Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har alltid använt shockmount till miken förr men nu när jag köpte andra mikar utan medföljande shockmount brydde jag mig inte om att köpa till någon, och jag märker då ingen skillnad.

Skulle man råka komma när mikstativet när man har en shokmount så låter det ju ändå.

Hur nödvändigt är det igentligen att använda en shokmount?

Annons
Postat
Inte alls skulle jag vilja säga...Och gör nog det oxå...

Tror inte det har någon större betydelse.

Men varför finns dom då och varför kan dom kosta fan ibland?

Är det bara för att det skall vara snyggt? 😄

Postat

Ett bra shockmount absorberar lågfrekventa vibrationer som kommer från golvet upp genom mickstativet. Vibrationerna kan höras som ett dovt muller i mikrofonen.

Med starkare ljudkällor kan dynamikskillnaderna mellan signal och muller vara så stor att man inte märker av mullret. Men om du spelar in tyst fingerpicking-gitarr, stråkar etc kommer det att märkas.

Mest irriterande är mullret på instrument som spelar i det lägre registret. Det går liksom inte att skära bort mullret med ett HPF utan att påverka soundet.

Postat
Ett bra shockmount absorberar lågfrekventa vibrationer som kommer från golvet upp genom mickstativet. Vibrationerna kan höras som ett dovt muller i mikrofonen.

Med starkare ljudkällor kan dynamikskillnaderna mellan signal och muller vara så stor att man inte märker av mullret. Men om du spelar in tyst fingerpicking-gitarr, stråkar etc kommer det att märkas.

Mest irriterande är mullret på instrument som spelar i det lägre registret. Det går liksom inte att skära bort mullret med ett HPF utan att påverka soundet.

komplimanger till ett kort,enkelt och bra svar!

Postat
Ett bra shockmount absorberar lågfrekventa vibrationer som kommer från golvet upp genom mickstativet. Vibrationerna kan höras som ett dovt muller i mikrofonen.

Med starkare ljudkällor kan dynamikskillnaderna mellan signal och muller vara så stor att man inte märker av mullret. Men om du spelar in tyst fingerpicking-gitarr, stråkar etc kommer det att märkas.

Mest irriterande är mullret på instrument som spelar i det lägre registret. Det går liksom inte att skära bort mullret med ett HPF utan att påverka soundet.

komplimanger till ett kort,enkelt och bra svar!

Ja verkligen! 🙂

Då blir det till att köpa en då, men hur vet man vilken som är bra då?

Postat
Ett bra shockmount absorberar lågfrekventa vibrationer som kommer från golvet upp genom mickstativet. Vibrationerna kan höras som ett dovt muller i mikrofonen.

Med starkare ljudkällor kan dynamikskillnaderna mellan signal och muller vara så stor att man inte märker av mullret. Men om du spelar in tyst fingerpicking-gitarr, stråkar etc kommer det att märkas.

Mest irriterande är mullret på instrument som spelar i det lägre registret. Det går liksom inte att skära bort mullret med ett HPF utan att påverka soundet.

komplimanger till ett kort,enkelt och bra svar!

Ja verkligen! 🙂

Då blir det till att köpa en då, men hur vet man vilken som är bra då?

Det lär nog finnas shockmounts som tillbehör till de flesta mikrofonmodeller, så det är bara att kolla hos någon som säljer den micen du vill ha shockmount till...

Postat
För att vara på den säkra sidan och inte riskera något otrevligt lågfrekvent buller från fotstamp eller annat, så använder jag alltid både shockmount och stativdämparna i Auralex' XPander-kit... 😄

Finns ett annat sätt att slippa fotstamp..

Var i en studio där ägaren skruvat fast mickstativet i taket, således hängde allt uppochner..

