Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halloj! 🥰

Kollade på en film gällande Mixing tekniker (Charles Dye - Mix it Like a Record) , och han berättade något om att man ska lägga vissa ljud i olika frekvenser och förklarade att man satt ljud "längre bak /fram"...

Som ni ser värkar det som om jag själv inte fattade vad producenten (Charls Dye) menade med detta men det var väldigt viktigt enligt honom.

Nu till självaste frågan. Är det någon som förstår sig på detta med frekvenser i en mix till en låt, som kan förklara och berätta varför man gör såhär?

Dessutom skulle jag vilja veta hur man vet att det är rätt frekvens man ska vrida på i EQ'n.

Annons
Postat (redigerat)

Högre frekvenser dämpas mer än låga när de går genom luften så om man skär bort de högre så kommer hjärnan att tolka det som att ljudkällan är längra bort.

Annars har Studios mixologi ett bra avsnitt i ämnet.

Åke

Redigerat av ake
Postat (redigerat)

hej

jag har inte sett fimen, men jag tror jag har en aning om vad han menar. anledningen till att man mixar är ju att det ska låta bättre. om du tar t e x en bas, för det första måste du eq:a så att just den låter bra. men sen måste du också anpassa basen till annat inspelat, så att inte basen och tio andra grejer ligger och kämpar om att höras inom ett visst frekvensomfång. då låter det röv. man måste liksom släppa fram allting på olika frekvenser typ. boostar du sång på 3khz kan du t e x dra ner 3 k på allt annat så att sången kommer fram lite extra. sen det här med närhet och fram och bak och sånt är ju alltid ganska abstrakt. det kan ju ha att göra med bara att höja/sänka, panorera, eller använda effekt typ reverb.

men när det gäller att hitta rätt frekvens handlar det bara om magkänslan

Redigerat av hugt
Postat (redigerat)

ja just, jag skulle just skriva om att folk säger att vissa av mina ljud bråkar om att höras.

hur tränar jag på att höra sånt.. tydligen verkar det som om jag inte lärt mig det än..

Redigerat av John89
Postat
ja just, jag skulle just skriva om att folk säger att vissa av mina ljud bråkar om att höras.

hur tränar jag på att höra sånt.. tydligen verkar det som om jag inte lärt mig det än..

well, mixning handlar ju inte om att lära sej att göra nånting på ett visst sätt. kanske mer att få till det som man själv tycker låter bra. det enda man kan göra är att mixa tjugofem timmar om dan, och lyssna,lyssna,lyssna,lyssna...

Postat

Runt 2-3 kHz är örat som känsligast - ljud med mycket information kring de frekvenserna kommer att uppfattas

tydligt, och därför nära.

Hur rummet musiken vistas i verkar är en annan viktig faktor. Ett torrt ljud känns oftast som närmare än ett

med en viss mängd efterklang på.

Postat

Du kan separera ljuden genom att panorera ut dem lite till höger eller vänster - och genom att försöka lyssna in dig på vilket område som är det vikigaste instrumentets mest betydelsefulla område. Det området kan du försöka dra ner med eq på de andra instrumenten som ligger i ungefär samma frekvensområde.

Har du flera instrument som smetas ut över hela stereobilden (vanligt bland syntljud...), så gör dem lite smalare med panoreringen av stereospåret och flytta ut dem lite åt ena eller andra hållet - och testa som sagt att separera dem med eq också. Det är inte säkert att alla instrumenten kommer att låta skitbra vart för sig, men mixning handlar ju om att helheten ska bli bra. Tänk också på att öronen inte orkar med fler än 1 eller 2 "feta" ljud, så i vissa fall kan det vara smart att välja lite "mesigare" ljud än den där extremt fläskiga bassynten samtidigt som 3 överfeta ljud som spelar slingor etc...

Honnörsord när det gäller mixning: "kill your darlings" och "less is more". Fundera lite på det, så kanske du kommer vidare lite lättare... :rolleyes:

Postat

Slemklumpen i vardera örat tolkar ljuden åt vår hjärna ganska praktiskt. Mixa i tre dimensioner. L-R är lättast med hjälp av panorering. I höjdled är det mest påtagligt i tonala balansen i form av bas-diskant. I djupled i form av efterklang, reverb. Men även i mix är allt inte svart eller vitt. Det kan hjälpa ordentligt att flytta gitarrslingan som spelar samtidigt med lead voxen 10% åt ett håll men ändå kunna behålla fokus på båda. I djupled varierar man ju hur långt bak saker ska ligga, inte fram eller bak utan different shades of gray även här.

Framför allt. När du mixar, sitt inte och sola och skruva livet ur dig med varje enskilt ljud för dessa enskilda ljud som låter svinbra solade kommer inte ge en bra mix.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.