Jump to content
Annons

Hälp mig!


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Tänkte bara höra om nån vet vad som kan var fel hos mig. Jag misstänker en kabel eller hårdvarufel, men ville gärna höra lite andra åsikter också.

Jag har en digi002r och PTLE7.3 och kör MAC med OSX. Till min digi002r har jag sedan en Focusite Otapre LE som jag kör via ADAT. Jag har använt detta nu ett bra tag och satt och spelade in idag utan problem. Helt plötsligt så säger PT att den tappar kommunikationen med Digi002 och att jag ska kolla så jag har en "Valid Clock Source". Jag kör då inte på Internal clock utan på Optical Adat så jag har Focusrite som master och Digi002 som slave. Om jag växlar till Internal Clock så försvinner problemet så felet bör ju sitta i Octapre. Det lustiga är att felet bara dök upp helt plötsligt. Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Kan detvara så enkelt som att det är min ADAT-kabel?

MVH

Anders

Edit: Detta är vad det står om mitt problem på digidesigns hemsida:

DAE error -6097 occurs and 002 goes offline briefly after DAE Errors -6084 or -6085 is thrown.

This behavior can occur if an incoming clock signal (such as a lightpipe ADAT connection) is adjusted up or down (faster or slower) beyond the 002's acceptable sample rate limits.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite mera info:

Har nu haft igång det i över tio minuter utan att nått felmeddelande dykt upp. Känns ju ännu mer skumt bara. Har även skickat mail till focusrite om problemet, så får vi då se hur lång tid dom behöver på sig för att svara.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

kör själv 003 + focusrite octopre (inte LE). Har någon gång stött på ditt problem när datorn är maxad p.g.a. av pluggar, men annars funkar det klockrent. vet inte om detta hjälper dig.

/Chris

Jo, det hade jag tänkt, men det uppstår även när jag kör helt rena audiospår utan några pluggar alls. Jag behöver inte ens göra någonting utan det räcker med att öppna sessionen och efter ett tag dyker felmeddelandet upp. Men det du föreslog ovan vet jag kan bli ett problem som liknar det jag har.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

JIPPI!!!!

Köpte en ny optisk kabel idag och allt fungerade felfritt igen. Tycker ändå att det måste ha varit dålig kvalité på den kabeln jag hade köpt då den bara var några månader gammal och jag hade bara tagit ur den ur maskinerna kanske fem gånger. Men det kanske också bara var otur. Men ny optisk kabel=Allt fungerade igen 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...