Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I höst kommer jag jobba i både OsX och XP och det är mycket stor chans att jag börjar ett projekt i det ena för att sedan avsluta det i det andra (Pro Tools eller Cubase).

Jag funderar på vilken typ av HD-lösning jag ska använda. Jag kommer spela in direkt på den externa HD'n.

Anslutningarna bör vara firewire och USB. Tyst och driftsäker så klart. Har ni några rekommendationer?

Vilket program behövs för att partitionera en extern HD så att den ena partitionen är NTFS och den andra HFS+?

En annan sak, finns det någon med erfarenhet av MacDrive? Hur väl funkar det? Några begränsningar?

Finns det något motsvarande program som gör att man kan skriva på NTFS från OsX?

Annons
Postat
I höst kommer jag jobba i både OsX och XP och det är mycket stor chans att jag börjar ett projekt i det ena för att sedan avsluta det i det andra (Pro Tools eller Cubase).

Jag funderar på vilken typ av HD-lösning jag ska använda. Jag kommer spela in direkt på den externa HD'n.

Anslutningarna bör vara firewire och USB. Tyst och driftsäker så klart. Har ni några rekommendationer?

Vilket program behövs för att partitionera en extern HD så att den ena partitionen är NTFS och den andra HFS+?

En annan sak, finns det någon med erfarenhet av MacDrive? Hur väl funkar det? Några begränsningar?

Finns det något motsvarande program som gör att man kan skriva på NTFS från OsX?

Då jag inte kan nånting om Mac, så kan jag bara rekomendera Partition Magic till Windows..

Mycket kompetent program för diskhantering..

/Biran

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör FAT32 så att jag kan flytta mellan Mac och PC.

Redigerat av drloop
Postat
En annan sak, finns det någon med erfarenhet av MacDrive? Hur väl funkar det?
Jag lägger min röst på HFS och MacDrive.

Programmet fungerar utmärkt, så länge din PC är stabil och inte kraschar mitt i nåt viktigt skrivande till disken... 😉

Postat (redigerat)

Programmet fungerar utmärkt, så länge din PC är stabil och inte kraschar mitt i nåt viktigt skrivande till disken... 😉

Mountar macdrive en HFS-volym eller måste man köra nåt speciellt program för att överföra filerna?

edit: kollade upp och om det är som tillverkaren säger så är det ju den absolut bästa lösningen.

Redigerat av VacUm
Postat

Programmet fungerar utmärkt, så länge din PC är stabil och inte kraschar mitt i nåt viktigt skrivande till disken... 😕

Ja, skulle det inträffa förväntar jag mig inga underverk oavsett vilket OS eller filsystem jag använder. 🙂

Anledningen till att jag vill köra två partitioner (NTFS/HFS) är att jag vill vara kompatibel med alla tänkbara samarbetspartners. Jag kan inte kräva att alla skaffar Macdrive för att jag råkar köra HFS i XP. 😛

Tack för svaren! Fortsätt gärna fylla på med era erfarenheter av att växla mellan olika filsystem!

drloop (oregistrerad)
Postat

FAT32 okomplicerat och funkar.

Postat

Diskverktyget i OS X kan dela av disken och skapa en HFS+ respektive en FAT32-partition.

Sen är det väl bara att konvertera den senare partitionen i Windows.

Annars finns det egentligen bara en sak som talar emot FAT32: den maximala storleken på filerna.

Prestandamässigt har jag aldrig märkt nån skillnad, och att flytta disken mellan systemen har aldrig givit några problem för mig.

Postat

Kom i håg att FAT32 inte har resource forks, så var säker på att använda filtillägg på alla filer du sparar på disken.

Filerna 'Hej' och 'Hej.wav' gör skillnad när du ska dra in grejerna till PC:n sen. Och du ska väl bara lägga projektfiler/ljudfiler på disken, inte program?

Jag kom på en grej när det gäller Macdrive och Windows!

OBS! Koppla bort Mac-disken innan du kör WindowsUpdate.

WU har en lömsk ovana att ignorera din temp-mapp utan sprider ut sina tillfälliga filer på vilken hårddisk som helst.

T ex d:\1f96dbd9ba716f82e713feec5868708a\update\update.exe

Om WindowsUpdate får för sig att ta Mac-disken som tempdisk går Windows omkull på några ms och bootar om.

Sålänge Microsofts installationsprogram är osmarta och tar för givet att alla diskenheter har filsystem den känner igen, då gör du bäst i att koppla ur Mac-disken först.

Postat
Jag kom på en grej när det gäller Macdrive och Windows!

OBS! Koppla bort Mac-disken innan du kör WindowsUpdate.

WU har en lömsk ovana att ignorera din temp-mapp utan sprider ut sina tillfälliga filer på vilken hårddisk som helst.

T ex d:\1f96dbd9ba716f82e713feec5868708a\update\update.exe

Om WindowsUpdate får för sig att ta Mac-disken som tempdisk går Windows omkull på några ms och bootar om.

