Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har blivit väldigt intresserad av att jobba med att klippa o klistra ihop låtar, sätta ihop samples och slänga på en rap därpå.

Nu vill jag ta nästa steg och börja sampla sj. Jag behöver hjälp med några frågor:

*Hur samplar man? - Vad bör man tänka på, Vad innebär "sampla", allmäna tips och tricks.

*Vilka program behöver jag? - Jag jobbar till 90 % i pro tools, bör jag leta efter ett samplingsprogram lr idyll?

*Hur hittar man bpm på en beat lättast? -program, något i DAWen, med hjälp av hårdvara ?

* Vad vill man sampla? - Vilken musik, sampla beat/melodi m.m

ALT. Frågor om sampling i pro tools(ta gärna upp i annan del av forumet!)

Hur använder jag "beat detective" och "identify beat"?

Hur håller jag det snyggt och rent ?

-----------------------------------------------

EVIGT TACKSAM FÖR DEN SOM VILL HJÄLPA MIG!!!! //Tom Ljungman

Annons
Postat

men vaf....BUMP! 21 views och inte ett ord, någon måste ju veta något! vad som helst 🙂

Postat

Sampling kan ju vara allt från ett enda trumslag eller dyl till ett par takter som du loopar. Vill du försöka få ut enskilda instrument så får du leta i intron, breakdowns och liknande partier med med avskalat arr. På tidiga stereoinspelningar har man ofta panorerat ut spåren 100% åt endera hållet, vilket ofta gör det lätt att få ut enskilda instrument. Filmer är naturligtvis också en grymt bra källa ibland, framförallt om du är ute efter coola repliker. Leta på youtube eller google video!

Gejta (eller automatisera volymen för hand) och EQa (bandpassfilter är guld) för att framhäva just det du är ute efter, men var inte rädd för lite skräp, det bidrar ju till det sköna soundet. Det finns massor av mer avancerade sätt också, men detta är en bra början. Uppfinningsrikedom är ledordet... Timestretcha och/eller pitchshifta sedan om det behövs för att få ihop det med resten av låten.

Jag använder inte Pro Tools men jag skulle gissa att sånt här går att göra i de flesta program som kan hantera audio öht.

Postat (redigerat)
*Hur samplar man? - Vad bör man tänka på, Vad innebär "sampla", allmäna tips och tricks.

Alternativ 1 = Spelar in det man vill och lägger upp det i sin sampler(player) tex Piano eller trummor

Alternativ 2 = klipper ut det man vill ha och lägger det i sin sampler(player) tex Trummor eller en loop.

( Dock ej lagligt att på något sätt vidaredistribuera eller spela upp i offentlimiljö eller radio utan tillstånd från upphovsmakarna)

*Vilka program behöver jag? - Jag jobbar till 90 % i pro tools, bör jag leta efter ett samplingsprogram lr idyll?

PT fungerar bra dock bör du kanske komplettera med en Sampleplayer ( Kontakt , Halion , Mach5 , m.m )

*Hur hittar man bpm på en beat lättast? -program, något i DAWen, med hjälp av hårdvara ?

Kan ej PT men beatdetective låter ju som en logisk lösning.Läs manualen

* Vad vill man sampla? - Vilken musik, sampla beat/melodi m.m

Vad man vill. Piano , Sitar , Indisk musik , nyckelharpa , trummor ? ? ? ?

Redigerat av Piccazzo
Postat

Jag minns när jag köpte min begangade Ensoniq mirage. Man kunde sampla några sekunder med ganska dåligt resultat. Asfräckt. Skuklle jag sampla något nu? Tveksamt, eftersom de flesta ljud man kan tänka sig redan finnns samplade. Till och med en samling med tibetanska meditationsskålar som någon bongar på med olika metallstavar. Njaee jag lämnar samplandet åt folk som har studio och som arbtear med det. Vill jag ha en grävling i vånda så hittar jag det säkert någonstans på nätet.

😆

Postat

tack för alla svar, jag har kommit på gå väg 😊.

Finns det några lagar om hur mkt jag får samla?

dvs.

*Hur länge en sample får vara?

*Flera samples från samma låt

*olika samples i samma låt ?

Postat (redigerat)
tack för alla svar, jag har kommit på gå väg 😛.

dvs.

Ja, upphovsrättslagen.

Du får inte sampla alls (bortsett från verk som inte är upphovsrättsskyddade), däremot kan det ju vara problematiskt i bevishänseende om du t ex bara samplar 1 millisekund. 🙂

Redigerat av cm0s
Postat
tack för alla svar, jag har kommit på gå väg 😛.

dvs.

Ja, upphovsrättslagen.

Du får inte sampla alls (bortsett från verk som inte är upphovsrättsskyddade), däremot kan det ju vara problematiskt i bevishänseende om du t ex bara samplar 1 millisekund. 🙂

se där, det var ju inte bra...Hur är det att betala för samplade saker, kan det bli dyrt och krångligt ?

