bdatony Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 Jag har just fått händerna på en fantastisk låt som enligt instruktionen står att den går i Fm. Första ackordet är Fm så det är möjligt. I sista refrängen höjs låten ett tonsteg. Sedan när sista tonen spelas avslutas allt med ett Bb.... Alltså. Jag trodde att "hem" var tonarten låten gick i. Låten borde ju således gå i Ab från början eftersom när den höjs ett tonsteg och slutar på Bb blir ju Bb "hem". Har jag fattat fel?
Polpotkin Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 (redigerat) Du säger ju själv att låten höjs ett tonsteg, alltså går låten i 2 olika tonarter beroende på vart du är i låten. När den höjer går ju låten i Gm alternativt Bb dur. Men innan går den i Ab (Fm). EDIT Haha, jag skriver ju faktiskt precis samma sak du redan har skrivit ser jag nu.. Men ja. Låten går i Ab från början, eftersom Ab och Fm är paralelltonarter. Redigerat 31 augusti 2007 av Polpotkin
Limpan Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 i de stora hela spelar de inte så jättestor roll. Har du låten noterad så blir det ju precis lika många kors eller beförtecken oberoende om det är parallelltonarten eller inte. =)
bdatony Postat 31 augusti 2007 Trådstartare Postat 31 augusti 2007 Du säger ju själv att låten höjs ett tonsteg, alltså går låten i 2 olika tonarter beroende på vart du är i låten. När den höjer går ju låten i Gm alternativt Bb dur. Men innan går den i Ab (Fm) Du skriver i sista raden vad som är min fråga... Går den i Ab eller i Fm? Jag tycker det borde heta att den går i Ab men det står på pappret Fm. Kan man kalla det vad man vill? Om låt går i C kan man då säga att den går i Am? Alltså.... kan man kalla tonarten för sin parallelltonart?
bdatony Postat 31 augusti 2007 Trådstartare Postat 31 augusti 2007 i de stora hela spelar de inte så jättestor roll.Har du låten noterad så blir det ju precis lika många kors eller beförtecken oberoende om det är parallelltonarten eller inte. =) Det såklart :-) Jag undrar ju....
tofumannen Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 Mina två cent: Folk som inte är utbildade i musikteori har mycket oftare föreställningen om rätt och fel än de som är utbildade. Optimalt så tycker jag att teorin ska SPEGLA hur låten KÄNNS. Annars finns teorin för sin egen skull = helt meningslös Mitt tips är: om du absolut vill kunna säga vilken tonart låten går i, KÄNN efter ordentligt vad som känns hemma. Det kan ju vara fm eller Ab dur(dock brukar man inte säga att låten går i t.ex. fm om fm dyker upp väldigt lite, oftast brukar traditionell musik också börja och sluta på det ackord som är tonarten, det stämmer på 99% av alla låtar) men om det finns "flera hemma" så kan du ju bara säga att det byter tonart, inget konstigt. Förmodligen går din låt i fm men slutar i Bb. No big deal En till kommentar: det finns inget musikteoretiskt system som täcker allt. Om man vill analysera musik riktigt bra så brukar man alltid få använda flera system men personligen tycker jag att man också får acceptera att inga teoretiska verktyg täcker allt + att om man inte samtidigt KÄNNER vad begreppen betyder i kroppen är det helt meningslöst. Om du inte kan höra skillnad på subdominant och dominant så har det inte mycket värde i sig självt
SMonk Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 Om vi får se hela ackordföljden blir det nog lättare att uttala sig...
osiris Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 Ja, det finns både moll- och dur-tonarter. Punkt.
tbruce Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 Första ackordet säger oftast mer om tonarten än sista. Jag hör alltid folk säga motsatsen men jag håller inte alls med om det, är inget konstigt att sluta en låt på andra ackord än tonikan. Däremot så vill man ofta börja med den för att etablera tonarten tydligt, även om det kan vara skitfräckt att börja nån annanstans också.
Anders F Postat 31 augusti 2007 Postat 31 augusti 2007 (redigerat) Glöm inte bort melodin också styr beroende på i vilken skala den är skriven i. Om du skulle säga att den gick i Ab så kan det vara så att melodin styrker att den går i Fm. Melodin kanske t.om går i harmonisk moll, vilket då skulle ge en alteration i durskalan i femte tonsteget i durskalan. Därför skulle den då gå i moll och inte dur. Men om man är inne mer på ren moll så kan jag förstå funderingarna. Men enklast är kanske att utgå från skalan som skapar olika känslor. ren moll består ju av dessa tonsteg. 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 medan en durskala har dessa. 1 - 1- 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2. Där kanske skillnaden kommer fram tydligare. Jag vet inte om jag gör mig förstådd men som sagt. Är inte bara ackord som bestämmer tonart utan även melodin. Det är ju också funktionen som styrs av tonarten vilket är viktigt vid intonation. Tonen A är ju en 6 eller 13 i c-dur och intoneras som det medan i moll skulle det bli en grundton och intoneras på ett annat sätt. Är ingen blåsare så jag kan inte säga exakt med intoneringen. Din fråga om det måste sluta på tonikan kan man säga som en grundregel för att komma in i musikteorin, men som du sa så hade du en tonartshöjning. Om du vill se en låt med mycket tonartsbyten och se hur det kan fungera kan jag rekommendera dig låten Very Early som finns i Real Book. MVH Anders Redigerat 31 augusti 2007 av Gizmozis
bdatony Postat 1 september 2007 Trådstartare Postat 1 september 2007 Tack för alla svar! Det är lurigt det här.
