Jump to content
Annons

Frasier


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Frasier måste vara världens tråkigaste serie. Om det inte stod "komedi" om den i tidningen, så skulle jag aldrig någonsin kunna lista ut att det handlar om det. Lika kul som att se en snigel i slow motion.

Kan nån förklara exakt VAD som är roligt med Frasier och vilken typ av människor (ålder, kön, socialklass etc.) som uppskattar serien?

Frasier måste tillhöra ett av världens största mirakel.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Humor är ofta en färskvara, så också Frasier. Var kul när det var nytt. Då kunde jag fnissa åt Niles koketteri. Man ska väl vara lite poofy för att gilla den. Finkulturell.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också tröttnat lite nu, men första omgången så såg jag rätt så ofta på den. Det roliga för mig är brödernas snobberi och nerotiska beteende. Det beror säkert på vilken typ av humor man har. Seinfeldt t ex har jag aldrig fattat. Jag tycker inte att karraktärerna i den serien är intressanta öht. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kan nån förklara exakt VAD som är roligt med Frasier och vilken typ av människor (ålder, kön, socialklass etc.) som uppskattar serien?

Alla som inte är jätteanala petimetermänniskor kan nog uppfatta ett och annat inslag av humor i Frasier.

Tack nv, för att du fick mig att slå upp ett ord jag inte visste något om. Men det betydde tydligen besserwisser. Jätteanal å sin sida måste väl ändå betyda praktarsel?!

Och nej, Frasier är inte dugg kul. Jag skrattar mer under Aktuellt.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag har också tröttnat lite nu, men första omgången så såg jag rätt så ofta på den. Det roliga för mig är brödernas snobberi och nerotiska beteende. Det beror säkert på vilken typ av humor man har. Seinfeldt t ex har jag aldrig fattat. Jag tycker inte att karraktärerna i den serien är intressanta öht. 🙁

Hej, karaktärerna i Seinfeld är riktigt bra. Det är de som räddar den serien, som oftast bara har en story om triviala händelser. Särskilt kul är George och Kramer. Men... amerikanska serier är ju inte bäst, de ligger en mil efter de engelska.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Frasier är ju strålande underhållning fortfarande.

Men om man får kapa tråden lite så måste jag slå ett slag för en nyfunnen serie: "It's always sunny in Philadephia". Går på 6an nu på nätterna men även repriser på helgerna mitt på dagen. Otroligt roligt och otippat hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också tröttnat lite nu, men första omgången så såg jag rätt så ofta på den. Det roliga för mig är brödernas snobberi och nerotiska beteende. Det beror säkert på vilken typ av humor man har. Seinfeldt t ex har jag aldrig fattat. Jag tycker inte att karraktärerna i den serien är intressanta öht. 😆

Hej, karaktärerna i Seinfeld är riktigt bra. Det är de som räddar den serien, som oftast bara har en story om triviala händelser. Särskilt kul är George och Kramer. Men... amerikanska serier är ju inte bäst, de ligger en mil efter de engelska.

🙂

:musik

Anledningen till att jag inte fattar vitsen med Seinfeldt är just på grund av karraktärerna som inte har någon som helst fördragsamhet eller några tilltalande karraktärsdrag alls. Det finns inget med dem att gilla eller känna igen sig i. De är bara amerikanskt menlösa, talanglösa, egoistiska och en smula korkade.

Så det är roligt att det inte handlar om något. (något jag tror de hade som stående skämt under en period av serien " We have a show about nothing") Kramer kommer kutande in genom förren och dricker mjölk ur kylskåpet utan att fråga. Jätteroligt.

Hmm... en postmodern analys borde ju göra gällande att serien går att förstå som ett slags yttring för den moderna medelklasskulturen där alla läser kriminalromaner av Liza Marklund, alla äter Tacos på fredagarna, tycker att det är jobbigt med för höga skatter, älskar Allsång på skansen och tycker att Robert Gustavsson utklädd till Peps Persson är det roligaste som finns (om man skulle jämföra med svenska förhållanden).

Förlåt min något långa och kanske tråkiga analys, men om jag skall gilla en komedi av detta slaget så måste det finnas någon slags känsloliv som tangerar något jag kan relatera till.

Jämför igen med Frasier som ofta hamnar i situationer där hans skuldkänslor eller översitteri försätter honom i situationer som känns mänskilga på något sätt. Man vet att han vet att han gör fel t e x.

edit; förresten visst är det väl Kelsey Grammer (Fraiser) som gör sideshow Bobs röst?

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Anledningen till att jag inte fattar vitsen med Seinfeldt är Det finns inget med dem att gilla eller känna igen sig i. De är bara amerikanskt menlösa, talanglösa, egoistiska och en smula korkade.

Det är just det som ÄR humor. Att de som spelar är så långt ifrån hur man själv är som person som möjligt. Ju mer korkade ju bättre.

Ska man känna igen sig i humor? Det var ett nytt grepp...

Tycker om Georges neurotiska beteende och Kramers coola attityd.