Postat
se där, det var ju inte bra...Hur är det att betala för samplade saker, kan det bli dyrt och krångligt ?

Låt oss nu reda ut detta en gång för alla.

Nybörjare tror att det bara är att ringa Warners sverigekontor och fråga vart man skickar avgiften till Prince när man samplat Purple Rain, eller att EMI har någon slags prislista över vad det kostar att låna från olika Beatleslåtar.

Så är det inte.

De stora bolagen svarar inte ens på sådana förfrågningar. Det kostar dem mer att sätta upp dokumenten och betala porto än man någonsin kommer att tjäna på att cleara dylik sampling.

För att öht vara intressant i en förhandling om att cleara samplingar ska låten ifråga vara signad till ett majorbolag eller ha en ordentlig hype i ryggen. Tänk Eric Prydz Pink Floyd-låt (Som ju inte ens är en sampling! Säg till om ni inte hänger med!) eller Madonnas Abbagrej.

Däremot finns det inget alls som hindrar pompe från att sampla friskt och göra sin hit utanför lagens ramar, och sen sälja konceptet till dom stora grabbarna, eller reda ut samplingsfrågan med remakes och publishingförhandlingar först när det är dags för skivsläpp (På hög nivå - vi snackar skivsläpp med marknadsföringsbudget, inte underground!). Det enda han riskerar är att bli rippad på konceptet. Men jag känner på mig att vi inte riktigt är på den nivån här? 😉

Postat

Låt oss nu reda ut detta en gång för alla.

Nybörjare tror att det bara är att ringa Warners sverigekontor och fråga vart man skickar avgiften till Prince när man samplat Purple Rain, eller att EMI har någon slags prislista över vad det kostar att låna från olika Beatleslåtar.

Så är det inte.

De stora bolagen svarar inte ens på sådana förfrågningar. Det kostar dem mer att sätta upp dokumenten och betala porto än man någonsin kommer att tjäna på att cleara dylik sampling.

För att öht vara intressant i en förhandling om att cleara samplingar ska låten ifråga vara signad till ett majorbolag eller ha en ordentlig hype i ryggen. Tänk Eric Prydz Pink Floyd-låt (Som ju inte ens är en sampling! Säg till om ni inte hänger med!) eller Madonnas Abbagrej.

Däremot finns det inget alls som hindrar pompe från att sampla friskt och göra sin hit utanför lagens ramar, och sen sälja konceptet till dom stora grabbarna, eller reda ut samplingsfrågan med remakes och publishingförhandlingar först när det är dags för skivsläpp (På hög nivå - vi snackar skivsläpp med marknadsföringsbudget, inte underground!). Det enda han riskerar är att bli rippad på konceptet. Men jag känner på mig att vi inte riktigt är på den nivån här? 🥰

kortfattat kan jag sampla låtar från underground/indiebolag ?

Postat

Ta t.ex. låten "1000 alper" av "Organism 12" från skivan "Peta på döda saker med pinnar", menar ni att själva melodin (inte det instrumentella) är något han gjort sj!?

Postat (redigerat)

Nej.

Om du samplar från en låt så är det utifrån samplingen i sig man bedömer verkshöjden (verkshöjd = upphovsrätt), inte utifrån hela låten.

Dvs, om du samplar ett break från en låt, så får man överväga om breaket i sig har uppnåt en viss nivå av originalitet och särprägel.

Dessutom kan man använda sig av dubbelskapandekriteriet som innebär att man utrönar om det är möjligt att en annan "konstnär" skulle kunna skapa samma verk oberoende av kunskapen om den sampling du plockat ut.

Du får alltså ställa dig frågan "Vad är chansen att någon annan artist skulle ha gjort precis samma grej utan att ha hört det du nu samplat".

Eftersom det är en direkt karbonkopia (dvs, du har inte själv programmerat samma break, utan du har gjort en exakt kopia) så blir sannolikheten ganska liten.

Redigerat av cm0s
Postat

Du kan sampla vad du vill, problem uppstår först när du get ut det. Lagen säger nej till all sampling, men det kan du skita i.

Att cleara samplingar med små artister och labels är lättare än med stora, men som sagt så är det inte där man börjar. Först måste du bli signad, hajpad och vara ett potentiellt offer för inkomstbringande stämningar. Annars är det ingen som bryr sig.

Postat (redigerat)

Sedan kan man ju försöka definiera vad ni menar med "okej".

"Okej" som i att du med största sannolikhet inte åker dit på det, eller

"Okej" som i att du inte bryter mot lagen.

Förenklat kan man säga att du får sampla låtar för privat bruk, om du lagligt har köpt det du samplar. Du får inte tanka en låt och sedan sampla den. Detta är iofs väldigt svårt att bevisa ;P

Många oetablerade artister samplar ju och bryter mot URL genom att de lägger ut sina låtar, men hoppas att inte upphovsmännen märker det. Sedan finns det ju upphovsmän som inte bryr sig, även om du gör upphovsrättsintrång.

Redigerat av cm0s

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.