Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett problem när jag vill använda mjukvarusyntar med min midikeyboard och laptop live. Problemet jag har är att toner hänger sig ideligen. Vet att det är ett ganska vanligt problem och i studiosammanhang är det ju inte lika stort. Men i en livesituation är det desto värre.

Har en relativt ny laptop. Inte sprillans men borde vara tillräcklig för vst. 512 mb ram.

Ljudkortet som jag använder är dels en novation x-station. (synt/midikeyboard med inbyggt ljudkort) och den kopplas direkt till datorn via usb 2.0.

De syntar jag vill använda är Native Instruments B4II och FM8. Samt några "analogsyntpluggar".

Det jag undrar är alltså. Vad krävs för att slippa dessa hängande toner??

Tacksam för hjälp!

MVH SoundenMusic

• 2 veckor senare...
Annons
jollehojje (oregistrerad)
Postat

Jag har haft samma problem, men jag har löst det med att trycka ner pedalen innan jag börjar att spela. Då brukar det fungera tills jag byter ljud eller liknande.

Postat

Är det vanligt? Händer mig rätt sällan och det är alltid jag själv som orsakat hängningarna. Jag byter VST medans jag spelar och det blir ingen "note off" innan jag bytt o.s.v.

Vilket prg använder du? Uppdaterat driver till keyb? Och till USB? Så att det är USB2... Uppdaterat pluggarna?

Men förstår att det är jobbigt.

Postat
Är det vanligt? Händer mig rätt sällan och det är alltid jag själv som orsakat hängningarna. Jag byter VST medans jag spelar och det blir ingen "note off" innan jag bytt o.s.v.

Vilket prg använder du? Uppdaterat driver till keyb? Och till USB? Så att det är USB2... Uppdaterat pluggarna?

Men förstår att det är jobbigt.

Jag har fått intrycket att det inte e ganska vanligt och jag känner flera som har samma problem med sina grejer. Men det e väl nåt som har att göra med dålig klaviatur som inte registrerar "note off" som den ska eller att signalerna överförs dåligt... Kanske e bättre utrustning man behöver även om jag fick intrycket att novation var rätt pålitligt när jag köpte den.... Alla drivrutiner e dom senaste och även pluggversionerna... Brukar köra som standalone oftast eller via V-stack.

Postat

Jag har en Edirolklaviatur och om en not hänger sig kan jag trycka in 2 knappar på klaviaturen.

Tog ett tag innan jag kom på det! 😉

Kolla manualen till Din klaviatur, borde stå nåt om hur man åtgärdar problemet!

Peace...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.