Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo någon som har erfarenhet i att spela in digitalt ljud på vinyl?

Vad ska man tänka på volymmässigt komprimeringsmässigt osv när man bouncar digitalt ljud som ska tryckas på vinyl?

Finns det några bra tips och råd därute som rör ämnet? hittade inget när jag sökte...

riaa?

pees/D

Annons
Postat
Tjo någon som har erfarenhet i att spela in digitalt ljud på vinyl?

Vad ska man tänka på volymmässigt komprimeringsmässigt osv när man bouncar digitalt ljud som ska tryckas på vinyl?

Finns det några bra tips och råd därute som rör ämnet? hittade inget när jag sökte...

riaa?

pees/D

En av de viktigaste sakerna att tänka på är att basfrekvenserna inte får vara i stereo, då hoppar lätt nålen sen när man spelar. Nattvaktaren kan säkert fylla i 😆

Postat
Tjo någon som har erfarenhet i att spela in digitalt ljud på vinyl?

Vad ska man tänka på volymmässigt komprimeringsmässigt osv när man bouncar digitalt ljud som ska tryckas på vinyl?

Finns det några bra tips och råd därute som rör ämnet? hittade inget när jag sökte...

riaa?

pees/D

En av de viktigaste sakerna att tänka på är att basfrekvenserna inte får vara i stereo, då hoppar lätt nålen sen när man spelar. Nattvaktaren kan säkert fylla i 😆

Om man har en vanligt bouncad digital ljudfil färdig och mastrad som om den skulle skrivas på cd kan det bli några konflikter när den sen läggs på vinyl? vilket filformat är bäst att använda?

Postat

Se upp med vassa snabba ljud som hihats. Om det blir för skarpt kan det dista.

Gör vinylmastern med lägre rms än den digitala och låt inga peakar gå över -1dB. Det är bättre om den som graverar maxar, han kan sin utrustning.

Konflikterna kan, som cm0s säger, bestå i att till exempel stereoinformation i det låga registret alltid dödas till mono av graveraren, och då kan man ju få oönskade effekter. Bäst är att själv lägga allt under 300 hz i mono.

Filformat som gäller är WAV eller AIF, 24 bitar / 44.1 khz.

Postat
Se upp med vassa snabba ljud som hihats. Om det blir för skarpt kan det dista.

Gör vinylmastern med lägre rms än den digitala och låt inga peakar gå över -1dB. Det är bättre om den som graverar maxar, han kan sin utrustning.

Konflikterna kan, som cm0s säger, bestå i att till exempel stereoinformation i det låga registret alltid dödas till mono av graveraren, och då kan man ju få oönskade effekter. Bäst är att själv lägga allt under 300 hz i mono.

Filformat som gäller är WAV eller AIF, 24 bitar / 44.1 khz.

aiit tack för tipsen bra å användbart. peace! 😉

Postat
Konflikterna kan, som cm0s säger, bestå i att till exempel stereoinformation i det låga registret alltid dödas till mono av graveraren, och då kan man ju få oönskade effekter. Bäst är att själv lägga allt under 300 hz i mono.

Ursäktar i förväg för en dum fråga, men hur går det till när man lägger allt under en viss frekvens i mono/stereo? Tänker mest på pukor som man ofta vill ha i stereo men som kan ligga både djupt och ha en del höga frekvenser, kanske var ett dåligt exempel vet inte hur mycket bas som brukar ligga i dem så här på rak arm, men ni förstår väl hoppas jag.

Är det till och med så att detta är ett busenkelt knep som alla som mastrar bör veta om?

Reservation för dålig formulering och stavfel, extremt slut i huvet såhär när det närmar sig arbetsdagens slut.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.