Såg väldans roligt ut men skall ha funkat bra, allt enligt ägaren 🙂

/Biran

Postat
För att vara på den säkra sidan och inte riskera något otrevligt lågfrekvent buller från fotstamp eller annat, så använder jag alltid både shockmount och stativdämparna i Auralex' XPander-kit... 😄

Finns ett annat sätt att slippa fotstamp..

Var i en studio där ägaren skruvat fast mickstativet i taket, således hängde allt uppochner..

Såg väldans roligt ut men skall ha funkat bra, allt enligt ägaren 🙂

/Biran

Det funkar mycket bra, men knappast i en hemstudio där man vill kunna göra annat i rummet också - och inte vill ha fula fästen i taket... 😄

Postat

Ja verkligen! :rolleyes:

Då blir det till att köpa en då, men hur vet man vilken som är bra då?

Det lär nog finnas shockmounts som tillbehör till de flesta mikrofonmodeller, så det är bara att kolla hos någon som säljer den micen du vill ha shockmount till...

Så det duger inte med tex JJlabs billigare varianter?

Vad är i så fall skillnaden, olika kvalitet på banden eller? 😆

Postat

Ja verkligen! :rolleyes:

Då blir det till att köpa en då, men hur vet man vilken som är bra då?

Det lär nog finnas shockmounts som tillbehör till de flesta mikrofonmodeller, så det är bara att kolla hos någon som säljer den micen du vill ha shockmount till...

Så det duger inte med tex JJlabs billigare varianter?

Vad är i så fall skillnaden, olika kvalitet på banden eller? 😆

Det är nog ingen större skillnad eftersom alla fungerar enligt samma princip med gummiband som håller upp mikrofonhållaren - utan det viktiga är att det är en shockmount som passar till mikrofonmodellen, så att micen sitter fast som den ska...

Gummibanden tänjs ut och behöver bytas med tiden även på Neumann-shockmounts... 😛

Postat

Ja verkligen! :rolleyes:

Då blir det till att köpa en då, men hur vet man vilken som är bra då?

Det lär nog finnas shockmounts som tillbehör till de flesta mikrofonmodeller, så det är bara att kolla hos någon som säljer den micen du vill ha shockmount till...

Så det duger inte med tex JJlabs billigare varianter?

Vad är i så fall skillnaden, olika kvalitet på banden eller? 😆

Det är nog ingen större skillnad eftersom alla fungerar enligt samma princip med gummiband som håller upp mikrofonhållaren - utan det viktiga är att det är en shockmount som passar till mikrofonmodellen, så att micen sitter fast som den ska...

Gummibanden tänjs ut och behöver bytas med tiden även på Neumann-shockmounts... 🙂

Men vad beror det på att vissa kostar 300:- och andra 3000:-, är det bara märket man betalar för då? Verkar lite knasigt 😛

Postat

Ja verkligen! :rolleyes:

Då blir det till att köpa en då, men hur vet man vilken som är bra då?

Det lär nog finnas shockmounts som tillbehör till de flesta mikrofonmodeller, så det är bara att kolla hos någon som säljer den micen du vill ha shockmount till...

Så det duger inte med tex JJlabs billigare varianter?

Vad är i så fall skillnaden, olika kvalitet på banden eller? 😆

Det är nog ingen större skillnad eftersom alla fungerar enligt samma princip med gummiband som håller upp mikrofonhållaren - utan det viktiga är att det är en shockmount som passar till mikrofonmodellen, så att micen sitter fast som den ska...

Gummibanden tänjs ut och behöver bytas med tiden även på Neumann-shockmounts... 🙂

Men vad beror det på att vissa kostar 300:- och andra 3000:-, är det bara märket man betalar för då? Verkar lite knasigt 😛

Det är säkert till stor del märket, men vissa dyrare modeller har en skruvfattning för micen, medan de billiga bara klämmer fast micen. Sedan kan det säkert vara viss skillnad i kvalitet på gummibanden, men hur mycket kostar en uppsättning (eller 10...) gummiband till en billig upphängning...? Inte många kronor i alla fall... 😉

Postat

Då kan man lugnt köpa en billig shockmount och möjligen också byta ut gummibanden om man känner för det?

