Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag är ute efter ett par pedaler, en dist och en Wah Wah.

Distpedalen ska inte användas mycket, bara till ett par riff och nåt solo här å där. Men det som behövs är en pedal som ger ett bra ljud för inte allt för dyra pengar. Jag undrar även om det finns dist pedaler vilka gör det lättare att spela fingertapping, hammer on pull off liknande saker. Det ska vara lite 80 tals glam ljud i pedalen, men fingertapping grejset är högsta prio, så länge det inte låter som man stoppat allt i en kastrull med gröt.

Sen över till Wah Wah:n, Kollat lite och fastnat för Crybabyn, men vet inte vilken av alla miljontals modeller jag ska köpa, inte för få inställningsmöjligheter och inte för många heller.

Min budget är på ca 2 000 kr, så ungefär 1 000 på varje, lite mer på ena å mindre på andra gör inget.

tack på förhand

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag vet precis vad JAG hade valt...

* DIST: Tech 21 NYC "American Woman" Sign.modell Randy Bachman

* WAHWAH: Jim Dunlop Cry Baby 535Q

Hos Jam/Musikbörsen, cirka 2700 SEK styck = 5400 SEK, för dessa två pedaler.

Är du smart hör du med...

* STEVE'S MUSIC CENTER, NYC, USA: $109 = 748 SEK (för disten. Tyvärr e wahwah:n ($110) tillfälligt slut där (men har varit det i ett halvår snart...) + frakt, tullavgift, svensk moms

* SOUNDSLIVE, UK: £99 = 1307 SEK (för wah-wah:n. Ett ex kvar) + frakt

Visst hamnar du runt 2700 SEK, med tanke på att ÄVEN frakt, tullavgift och svensk moms tillkommer, men ändå vansinnigt mycket under de svenska priserna på 5400 SEK.

Annars finns det ju fina alternativ, kolla gärna Ebay t.ex.: Vox!! Schaller!! T.Rex.

😠

:musik

Redigerat av musik
Postat

Den vanliga standard Dunlop-wha-whan är sällan fel. Kostar nog inte ens 1000 kr ny. Om du dessutom hittar en begagnad så spar du några hundralappar. Vad gäller begagnat/Dunlop så kan du nog köpa i princip vilken som helst, bara du diggar priset (förusatt att pedalen är hel såklart 😛).

Vill du vara lite mer originell kan du kolla in Ibanez weeping demon, riktigt tuff design, har dock ingen aning om hur den låter.

Ska du inte ut på några längre turnéer med grejorna så kan du som dist köpa någon apparat typ Behringer V-amp (eller golvmodellen X V-amp), Pod 2.0, Pocket Pod, Korg AX3G, AX5G, Digitech RP150 eller något liknande. Det går att få alldeles utmärkt bra ljud med sådana. Speciellt när det gäller ljud av den typen du verkar digga. (Till alla analog-puritaner, jag kan hålla med om att en hel del standalone-pedaler låter bättre, speciellt när det gäller dist/OD. Men då snackar vi pedaler från ca 2000 och uppåt. Jämfört med t ex en Boss DS-1 så låter multieffekterna minst lika bra).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.