Jump to content
Annons

Skrap och brus

MorDeth (oregistrerad)

Recommended Posts

MorDeth (oregistrerad)
Postat

Halloj!

Finns det någon stackas själ här som har ett ST-Audio DSP2000 system, och som har haft problem med att ljudet skrapar o knastrar... är inte speciellt inne på hur allt fungerar, men är villig att lära mig. Märkte det först sen jag spelat in en liten gitarr-slinga i cubase, och när det spelades upp lät det skit. Tänkte att det berodde på min inspelnings-volym, så jag ändrade den och fick samma resultat. Provade då spela upp en vanlig mp3-låt via mediaspelare och det lät fortfarande bajsdåligt. Är det någon som har något tips på vad felet kan vara. Har för övrigt inte fått till något ljud till hörlurar via porten på ljudkortet, får bara till ljud från rackenheten.

Tacksam för alla svar

//Tomas

Annons
MorDeth (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har en AMD 2400+, 256 400mhz RAM (för lite... jag vet.), använder cubase SX2. ljudet ut går via ett ALTO 830 steg vidare till diverse högtalare. har provat olika högtalare...

spelar in i Wave eller AIFF

Redigerat av MorDeth
Postat

1) har du ett VIA KT133 moderkort kan det blir problem...kolla det!!!

2) på versioner tidigare än v7.3 finns problem med SX2, men om du har senare drivrutiner ska det fungerar (fast det finns fortfarande folk som inte får igång kortet och har samma problem som du!!

3) vissa har haft problem med strömförsörjningen till breakout-boxen och när de köpte en extra transformater till breakoutboxen fungerarde det bra (men det är sista alternativet jag skulle prova)

MorDeth (oregistrerad)
Postat

1) hade ett via chip på förra moderkortet, fungerade inte alls då.. bytte till ett med nforce2 chip, fungerade bra mycket bättre.

2) E-WDM Drivers for Windows 2000/XP new 8.2rc5 drivrutinen använder jag, senaste som jag kan hitta. tagen från STA's sida. Att spela in verkar fungera bra, problemet är ju att när jag spelar upp något ljud oavsett om det är i cubase eller vanliga mediaspelare så brusar o knastrar det...

3) har ingen extra ström till rackboxen.

MorDeth (oregistrerad)
Postat

Det delar ingen IRQ med något annat... finns inga andra PCI kort i datorn, ASIO drivern ger mig en latency på 11ms, DMA buffer vet jag inte.. den datorn är inte igång för närvarande, använde mitt egna grafikkort i den, men var tvungen att sätta tillbaka det i den dator jag använder nu.

Postat

Jag äger själv två sådana kort och har faktiskt haft en del problem innan jag löste allting.

Det första du bör göra är att ställa in mycket saker under windows. Tex alla animeringseffekter och skuggor under menyer och muspekaren.

Sen tycker jag att du ska laborera med att höja buffern (i hardware settings), då kommer du nog att märka att knastret och pop-ljuden försvinner. Ett tips är om du måste ha software monitoring (dvs höra efter band) när du spelar in så ställer du in så att du har så låg latency som möjligt, och sedan vid uppspelning så ökar du buffern igen.

Sen kan det givetvis vara inställningar i Cubase (som jag inte är så jättebra på), men testa att laborera med inställningar under hardware settings där (eller vad det heter i Cubase).

Ett skumt problem som jag hade var att midi inte synkade med audio, då fick jag gå in i windows-mappen (där windows lagrar data för varje drivrutin o program) och där hade alla siffror ändrats till 7 (ska antingen stå 1 eller 0....för på eller av).

Hoppas att det löser sig.

MorDeth (oregistrerad)
Postat

låter som bra tips, ska prova så fort jag har tid.

behöver ingen monitoring, det löser jag på annat sätt. Via extern mixer. Prövade tidigare att höjja bufferten från 256 som var orginal inställningen, men det ville tydligen inte fungera, varför vet jag inte, hoppade hela tiden tillbaka till 256.

Men jag tror inte problemet har något med cubase att göra eftersom jag testade använda Windows Media Player till att spela en mp3 låt som jag vet låter bra från vilken anan dator som hellst, men knastrade på den datorn.

Och midi är inget jag kommer att hålla på med, här är det rörstärkare och riktiga instrument som gäller. Avskyr datortillverkad musik. typ techno. 🙂

Postat

Du måste gå in i external links och ändra buffern, det går inte att göra i någon sequencer.

Om du inte kan ändra det i external links så vet jag inte vad det kan vara för fel dock.....

Postat

Jag har också ett STaudio2000 du har väl de sensate drivisarna? Deras hemsida har ju en mycket bra support. Fråga även deras teknikkillar så kan de rekomendera dig de bästa drivrutinerna för din konfiguration.

256 mb är för lite för sx2. JAg hade mycket skrap och knaster innan jag satsade på mer ram. Nu har jag 756 mb och kör i stort sett knasterfritt. Med för många pluggar eller instrument så får jag samma problem. 😕

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
256 mb är för lite för sx2.

Nix, det funkar utmärkt med 256 MB ram till SX2, om man är ekonomisk.

Postat (redigerat)
Nix, det funkar utmärkt med 256 MB ram till SX2, om man är ekonomisk.

tja, vad menar du med ekonomisk? Jag tyckte inte att min dator orkade med, fast det är klart jag hade inte hållt på och tweeka och dona för mycket med inställningar i os.

Tre fyra vsti.er, fyra fem pluggar och ett audiospår, sedan var det kört för min del.

Redigerat av Egghuvud
MorDeth (oregistrerad)
Postat

Kommer inte använda några VST-instrument iaf, så det kvittar... troligtvis blir det nästan inga pluggar heller... kanske nån kompressor och ev. nångon delay.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.