Jump to content
Annons

Jämna till ljudnivåer mellan klipp?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

Jag har flera olika tagningar/klipp på samma kanal och det är meningen att de ska ha exakt samma volym. Det är en distad gitarr, dess volym ska inte förändras.

Måste man sitta och lyssna och jämföra eller kan man mäta det eller på något vis direkt avgöra hur mycket man ska sänka/höja på varje klipp? Så att det blir jämnt.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Vad är anledningen till att det är olika ljudnivå mellan klippen?

Om det är mickplacering eller liknande kan det bli svårt att få klippen att upplevas som lika starka.

Handlar det om exakt samma ljud men olika nivåer (justerat gain på mickförstärkaren eller regel) kan du enkelt justera nivån på varje klipp genom att dra i handtaget i ovankant på klippet.

Du kan också testa att analysera varje klipp med hjälp av funktionen "statistics" som du hittar under meny-fliken "audio". Kolla RMS-värdena för de olika klippen. Om det är ett jämnt ljudflöde på de olika klippen borde RMS vara ungefär densamma.

pme (oregistrerad)
Postat

Normaliseringsnivån är nog användbar. Den justerar efter peaknivån. Typiskt normalisera alla spår till -0.1 dB eller så.

Fast egentligen vill du nog en en energi normalisering.

creel (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren.

Varför klippen har olika volym vet jag inte. Det är antingen pga att studiokillen justerade volymen i mixen när det spelades in, eller att vi råkat höja/sänka olika på de olika tagningarna.

Det är exakt samma ljud och uppmickning så när jag justerat volymen på klippen så låter det perfekt.

Jo, jag vet att man kan höja genom att dra i handtaget på klippen. Det är så jag gjort nu. Jag har fått till det bra nu. Men jag tänkte om det fanns nån funktion för detta så man kunde mäta och jämföra så det blir exakt och inte bara vad mina öron säger.

Det är ett jämnt ljudflöde då det är distad gitarr. Ska prova kolla RMS/statistik!

Hmm, vet inte om normalisering är lite overkill för detta... fast det kanske jag kan lägga på sen för att få det exakt.

Postat
Det är ett jämnt ljudflöde då det är distad gitarr. Ska prova kolla RMS/statistik!

Hmm, vet inte om normalisering är lite overkill för detta... fast det kanske jag kan lägga på sen för att få det exakt.

Undvik normalisering! En tillfällig peak kan göra så att ett klipp blir flera dB lägre än övriga. RMS är ett bättre mått eftersom det baseras på ljudnivåer över längre tid.

creel (oregistrerad)
Postat

Undvik normalisering! En tillfällig peak kan göra så att ett klipp blir flera dB lägre än övriga. RMS är ett bättre mått eftersom det baseras på ljudnivåer över längre tid.

Ok! Tack så mycket, då vet jag.

creel (oregistrerad)
Postat

Nej vafan, Statistics/RMS funkade inte alls. 😏

Höjer/sänker jag volymen så ändras inte RMS-värdet, för RMS-värdet utgår ifrån originalklippet!

Så, andra förslag?

Postat

Använd öronen, det är den bästa pluggen i såna här sammanhang. Inte alls speciellt svårt.

creel (oregistrerad)
Postat
Använd öronen, det är den bästa pluggen i såna här sammanhang. Inte alls speciellt svårt.

Jaha 😏

Antagligen. Verkar inte finns nåt verktyg för detta alls.

Postat

Jaha 😏

Antagligen. Verkar inte finns nåt verktyg för detta alls.

Nä visst är det jobbigt att behöva göra jobbet själv ibland. 🤪

creel (oregistrerad)
Postat

Det skulle ju underlätta enormt om man hade en plugin eller nåt slags verktyg som visade nivåskillnaderna. Så extremt noggrant kan inte jag avgöra med mina öron. Jag skulle kunna avgöra tillräckligt noggrant men detta tar mycket mer tid eftersom jag måste sitta och jämföra klippen emellan...

Så nån annan med nåt förslag?

Postat
Det skulle ju underlätta enormt om man hade en plugin eller nåt slags verktyg som visade nivåskillnaderna. Så extremt noggrant kan inte jag avgöra med mina öron. Jag skulle kunna avgöra tillräckligt noggrant men detta tar mycket mer tid eftersom jag måste sitta och jämföra klippen emellan...

Hur många klipp handlar det om?

creel (oregistrerad)
Postat

Uppåt 100 st.

Postat

Uppåt 100 st.

Funderar på hur mastrare gör om de får 12 låtar som skall läggas på samma album och måste justera nivåerna så låtarna får samma volym?

Nån som vet, creel kunde då kanske använda sig av ett liknande sätt?

Postat
Funderar på hur mastrare gör om de får 12 låtar som skall läggas på samma album och måste justera nivåerna så låtarna får samma volym?

Att justera 12 låtar är väl inte i närheten av att peta med 100 klipp?

Justera volymen individuellt, använd både öronen och RMS-mätare.

creel (oregistrerad)
Postat

Men! RMS-mätaren fungerar ju inte. Den kollar originalklippet, inte efter att man justerat volymen 😏

Och det är inte riktigt 100 klipp, jag kommer inte behöva justera alla. Så det kanske är 50.

Postat (redigerat)
Men! RMS-mätaren fungerar ju inte. Den kollar originalklippet, inte efter att man justerat volymen :rolleyes:

Använd Inspector som inserteffekt och läs av RMS där.

Redigerat av Linus
Postat

Nej iofs men undrade om själva tekniken som används och då kunde kanske creel göra på ett liknande sätt.

Iofs så kanske mastrare justerar volymen mellan låtarna manuellt oxå..

Postat
Iofs så kanske mastrare justerar volymen mellan låtarna manuellt oxå..
Ja, absolut!!
creel (oregistrerad)
Postat
Men! RMS-mätaren fungerar ju inte. Den kollar originalklippet, inte efter att man justerat volymen :rolleyes:

Använd Inspector som inserteffekt och läs av RMS där.

Provade den men den var inte alls bra för att läsa av RMS-värde. Då är ju SPAN mycket bättre, men ändå inte så speciellt bra.

Andra tips någon?

Postat
Andra tips någon?

Har för mig att Sound Forge kan normalisera till ett angivet RMS-värde. Där finns också batch-funktioner så att du kan ange vilka filer som ska justeras och sedan gär programmet alla i en följd.

• 1 månad senare...
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Finns det inget smidigt sätt i Cubase att jämföra ljudnivåer mellan klipp?

Eller återställa ljudnivåerna till de ljudnivåer de hade när de spelades in?

Redigerat av creel
Postat
Eller återställa ljudnivåerna till de ljudnivåer de hade när de spelades in?

eller menar du att de spelades in lika stark men att nån vart och dratt i dom i cubase? isåfall är det ju bara att dra tillbaka dom till 0bd

Postat

hmm...hade nog testat normalisering helt enkelt (kanske till typ, -4dB)....borde fixa det någorlunda bra, sen får man ju gå in och fixa manuellt också, dubbelkolla liksom. Sen med en kompressor på, så märks det ingen skillnad alls. Dom ska väl in i en låt? som har andra ljud också?

men....annars är det ju faktiskt inte så svårt att pilla med 50 tagningar........när man sitter och redigerar sånginspelningar sitter man ju med ännu flera, som man klipper och labbar och slipar på....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.