Ravioli Postat 29 augusti 2007 Postat 29 augusti 2007 Jag håller på och testar att spela in distad gitarr genom att micka upp en Marshall Valvestate VS100, men tycker att ljudet låter vasst och onaturligt. Det känns som om väldigt få frekvenser verkligen kommer med på inspelningen. Inställningar på själva förstärkaren tycks kvitta, placeringen av miken likaså - i grunden ligger liksom något som låter "leksak". Jag har ett Delta 66 ljudkort, inte alltför dåligt tänker jag. Preampen är väl något tristare, en Alto αMictube. Den mik jag använder är en JJLabs BMD 950 Pro. Nu undrar jag var problemet kan tänkas ligga? Bör jag köpa en ny mik - en Shure SM57 som alla andra använder? Skulle det bli stor skillnad om jag skaffade en sån tror ni? Eller är det snarare ljudkortet eller preampen som är boven? Your browser does not support the HTML5 audio tag finns ett exempel på hur det låter.
henrik.brunzell Postat 29 augusti 2007 Postat 29 augusti 2007 När jag lyssnar på smakprovet låter det mest som en förstärkare på för svag volym - har du testat att dra på rejält och backa med mikrofonen? Jag läste lite om den mikrofonen; enlige JJlabs har den en extra påtaglig proximity-(bashöjnings-)effekt, så det kanske är läge att backa lite grann med micken i vilket fall. SM57 är ju klassiker när man mickar gitarrförstärkare, men den har (enligt mig) inga speciella förtjänster, annat än bra och jämn kvalitet samt ett rätt neutralt sound. Varför inte testa en SM58a istället? Om den funkar är den nog mer användbar i längden. Min stora favorit är Sennheiser MD421, tyvärr rätt så dyr. Egentligen kan du nog prova vilken dynamisk mick som helst, i olika placeringar. Funkar det så är det bra med det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.