Light Head Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Vill först börja med att säga: En helt seriös tråd! Givetvis kan saker bli rätt flummiga, men det är faktiskt en allvarlig tanke bakom s.a.s. Är vi som skapar och uttrycker oss konstnärligt mer eller mindre benägna att tro på en gud?? Jag är själv ateist. Det innebär kort och gott att man "tror" på vetenskap, men det är ingen tro i den religiösa bemärkelsen! Det som det hela bygger på är att allt är förklarbart genom vetenskap och att det inte finns någon intelligens bakom utan enbart en fysikalisk och matematisk grund. Dessa saker är "naturlagar" som helt enkelt finns bara för att den minsta strukturen bygger på det, o så vidare Jag tror ju att saker är oändligt stora, på samma sätt som de är oändligt små ("tro" = i detta sätt att använda ordet "tro" syftar det till vetenskap och faktiska bevis) Man kan väl säga att svårigheten finns genom att det inte går att "kapsla" in alltet så att det blir greppbart. Att säga att "nu är det 150miljardet ljusår, men nu är det 150,3 miljarder ljusår stort" är ju en av de fakorer som gör så att de som hävdar att religionen och gud finns har något att klaga på. Men grejjen är kort och gott att ateism INTE bygger på någon som helst tro! Man kan dra slutsatser och därför använder man ord som "tror", men det handlar inte om någon "tro"...
kajan Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Jag tror inte att konstnärer skiljer sig från alla andra muppar i den bemärkelsen.
musik (oregistrerad) Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Enligt Hare Krishna så kan inte vetenskapen ha rätt. En förespråkare där sa en gång att vetenskapen kan förklara att en man ligger på en brits och att han har det och det organet, som består av de och de ämnena. Men de kan aldrig förklara hur det av den materian blir liv. Varför mannen kan resa sig upp, se, höra, tala och gå iväg. Det skiljer vetenskap från tro.
Light Head Postat 1 september 2007 Trådstartare Postat 1 september 2007 På vilket sätt skiljer det, i detta fallet?? Om jag själv kommer med en förklaring så skulle den väl vara ungefär... Det är ofta människans stora problem att inte kunna förstå ett perspektiv som är större än här och nu. Varför en sammansättning av proteiner och vätskor o.s.v. skulle kunna röras ihop och bli en människa?! Hallå eller vi snackar om jääääääkligt många år! År av misslyckanden och av problem, av olika arter som kommit och gått. Med stor sannolikhet så är även människan en av de arter som kommer och går...
musik (oregistrerad) Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 På vilket sätt skiljer det, i detta fallet?? Om jag själv kommer med en förklaring så skulle den väl vara ungefär... Det är ofta människans stora problem att inte kunna förstå ett perspektiv som är större än här och nu. Varför en sammansättning av proteiner och vätskor o.s.v. skulle kunna röras ihop och bli en människa?! Hallå eller vi snackar om jääääääkligt många år! År av misslyckanden och av problem, av olika arter som kommit och gått. Med stor sannolikhet så är även människan en av de arter som kommer och går... Vetenskapen kan inte förklara varför, det kan tron. Det var det som skiljde i exemplet. Sedan kommer du in på ett resonemang om att slumpen hittar rätt till slut. Men det förutsätter ju att denna slump hittar rätt därefter också, i varje enskilt ögonblick.
Emulator Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 religiös = den för vilken något är heligt. Dessutom är ateister sällan just det, alltså ateister. Det är i princip helt omöjligt (även rent filosofiskt) att inte bygga sin tillvaro på någon aning eller antagelse. MEN jag tror dock att vi konstnärer ofta kommer in på andligt/religiöst/metafysiskt. Kanske oftare ön andra, men det TROR jag bara 😄 Jag själv är absolut inte kristen eller religiös i sådan bemärkelse, men har läst tillräckligt mycket partikelfysik för att inse att det minsann inte alls är omöjligt att materian får någon liten knuff någonstans.
Eternal Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Jag tror att det är färre andel musiker som är troende än i andra grupper (såsom generellt). Det här har jag fått för mig.
