Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo.

Är i inköpssvängarna när det gäller ljudkort och har lite funderingar kring preampar. Tittar just nu på kort som Motu 8pre, focusrite saffire 26I/O osv.

Kan de inbyggda preamparna här mäta sig med exempelvis den mycket populära VTB-1 eller motsvarande?

Funderar på om det är värt att köpa kort med många preamps om dom ändå inte är bra nog. För det är väl sällan rörpreampar inbyggt va? :rolleyes:

Mvh

Annons
Postat

kan inget om vtb-1, så jag kan inte direkt säga så mkt om den, men generellt sett brukar man säga att externa preampar bättre än inbyggda.(förrutom möjligtvis när man kommer upp i väldigt väldigt dyra mixerbord osv) Just i detta fall vet jag inte, men det känns inte helt ologiskt....

men, så länge du inte har annat ljudkort behöver du väl ett sådant utöver vtb-preampen....!?du ska ju ha in ljudet i datorn också....?eller den kanske har någon usb-anslutning eller dylikt?

ang. rör....rör är inte alltid bättre. billiga saker med rör behöver inte vara bättre än billiga saker utan rör. sen kan man eftersträva rörkänslan ändå....men.... :rolleyes:

Elof (oregistrerad)
Postat
Tjo.

Är i inköpssvängarna när det gäller ljudkort och har lite funderingar kring preampar. Tittar just nu på kort som Motu 8pre, focusrite saffire 26I/O osv.

Kan de inbyggda preamparna här mäta sig med exempelvis den mycket populära VTB-1 eller motsvarande?

Funderar på om det är värt att köpa kort med många preamps om dom ändå inte är bra nog. För det är väl sällan rörpreampar inbyggt va? :rolleyes:

Mvh

Håller med nyckelmannen, jag vill understryka att du inte bör köpa billiga saker med rör bara för att de innehåller rör. Det måste läggas åtskilliga tusenlappar (mer än vad ett ljudkort med många I/O kostar) för att det ska vara värt att blanda in rör i en preamp, enligt min erfarenhet.

Skulle råda dig att köpa ett kort med I/O-möjligheter via adat, eller ett kort med inbyggda preamps. Förvänta dig inte stor skillnad mot inbyggda preampsen i ljudkortet om du köper en VTB-1.

Postat (redigerat)

Jag kanske inte formulerade mig så bra =)

Det jag tänkte var om det är värt att satsa på ett kort med många preampar + xlr ingångar eller om man hellre ska köra ett med bara analoga mono in och köra separata preampar när man behöver det.

Pysslar mest med hemmainspelningar men kommer att behöva spela in trummor och kanske även lite live.

Är alltså ute efter ett kort med minst 4 xlr med preampar och minst 4 analoga linje in dessutom. Men då kanske det är onödigt att satsa på ett kort med de 4 preamparna för ofta så blir det 8 eller 2 och då kanske man tjänar på att köpa ett kort med två och sen köra separata preampar emellan till de andra kanalerna för att få 4 preampar.

Hoppas jag kastade lite mer lysmaskar över mina funderingar? =)

Rören var inte så viktigt. Mer något exepelaktigt.

Mvh

Redigerat av norak
Postat

Presonus FireStudio har åtta preampar och adat in/ut, ett tips.

Digi002 har fyra preampar, fyra line och adat. Det har nog gått ner en del i pris nu.

Ett annorlunda förslag; Mackies mixrar med firewireinterface kanske? De är nog iofs. dyrare än många ljudkort

(beroendes på antal kanaler, förstås), men det ser väldigt smidigt ut.

Postat

Har lånat hem en SP VTB1 för tillfället, har bara testat lite som hastigast på sång med en AKG C414. Tycker inte att den känns varken speciellt mycket bättre eller för den delen sämre än preampsen i min Presonus Firebox. Lite lite öppnare i karaktären kanske men samtidigt något brusigare. Måste testa lite mer för att sätta ett bättre omdöme som jag verkligen kan stå för i vått och torrt dock.

Postat

Det verkar luta åt att köra ett kort med inbyggda grejer. Även om kvaliten kanske marginellt då lutar åt separata preampar så blir det ju åtminstone långt smidigare och förmodligen billigare.

Svårt ibland att begränsa en tråd till rätt avdelning =) Har faktiskt kollat lite på Mackies Onyx 400F. Verkar vara riktigt bra grejer. Å det är billigare i svensk butik än thomann!

Synd att den inte är så vanlig bland studioanvändarna. Har sökt lite på den här på forumet...

4 preampar med 48v fantom är rätt sjysst när man kör trummor; 2x överhäng, 1x hihat och en stormembranare för rummet.

Iofs kan man välja ett kort med bara 2 preampar och sedan när man behöver, (jag vet inte när jag behöver det, mest en framtidssäkring), så köper man till separata..

hmmm, näe nu pratar jag för mig själv...

Haha, mvh

Postat

motu traveler är ju ett alternativ också.....fast den ligger några tusing upp i pris....typ, strax under 10 tusingar tror jag det är...!?

Den kör ju 4 preamps och 4 line-in.....

RME fireface 800 har 4 preamps också.....men då stiger priset ytterligare någon tusing om jag inte tar fel....

både RME och Motu är ju väldigt bra....men kvaliten på just preampsen kan jag inget om tyvärr....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.