ni kan ge tips?

Jag har tittat på det här:

Creative SB Audigy SE PCI, 7.1 Surround, 24-bit/96KHz, Retail

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312201

&

Högtalare PC:

De känner jag mest för: Creative I-Trigue 3220 2.1 Högtalarsystem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312290

Creative Inspire T3100, 2.1 Högtalar- system, 2X6W + 17W sub, Retail

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325446

Det inbyggda ljudkortet funkar rätt bra för mig, förutom det där med midi. Annars skulle allt vara bra. Högtalare ska jag köpa för att variera mig från hörlurar (blir väldigt jobbigt i längden).

Tack i förhand.

Annons
Postat

Hej impulse.

Jag ska försöka ge dig mina erfarenheter när det gäller dessa produkter, men reserverar mig för att andra kan ha olika åsikter i just denna fråga.

Ljudkortet du tänkt köpa är utmärkt för såväl spel, bio, musik. Det är mycket lite som skiljer sig från det kortet och t.ex. X-FI korten i ren ljudkvalite. Och det är dessutom absolut ingenting du ens kommer märka skillnad på med de högtalare du valt (inte ens om du hade ett fullblodsystem skulle jag ärligt tro du märker någon egentlig skillnad).

När det gäller högtalarna så vill jag rekommendera dig att köpa åtminstonde någonting dyrare än så.

Det beror förståss på vad du ska använda datorn till, men du kommer bli besviken om du tror det kommer låta bra med dem.

Ställer man mindre krav, och inte på ljudkvalité som jag märker blir mindre och mindre prioriterat av både tillverkare och konsumenter så kan jag rekommendera dem (kan knappt tro jag just skrev det, men det är ett faktum idag att folk inte vet vad väljud är). Men för ett någourlunda tränat öra (som vet hur det ska låta) så är det ett skrikande ljud som tas upp av s.k "loudness" bas som låter som om det vore rundgång (blir ännu tydligare om du har stort rum). Egenresonans är något som de inte alls tar hänsyn till (eller rentav gör avsiktligt) i mindre kostsamma högtalarsystem.

Högtalarval är jättesvårt, men försök undvika lågbudget högtalare om du är en gnutta seriös med hur det ska låta. Jag rekommenderar hellre hörlurar (á 1500kr) för att få ut vad ljudkortet kan prestera.

Om du mot förmodan kommer välja något av dessa högtalarsystem så köp inget ljudkort, det kommer låta likvärdigt med det som sitter inbygt på moderkortet (9 av 10 fall så sitter det redan ljudkort på moderkorten idag, 5.1 eller 7.1).

Midi kommer låta bättre med det ljudkortet, men det är alltid ljudskillnader mellan olika format. Varför kan jag inte svara på när det gäller .mid

Lycka till och hoppas jag kunde tillföra något. 😳

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

I windows finns en inställning som heter Master Volym.

Där ställer man in hur mycket olika signalkällor skall låta som tex, CD, Wave, SW Synth.

Kolla där om det är så att tex SW Synth är jättehög alt Wave om du kör något musikprogram.

Skall du göra musik med musikprogram så hade jag köpt ett annat kort än SB.

M-Audio Audiophile 2496 PCI beggat kostar ca 500 :- ett mycket bättre alternativ än det SB du tittar på.

Min personliga åsikt om högtalarna du tittar på är väl att de duger som skvalhögtalar men inte till seriös musikskapande. Finns inget mellanregister... men de duger väl i början och du kan behålla dem som alternativ lyssning. För många gör som du, lyssnar i sådana högtalare och då kan det vara bra och veta hur dina låtar låter i datorhögtalare.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

I Windows mixer brukar det finnas alternativ för "sw synth" eller liknande, kan du inte sänka volymen där?

I väntan på nytt ljudkort och högtalare kan du ju prova att spela upp ljudfiler och midi i samma spelare

och se om den automatiska volymhöjningen sker där.

Som svar på föregående talare, så skulle jag, med ledning av test/artikell i Studio (när minns jag inte)

rekommendera x-fi-korten. Motiveringen lyder: samplingsfrekvens. Med Audigykorten är du låst vid 48 kHz,

de nyare tycks inte ha de begränsningarna.

EDIT: Begränsningen vid 48 kHz gäller när man använder ASIO-drivrutiner.

Redigerat av henrik.brunzell
Postat
I Windows mixer brukar det finnas alternativ för "sw synth" eller liknande, kan du inte sänka volymen där?

I väntan på nytt ljudkort och högtalare kan du ju prova att spela upp ljudfiler och midi i samma spelare

och se om den automatiska volymhöjningen sker där.

Som svar på föregående talare, så skulle jag, med ledning av test/artikell i Studio (när minns jag inte)

rekommendera x-fi-korten. Motiveringen lyder: samplingsfrekvens. Med Audigykorten är du låst vid 48 kHz,

de nyare tycks inte ha de begränsningarna.

EDIT: Begränsningen vid 48 kHz gäller när man använder ASIO-drivrutiner.