Light Head Postat 1 september 2007 Trådstartare Postat 1 september 2007 (redigerat) Jag tror oxo att det är färre religiösa musiker än genomsnittet. Men vet inte riktigt varför. Kanske för att man håller på att skapa själv? Men ateist, om man inte håller på med hårklyverier så är jag verkligen ateist! Jag tror iofs att det börjar regna när som helst... :-) Redigerat 1 september 2007 av Light Head
Fidden Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Min erfarenhet är att det är skitvanligt att kristna människor blir musiker. Speciellt frikyrkliga människor. De har en jättebra platform att börja ifrån, med körer från unga år och mycket sång och musik på alla möten. Sen behövs instrumentalister till kompband och lovsångsteam. Plus att kyrkan är en effektiv samlingsplats för unga likasinnade att hitta bandmedlemmar på. Vet inte hur många kristna death-metal band som plågade byn jag växte upp i. Det var i sanning hemskt! På det hållet tror jag det är vanligt, att kristna blir musiker på grund av tron. Däremot tror jag INTE musiker blir religiösa/oreligiösa på grund av musiken. Det verkar ju totalt ologiskt. Mina 50 cent.
Emulator Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 dock tror jag musik påverkar massvis, att man blir..öh..andligare är nog ett bra ord 😉
Light Head Postat 1 september 2007 Trådstartare Postat 1 september 2007 Det finns ju mycket musik inom religiösa samfund, men tror att det finns avsevärt fler ickereligiösa death metal band, än kristna... tror det i alla fall. Hmm, nu kom jag just på att min klasskompis brorsa sjöng en en grupp som hette jerusalem. Inte för att det spelar någon roll, men ändå.
Emulator Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 menar bara at jag tror att all form av "andlig spis" (konst/musik etc) lättare öppnar dörrar till andra värden än de rent materiella etc. Sedan om det så bara är till musikens värld, som ju faktiskt inte enbart är rent rationell och fysisk, utan tvärt om baserad på känslor. 😉
nattvaktaren Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Ännu en präktig kvasitråd från killen som aldrig kommer få ligga.
Light Head Postat 1 september 2007 Trådstartare Postat 1 september 2007 Ännu en präktig kvasitråd från killen som aldrig kommer få ligga. Snackar du om mig? Förklara gärna vad en "präktig kvasitråd" är, och vad då "aldrig kommer få ligga"?? Om "få ligga" innebär något med sexuell samvaro så har jag inte några som helst ambitioner när det gäller den grejjen och i samband med "präktiga kvasitrådar".
Emulator Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Ännu en präktig kvasitråd från killen som aldrig kommer få ligga. fast rätt intressant?
Magpie Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 (redigerat) Om man tittar på USA (som sprider mest musik i media) så är en övervägande majoritet av dess befolkningen helt troende på en fantasivärld där det finns övernaturliga saker som domedagar, återuppståndelse, djävlar, demoner, gud/gudar, intelligent design, scientolologi mm. Där borde de flesta musiker vara religiösa, statistiskt sett. Musik är en perfekt plattform för sekter/religioner eftersom det har så stor inverkan på våra känslor, titta på livets ord, koranläsande barn som gungar i takt mm. Tillsammans med klassisk indoktrinering sedan barnsben så kan de komma långt med musik. Många som har en stark övertygelse utrycker det kanske ofta med musik, men det genuina musikintresset tror jag inte är överrepresenterat hos religösa personer. Redigerat 2 september 2007 av Magpie
Light Head Postat 1 september 2007 Trådstartare Postat 1 september 2007 Är det ett uttryck eller kan det vara så att det är ett enkelt sätt att hjärntvätta någon?!?! Trots allt så är just musik en av de saker som påverkar oss människor j-igt mycket.
Overkill Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Fast hur mycket bryr sig egentligen medellyssnaren om vad texten betyder? Jag är ganska övertygad om att det för de flesta bara är ord som man sjunger, lite som en ramsa. Däremot tror jag man kan påverka genom handlingar utanför scenen.
Light Head Postat 1 september 2007 Trådstartare Postat 1 september 2007 helt klart så bryr sig inte många om vad som faktiskt sjungs i en text. Men de som gå i söndagsskolan, (ett exempel) har förmodligen extremt mycket lättare att bli kristna om de får delta i körer oh spela kristna låtar/sånger, eller?!?!