Sålänge Microsofts installationsprogram är osmarta och tar för givet att alla diskenheter har filsystem den känner igen, då gör du bäst i att koppla ur Mac-disken först.

Tack för tipset!

Jag får se till att stänga av den automatiska uppdateringen då.

Postat

Joachim, använder inte du Pro Tools? Jag upptäckte en mycket överaskande detalj när jag installerade PT LE 7.3 på vår bärbara Macbook Pro i våras, och som har både OS X och Windows via Boot Camp: När Pro Tools installerats i Windows så fick man direkt tillgång till hela den HFS-formaterade partitionen i Windows. Såvitt jag förstod så skulle det även gå att skriva till partitionen, men det var inget jag provade. Å andra sidan har jag svårt att tänka mig att Digi släpper något i den vägen som utgör en risk.

Förlåt om jag mässar det uppenbara för alla PT-användare, men jag har faktiskt inte läst om detta någonstans tidigare 😏

En annan lösning om man inte använder PT som jag har tänkt att testa men inte hunnit med, är att köra med filsystemet ext2 i kombination med fat32. Det krävs att ext2-drivrutiner installeras i OS X och Windows. Några lösningar på detta:

OS X

http://mac.softpedia.com/get/Drivers/Ext2-Filesystem.shtml

Windows XP

http://ext2fsd.sourceforge.net/

pme (oregistrerad)
Postat

Om man väljer att köra linux filsystemet ext3 så ska man kunna köra det med ext2 driverern i windows men få journal delen att fungera i OSX.

Så ext3 kan man också försöka sig på.

Postat
Joachim, använder inte du Pro Tools? Jag upptäckte en mycket överaskande detalj när jag installerade PT LE 7.3 på vår bärbara Macbook Pro i våras, och som har både OS X och Windows via Boot Camp: När Pro Tools installerats i Windows så fick man direkt tillgång till hela den HFS-formaterade partitionen i Windows. Såvitt jag förstod så skulle det även gå att skriva till partitionen, men det var inget jag provade. Å andra sidan har jag svårt att tänka mig att Digi släpper något i den vägen som utgör en risk.

Förlåt om jag mässar det uppenbara för alla PT-användare, men jag har faktiskt inte läst om detta någonstans tidigare 😱

En annan lösning om man inte använder PT som jag har tänkt att testa men inte hunnit med, är att köra med filsystemet ext2 i kombination med fat32. Det krävs att ext2-drivrutiner installeras i OS X och Windows.

Fasen vad trevligt! Ska testa om den skriver till HFS när jag fått i ordning på datorn ...

Utöver PT kommer jag att köra både Logic (OsX) och Cubase (XP & OsX) så jag behöver ändå en lösning som funkar oberoende av inspelningsprogram.

Att köra ett Unix-format (för det är det va?) verkar intressant, men inte en helgjuten lösning eftersom jag vill ha partitionerna tillgängliga även för andra datorer.

• 5 månader senare...
Postat

Smyger in på tråden igen och låtsas om att den fortfarande är jätteaktuell.

Så här skriver Digidesign själva i pdf:en om uppgradering till verion 7.4:

Mac HFS+ Disk Support Option This option lets your Pro Tools system read, write, record, and play back using Mac-formatted HFS+ disks. HFS+ disks are commonly referred to as Mac OS Extended disks.

Om jag får säga det själv, denna lilla detalj är faktiskt guld värd om man har hårddiskar för både Mac och Windows.

Postat
Smyger in på tråden igen och låtsas om att den fortfarande är jätteaktuell.

Så här skriver Digidesign själva i pdf:en om uppgradering till verion 7.4:

Mac HFS+ Disk Support Option This option lets your Pro Tools system read, write, record, and play back using Mac-formatted HFS+ disks. HFS+ disks are commonly referred to as Mac OS Extended disks.

Om jag får säga det själv, denna lilla detalj är faktiskt guld värd om man har hårddiskar för både Mac och Windows.

Mac HSF Disk Support Option funkar klockrent och later dig anvanda mac formaterade diskar pa en windows dator, har anvand det sen det kom ut! Dessutom behover inte PT vara oppet utan funkar aven med andra program. Men den later ju dig inte kora windows diskar pa mac vad jag forstar.

Sa om joachime har en mac spelar det inte sa stor roll!! Om han inte kor bootcamp da mojligtvis!!

Postat
Sa om joachime har en mac spelar det inte sa stor roll!! Om han inte kor bootcamp da mojligtvis!!

Det är där, samt för att nå externa hfs-diskar som jag använder det - och där är detta guld. Vågade faktiskt inledningsvis inte lita på att det fungerade bra, men det gör det faktiskt.

Postat

Trevligt trevligt!

Och för att svara Bobo, ja det är en mac med bootcamp.

Än så länge har jag inte installerat PT. Kör däremot Logic i OSX och Cubase i XP.

Använder Macdrive i XP och det har funkat stabilt. Spelar in på HFS-partitionen i båda OS.

Det enda strulet är att filer som skapas i XP tappar å, ä, ö (ersätts med underscore) när man kör OSX.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.