Det viktiga är alltså att köpa en som man skruvar fast miken i och då tror jag nog att både jjlabs och samson har ett par alt. :rolleyes:

Postat

Gissar på att prisskillnaden till viss del även kan bero på hur många som tillverkas. En enkel shockmount som passar till massa olika modeller lär tillverkas i klart fler exemplar än en specialmodell som enbart passar till en sjukt dyr proffsmick... Och då blir ju priset därefter också.

Postat
Gissar på att prisskillnaden till viss del även kan bero på hur många som tillverkas. En enkel shockmount som passar till massa olika modeller lär tillverkas i klart fler exemplar än en specialmodell som enbart passar till en sjukt dyr proffsmick... Och då blir ju priset därefter också.

Då behöver alltså inte dom dyrare vara bättre

Postat
Nej, som vanligt finns det naturligtvis inget som helst samband mellan pris och kvalitet... 😆😆

mm....Ja just det...men frågan är vilken kvalitet du faktiskt behöver på en shockmount?

Postat

Testade faktiskt en AKG C414 alldeles nyss. Den hade ingen shockmount och det hördes i lurarna när jag gick omkring i rummet i bara strumplästen. Det brukar det inte göra när jag kör min egen konding med shockmount.

Postat
Testade faktiskt en AKG C414 alldeles nyss. Den hade ingen shockmount och det hördes i lurarna när jag gick omkring i rummet i bara strumplästen. Det brukar det inte göra när jag kör min egen konding med shockmount.

Oj...ok där ser man! 😆

  • 4 veckor senare...
Postat
Det är nog ingen större skillnad eftersom alla fungerar enligt samma princip med gummiband som håller upp mikrofonhållaren - utan det viktiga är att det är en shockmount som passar till mikrofonmodellen, så att micen sitter fast som den ska...

Gummibanden tänjs ut och behöver bytas med tiden även på Neumann-shockmounts... 😊

Jorå, bandets egenskaper är väldigt viktiga. Ofta är det på tok för hårda band. Speciellt i "kläm-shockmounts". Jämför man en Neumann EA1 med en kinesisk kopia så har EA1 mycket lösare band. Men banden går ju att byta ut. Prissättningen på Neumanns hållare är ju absurda.

En kille som verkligen klurat på det där med elastiska upphängningar är ju Roger Jönsson (Line Audio). Hans shockmounts är grymma.

Postat
Det är nog ingen större skillnad eftersom alla fungerar enligt samma princip med gummiband som håller upp mikrofonhållaren - utan det viktiga är att det är en shockmount som passar till mikrofonmodellen, så att micen sitter fast som den ska...

Gummibanden tänjs ut och behöver bytas med tiden även på Neumann-shockmounts... 😳

Jorå, bandets egenskaper är väldigt viktiga. Ofta är det på tok för hårda band. Speciellt i "kläm-shockmounts". Jämför man en Neumann EA1 med en kinesisk kopia så har EA1 mycket lösare band. Men banden går ju att byta ut. Prissättningen på Neumanns hållare är ju absurda.

En kille som verkligen klurat på det där med elastiska upphängningar är ju Roger Jönsson (Line Audio). Hans shockmounts är grymma.

Ok - det låter ju logiskt. Hårda gummiband måste riskera att föra över ljudet lättare än lösare, men det är svårt att motivera prisskillnader på tusenlappar när den viktigaste skillnaden är gummibanden...

Rogers shockmounts är verkligen suveräna - och de passar dessutom till de flesta småmembranarna. Jag har sålt sådana till folk som har både Neumann, Schoeps och andra - och till Oktava MK012 kör jag hellre med Rogers modell, än Oktavas egen.

Jag har också hittat en annan svensk upphängning som heter Popclip och som verkar vara intressant.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.