Emulator Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Fast hur mycket bryr sig egentligen medellyssnaren om vad texten betyder? Jag är ganska övertygad om att det för de flesta bara är ord som man sjunger, lite som en ramsa. Däremot tror jag man kan påverka genom handlingar utanför scenen. jo, men meningen är ju utövare här..tex ett mantra funkar ju rätt bra som psykos ,)
Overkill Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 helt klart så bryr sig inte många om vad som faktiskt sjungs i en text. Men de som gå i söndagsskolan, (ett exempel) har förmodligen extremt mycket lättare att bli kristna om de får delta i körer oh spela kristna låtar/sånger, eller?!?!Går man i söndagsskola - för att uttrycka mig klumpigt - är man väl redan körd ändå. Men det är klart att oavsett hur mycket texter man läser så blir man nog lättare kristen om man sjunger i kyrkans kör. Framförallt spenderar man ju tid i kyrkan och med kyrkliga ting.
Emulator Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 helt klart så bryr sig inte många om vad som faktiskt sjungs i en text. Men de som gå i söndagsskolan, (ett exempel) har förmodligen extremt mycket lättare att bli kristna om de får delta i körer oh spela kristna låtar/sånger, eller?!?!Går man i söndagsskola - för att uttrycka mig klumpigt - är man väl redan körd ändå. Men det är klart att oavsett hur mycket texter man läser så blir man nog lättare kristen om man sjunger i kyrkans kör. Framförallt spenderar man ju tid i kyrkan och med kyrkliga ting. "är man väl redan körd ändå" 😛
musik (oregistrerad) Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Hur gammal är man när man går i Söndagsskola?
Emulator Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 fanken, jag är inte ens döpt så jag har ingen aning 😛
Overkill Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 I missionskyrkan i Vänersborg är det typ för barnen som inte orkar vara med på en hel gudstjänst. Så det är allt från små barn till 8-10-åringar. Men det är ingen traditionell söndagsskola vad jag vet, utan mer Gud & Jesus-kopplade lekar och aktiviteter.
Neosus Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Folk skulle fan i mej behöva gå i söndagsskola så det blir nån jävla ordning på det hela.. 😛 Nu blev jag offtopic förlåt 😄
musik (oregistrerad) Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Söndagsskola har väl inget med religion att göra! 😛 Min Brozza gick i det...
octavarium72 Postat 2 september 2007 Postat 2 september 2007 Det kan ju stämma till en viss del. Men jag tror att det har med själva livet att göra. Har man levt ett hårt liv som t.ex Dave Mustaine, Max Cavalera, Tom Araya så kan det ju vara lättare att få ordning på sitt liv om man blir troende. Men familjer som är troende från början har ju närmare till musiken genom att de kanske går i kyrkan osv. Och då kanske man kommer i kontakt med musiken på ett helt annat sätt och kanske blir intresserad av att börja spela nåt instrument eller sjunga. Och på det viset så kanske musiker är oftare religiösa. Man kan nog inte ge nåt generellt svar på din fråga Light Head. Har ni hört talas om gitarristen Jason Becker? Jag rekommenderar att ni ska läsa om hans livsöde på hans hemsida. Han har levt "övertid" i kanske 10-15 år. Och det verkar vara så att det är hans tro som har gett honom styrkan att överleva. Vi gnäller ofta om småsaker när det finns andra som har det mycket värre. Ändå så är Jason Becker lyckligare än många andra som är friska och kan röra på sig. Och det är just det som Jason inte kan göra. Ändå så skapar han musik.
Light Head Postat 2 september 2007 Trådstartare Postat 2 september 2007 Men tillbaka till söndagsskolan.. Man "tvingar" barn att delta i sång och musikrelaterade lekar/övningar med ett tydligt tema. Efter ett par år, eller mer så är det inte konstigt att man blir kristen (om vi nu snackar just kristendom, vet inte om det finns "söndagsskola" för hinduer eller andra religioner) Kan det inte vara så att de som är kristna utövare av musik oftast har sin tro som grund och sedan "sjunger ut" med hjälp av musik, med syftet att få andra att haka på? Eller som någon nämnde, om man har varit riktigt illa ute så kan räddningen vara att koncentrera sig på andra saker än just det som gjort så att man hamnat fel? Typ om du missbrukar kokain och är en känd svensk komiker,, så är det jäkligt bra att bli buddist? Så jag tror inte att musiken gör någ on religiös, om inte musikens syfte är att få andra att bli religiösa. (Alltså sånger som uppmanar till t.ex. kristendom)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.