Iofs så skulle man kunna skratta åt Niles Mr.Bean-beteende, men så vet man ju att det är en imitation rakt av, så blir det inte roligt...

😕

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Sitcoms eller situationskomedier bygger väl just på att det är återkommande karraktärer, som folk på något sätt lär känna och identifierar sig med. Jmfr t e x "Vänner", Mash, osv osv.

Till skillnad från rena sketchprogramm som Monty Python eller Benny Hill.

Det roligaste med Niles är väl hans återhållsamma lusta til hembiträdet. 😕

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Frasier och Seinfeldt är både grymt roliga, båda har jättebra karaktärer.

Såja, så har vi löst det problemet. 😉

Du menar att jag och musik har olika slags smak...?

Tack för medlingen lynxo 🙂

Nej, jag menar att ni båda har fel.Varken Seinfeldt eller Frasier är tråkiga. Båda är roliga, därför att jag tycker det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Just nu är det ett avsnitt av Frasier. Beklämmande värdelöst om hur han låtsas bry sig om de stackare som ringer in till hans radioprogram på självaste Juldagen.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Fast Sitcoms eller situationskomedier bygger väl just på att det är återkommande karraktärer, som folk på något sätt lär känna och identifierar sig med. Jmfr t e x "Vänner", Mash, osv osv.

Till skillnad från rena sketchprogramm som Monty Python eller Benny Hill.

Det roligaste med Niles är väl hans återhållsamma lusta til hembiträdet. 😄

Att lära känna karaktärer i en serie och att tycka att man kan IDENTIFIERA sig med dem själv dvs. att de påminner om en själv, är ju två helt olika saker.

Samtidigt är det nog därför som jag tycker 1 miljard gånger bättre om sketchprogram, jämfört med situationskomedier.

Fast... är inte Mr. Bean en situationskomedi? Han hamnar ju i en massa situationer...

Överlägset bäst är ju just de brittiska: Mr. Bean, Svarte Ormen, Pang i Bygget, Hemma värst, Sjukan etc...

😑

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nån förklara exakt VAD som är roligt med Frasier och vilken typ av människor (ålder, kön, socialklass etc.) som uppskattar serien?

Alla som inte är jätteanala petimetermänniskor kan nog uppfatta ett och annat inslag av humor i Frasier.

Tack nv, för att du fick mig att slå upp ett ord jag inte visste något om. Men det betydde tydligen besserwisser. Jätteanal å sin sida måste väl ändå betyda praktarsel?!

Och nej, Frasier är inte dugg kul. Jag skrattar mer under Aktuellt.

😛

:musik

Jag tycker att Frasier är helt ok, men självklart är de brittiska serierna som nämnts bäst!

Däremot har jag väldigt svårt för både seinfeldt och vänner. Inte alls skoj tycker jag.

Självaste Seinfeldt är fruktansvärt torr och jobbigt irriterande, så skådisarna betyder otroligt mycket.

Som författare så borde du väl ha läst "anal" i engelsk litteratur några gånger, eller hört det på TV? 😕

T.ex. "He was very anal about it..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Anal_retentive

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Som författare så borde du väl ha läst "anal" i engelsk litteratur några gånger, eller hört det på TV? 😕

T.ex. "He was very anal about it..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Anal_retentive

Tack för länken! Förstod nästan det, att Freud var inblandad...

Nej, jag läser inte mycket, och ingen engelsk litteratur.

Jag skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag inte fattar vitsen med Seinfeldt är Det finns inget med dem att gilla eller känna igen sig i. De är bara amerikanskt menlösa, talanglösa, egoistiska och en smula korkade.

Det är just det som ÄR humor. Att de som spelar är så långt ifrån hur man själv är som person som möjligt. Ju mer korkade ju bättre.

Ska man känna igen sig i humor? Det var ett nytt grepp...

Tycker om Georges neurotiska beteende och Kramers coola attityd.

Iofs så skulle man kunna skratta åt Niles Mr.Bean-beteende, men så vet man ju att det är en imitation rakt av, så blir det inte roligt...

😳

:musik

Sluta skoja nu musik!!

Frasier är superavancerad humor medans Seinfeld är tillverkad för den korkade amerikanska medelklassen!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Men "Scrubs" är väl ingen humorserie ändå?

Dessutom blev jag förvånad över att "Vänner" nämndes här i tråden några gånger. Jag har alltid sett den som något annat, kanske dramaserie. Fast rätt hyfsad faktiskt.

"Frasier" är verkligen inte rolig.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Visst är Scrubs en humorserie!!

Driver du med oss?

Det finns ju inga inspelade skratt? Jag vet ju inte när/om jag ska skratta då!

Exakt.

Nämn ett enda skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Betyg (1-5):

Våra värsta år 3+

Seinfeld 3+

Spin City 3

Vänner 3

Två och en halv man 1+

Simpsons 1

Drew Carey 0

Scrubs 0

Frasier 0-

.

.

.

.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...