Jump to content
Annons

Mörk eller ljus röst när man är förkyld?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag vet att man inte ska viska när man är förkyld t.ex., för då ansträngs rösten för mycket. Men hur är det i övrigt när man ändå pratar och är förkyld? Ska man försöka tala mörkt (avslappnade stämband) eller ljust (mer spända stämband)? Jag är förkyld och utan feber, men kanske blir jag tvungen att tala ganska oavbrutet i 2+2 timmar under torsdag och under fredag.

😉

:musik

Annons
musik (oregistrerad)
Postat
Är du hes? Om inte skulle jag inte oroa mig om jag vore du.

Nej, inte hes. Men har rethosta konstant, mycket ont i halsen och 1-1.5 liter slem per dygn.

I övrigt inga symptom direkt. Lätt snuva möjligen och dov huvudvärk.

😉

Postat
Nej, inte hes. Men har rethosta konstant, mycket ont i halsen och 1-1.5 liter slem per dygn.

Ta Bromhexin och drick mängder med varmt vatten, eller te hela tiden fr.o.m nu. Eller acetylcystein om du har läkare med receptblock i familjen- det är lite effektivare. Det borde ta hand om hostan - om inte kan du ta en tablett Noskapin en stund innan föreläsningen/presentationen eller vad det nu är du ska göra.

Bafucin är antiseptiskt (bakteriehämmande) men framförallt lokalbedövande. Se till att gå och suga på en tablett mellan temuggarna. Alvedon hjälper både mot huvudvärk och halsont.

Bromhexin, Noskapin, Alvedon och Bafucin finns receptfritt på apoteket.

Gillar man inte piller finns det nog inte så mycket att göra mer än att dricka pepparmyntte med honung och sova.

Postat

Esberitox fungerar bra för mig när rethostan behöver lugnas ner.. finns på hälsokost. Sug på en tablett då och då. Ibland behövs naturligtvis starkare grejer och då är ju cocilanaetyfin (stavas det så tro?) oslagbart, receptbelagt då förstås..

Mörk avslappnad röst är nog bättre tror jag som svar på själva frågan. Att inte stressa upp sig och vara avslappnad är viktigt, och smådricka vatten, gärna varmt/ljummet!

slut på huskurer för stunden :-) Lycka till och krya på dig!

/Åsa

Postat

...Undvik att harkla dig (harkla, vilket j-la ord :rolleyes: ) Det är ung. för stämbanden som att riva i ett öppet sår..Typ "brumma" istället och försök slappna av i banden som sagt.

Postat

Ta Bromhexin och drick mängder med varmt vatten, eller te hela tiden fr.o.m nu. Eller acetylcystein om du har läkare med receptblock i familjen- det är lite effektivare. Det borde ta hand om hostan - om inte kan du ta en tablett Noskapin en stund innan föreläsningen/presentationen eller vad det nu är du ska göra.

Bafucin är antiseptiskt (bakteriehämmande) men framförallt lokalbedövande. Se till att gå och suga på en tablett mellan temuggarna. Alvedon hjälper både mot huvudvärk och halsont.

Bromhexin, Noskapin, Alvedon och Bafucin finns receptfritt på apoteket.

Gillar man inte piller finns det nog inte så mycket att göra mer än att dricka pepparmyntte med honung och sova.

Är det en Syster Yster vi har på forumet 🙂

Jobbar själv inom vården så jag kände igen

allt du beskrev...

Och till topicstartern, du kan gott och väl följa

Syster TF´s råd...

musik (oregistrerad)
Postat
[..] 1-1.5 liter slem per dygn.

Ew... jag vill INTE veta hur du har tagit reda på det. 😏

Två litermått i rostfritt, med decilitergraderingar.

musik (oregistrerad)
Postat

Så. Nu har jag ätit kall sorbet för att lindra det halsonda och svullnaden i halsen, vilket funkade bra!

😏

Varför ger alla halstabletter endast rethosta?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hittade Echinagard i skåpet - undrar om det är bra...

Ska nog ta en Alvedon till natten i alla fall, även om det bara förlänger förkylningstiden och sänker kroppstemperaturen så man fryser. Har lite ont i huvet nämligen. Och gurgla halsen i varmt saltvatten.

Kan tillägga att jag druckit en massa varmt thé i 2-3 da'r. Bafucin passar inte mig dock. De bedövar tungan, men det halsonda och irriterande sitter ju en bit ned i halsen. Och precis som alla andra tabletter ger det mig bara rethosta... Acetylcystein provade jag en annan gång i ett annat sammanhang. Det var hyfsat bra. Köpte det dock utan recept. Frågade på Apoteket om de hade det, vilket de hade och så gav hon mig en ask bara, den låg bakom disken. Bromhexin har jag haft, men tycker nog Quilla Simplex är lika bra.

😏

Redigerat av musik
Postat
Esberitox fungerar bra för mig
Hittade Echinagard i skåpet - undrar om det är bra...
De har båda samma verksamma ämne, från Röd solhatt ("echinacea"?)

Men det funkar bäst om man tar det i början av en förkylning. Överdoserar (dubbel dos) under en dag och därefter följ rekommendationerna så brukar det ta udden av förkylningen.

För mig har det i alla fall ingen effekt om jag tar det ett par dar efter utbrottet.

Postat
Hej!

Jag vet att man inte ska viska när man är förkyld t.ex., för då ansträngs rösten för mycket. Men hur är det i övrigt när man ändå pratar och är förkyld? Ska man försöka tala mörkt (avslappnade stämband) eller ljust (mer spända stämband)? Jag är förkyld och utan feber, men kanske blir jag tvungen att tala ganska oavbrutet i 2+2 timmar under torsdag och under fredag.

😕

Nej du ska stanna hemma i sängen, tyst och lugnt och stilla, så du inte smittar ner alla du skulle ha pratat med/inför!! 😏

Om du inte ska prata i telefon förstås... 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.