Polpotkin Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Vetifan om jag har rätt, men jag brukar hålla mig till att säga att låtarna går i Dur eftersom kvintcirkeln utgår från Dur. Alltså, står det Fm så skulle jag ändå säga Ab, men jag tror inte något av det är fel. Dom är ju som du sa paralella och rent skalmässigt är det samma tonart. Och oavsett vilket ackord låten börjar eller slutar på så kan låten ha bytt tonart en miljard gånger... Så först går den i Ab och sen byter den till Bb
Gäst Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Jag har perfekt gehör och när jag hört en låt så kan jag spela den. Vad jag vill komma till är att jag alltid använder durtonikan som referens, när jag tänker harmoni och ackordläggning. Så därför skulle jag vilja säga att Ab / Bb är tonika, eller även om det teoretiskt sett skulle kunna vara Fm / Gm. Teori är enligt mig bra att ha i bakhuvudet men i många fall ställer det bara till det. Det bästa är att ha stora öron och ett glatt humör =) Sedan kan man ju som någon tidigare sa att se på melodin, och om det nu skulle vara en altererad 5:a i durtonikans ackord, kanske tom melodisk, att IIm och IIIm blir dur. Men det är flera faktorer som spelar roll när man avgör det.. rätta mig om jag har fel.
VacUm Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Visst kan man säga att en låt går i ett visst modus beroende på melodin/harmoniken. Men hur man än vrider och vänder på det handlar det bara om tolkningar ändå; det är upp till den som lyssnar.
ake Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 (redigerat) Om stycket innehåller klassiska kadensformler som dm- G7-C eller dm-E7-am så går stycket iaf för tillfället i C eller am. Man kan vara ganska bergsäker på att slutet av en Beetovensymfoni går i den tonart han säger att det är. Annan musik undviker sådana övertydliga vändningar och kan ha mer flytande tonartskänsla. Åke Redigerat 1 september 2007 av ake
creel (oregistrerad) Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Vad är det för låt då? Låt oss få höra den eller åtminstone få se ackord etc. Varför skulle tonarten på slutet vara Bb och inte Gm? Jag tycker sånt där är mest strunt att man bestämmer tonarten efter vilket ackord låten börjar eller slutar med. Man går på helheten och lyssnar istället. Det är ju på bara äkta typiska låtar som man kan göra sådär med... Visst det funkar i många gånger av fallen men av alla låtar jag skrivit så tror jag inte det ens stämmer på hälften.
musik (oregistrerad) Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Vad är det för låt då? Låt oss få höra den eller åtminstone få se ackord etc. Varför skulle tonarten på slutet vara Bb och inte Gm? Jag tycker sånt där är mest strunt att man bestämmer tonarten efter vilket ackord låten börjar eller slutar med. Man går på helheten och lyssnar istället. Det är ju på bara äkta typiska låtar som man kan göra sådär med... Visst det funkar i många gånger av fallen men av alla låtar jag skrivit så tror jag inte det ens stämmer på hälften. Så är det nog för mig också.
bdatony Postat 1 september 2007 Trådstartare Postat 1 september 2007 If it´s all i ever do med Anders johansson är det.
henrik.brunzell Postat 2 september 2007 Postat 2 september 2007 Vi som vill får väl lyssna in oss på den låten, och återkomma med fler teorier. Den som verkligen tycker att tonarterna spelar roll borde sätta sig in i funktionsanalys, där är man beroende av att fastställa tonart för att analysen ska bli förståelig (och ge insikter). När man ersätter ackord med begrepp kan det gå upp ljus, Fm kan kallas för T och Ab för Tp, och så vidare. Kan nämna som kuriosa att tonarternas betydelse belysts av en del musikforskare, de motsvarar såväl olika färger som stämningar och så vidare.
bdatony Postat 3 september 2007 Trådstartare Postat 3 september 2007 Jag tackar för alla synpunkter men tycker min fråga är ganska enkel: Kan man kalla tonarten låten går i för sin parallelltonart? Visserligen kanske det inte spelar någon roll men jag undrar.
SMonk Postat 3 september 2007 Postat 3 september 2007 Jag tackar för alla synpunkter men tycker min fråga är ganska enkel: Kan man kalla tonarten låten går i för sin parallelltonart? Nej.
bdatony Postat 3 september 2007 Trådstartare Postat 3 september 2007 Tack för svaret då vet jag Återkommer med mer frågor snart
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.