Det var inte ens en fråga om det.

impulse "När jag lyssnar på midi.."

impulse verkar inte ställa så höga krav. Så varför lägga ut ca dubbelt så mycket pengar när han inte kommer höra någon skillnad. Sen om nu impulse skulle ha råd med ett dyrare kort och välja bättre högtalare, javisst.

impulse (oregistrerad)
Postat

Okej, tack för svaren, jag börjar med att berätta om Master Volym

Synthesizer höjer sig till steg 6 av 7 (nästan fullt) varje gång en ny låt börjar spela. För att kunna lyssna alls (utan att få svåra hörselskador) så måste jag sänka ned huvudvolymen till steg 1 av 100 och Wave nästan helt också. Då låter det ganska högt fortfarande, men det går rätt bra att lyssna utan att ändra Synthesizer volymen innan varje ny låt. Just nu lyssnar jag med hörlurar (sennheiser HD 555, haft ngt år).

Jag lyssnade i winamp gällande det jag skrev ovan. Jag testade precis windows media player och där funkade det hyfsat bra. Synthesizern stod still.

Det är dock fortfarande stora skillnader mellan små volymökningar, men betydligt bättre (mindre än med winamp).

Det här känns väldigt bra just nu. Jösses vad glad jag blev! =)

Gällande mig och ljud.

Jag lyssnar främst på midi för att jag gillar nes-, snes-, psone-musik etc. En del har jag i mp3, men det finns massa sköna remixer och musikfiler jag inte hittar i mp3.

Jag har inga planer just nu på att göra musik. Har testat lite förut, men jag har annat jag väljer att prioritera för tillfället.

Vad gäller ljudkvalité så tror jag att jag nöjer mig med det mesta pga. jag inte (vad jag vet) har upplevt bra ljud så mycket… Sen så har jag uppfattat att det kostar en hel del och utgått ifrån att skillnaden förmodligen inte skulle göra mig nöjd nog.

Jag håller vanligtvis ganska hög kvalité & vill gärna bli mer seriös gällande ljudet. Så det kanske är dags att försöka ge lite energi i den riktningen.

Kan tillägga att jag sitter och lyssnar nästan hela dagarna när jag ritar. Minst 10 timmars lyssnande om dagen skulle jag tro.

En ny fråga: Vad tycker ni att jag borde lägga ut, och på vad? Kan ni försöka lista ut vad som borde passa mig efter informationen jag gett? Och länka gärna.

Jag har pengar, men jag vet inte var jag borde sätta gränsen just nu. Jag vill helst inte att det här ska spåra ut till att jag får något som jag kanske inte klarar av att uppskatta fullt ut. Men nu vet jag vad jag ska tänka på att förbättra. Ljud känns plötsligt väldigt viktigt. ^__^

Postat (redigerat)

Hej impulse.

Det beror på vad du ska satsa på, för inte så länge sedan vart jag rekommenderad ett 5.1 system här i forumet, jag tror det kan vara riktigt bra men det är dock inget jag fattade tycke av när jag redan hade en bra baslåda redan och letade endast monitorer.

Men här är dem:

Blue sky Mediadesk 5.1 System

(Det kan tyckas dyrt men som jag uppfattat det så har den butiken låga priser)

Å andra sidan, om du gillar 2.x ljud och letar något som är "prisvärt" och låter ok, men inte känner att du vill lägga ut "för mycket".

Tänkte på det du skrev:

"Vad gäller ljudkvalité så tror jag att jag nöjer mig med det mesta pga. jag inte (vad jag vet) har upplevt bra ljud så mycket… Sen så har jag uppfattat att det kostar en hel del och utgått ifrån att skillnaden förmodligen inte skulle göra mig nöjd nog.

Jag håller vanligtvis ganska hög kvalité & vill gärna bli mer seriös gällande ljudet. Så det kanske är dags att försöka ge lite energi i den riktningen.

Kan tillägga att jag sitter och lyssnar nästan hela dagarna när jag ritar. Minst 10 timmars lyssnande om dagen skulle jag tro".

Då har jag ett budget alternativ åt dig också:

Conquest 4050 mkII

Läs info, speciellt när det kommer till:

"Komplettera bara med en aktiv subwoofer för att framhäva den sista oktaven neråt, och Du sitter med ett fullblodat system".

Om du ska ha en bra bas som inte ställer till med egenresonanser och loudness effekter så rekommenderar jag dig att köpa något större. Själv valde jag en Audio Pro 10" Ace Bass. Den finns tyvärr inte att köpa ny längre, men jag tvekar inte en sekund på att efterföljarna är minst lika bra (förmodligen bättre). Jag har själv inte hört en renare bas under 8-10000kr klassen. De presterar helt sjukt bra också 😕

Även om det kostar lite, så försök se det som en långtidsinvestering som kommer att skänka dig glädje under en mycket lång tid.

Det finns säkert andra åsikter, men läs infon på högtalarna innan du bestämmer dig helt.

Jag lovar att du inte behöver skämmas inför polarna med det här paketet.

Redigerat av Henrlk
impulse (oregistrerad)
Postat

Okej Henrlk, ska ta och tänka på det. Tackar för tipsen.

Har inte så mycket att skriva nu. Återkommer kanske.

Jag skulle dock tro att jag börjar med något billigt tills jag helt accepterat tanken på lite dyrare grejer.

Väntar med ljudkortet helt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.