Hips Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Vad jag förstått så reducerar ett ljudkort med balanserade in/ut-gångar brus och störningar på inspelningen ganska mycket i jämförelse med obalanserade. Varför använder en del sig då av obalanserade in/ut-gångar? Vad gör det bättre än balanserade?
captain nemo (oregistrerad) Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Ganska mycket kanske är ett relativt yttryck. I hemstudiomiljö kanske skillnaden är försumbar. I proffsmiljö kanske större. Framför allt är den större vid långa avstånd etc som t ex vid livebruk. Obalanserade in och utgångar är inte bättre än balanserade, men i hobbysammanhang kanske de obalanserade är vanligare. Det går emellertid att koppla ihop balanserade och obalanserade. Det bör finnas trådar som beskriver detta. Annars finns det på t ex Soundcrafts hemsida i pfdformat bruksanvisning till mixrarna och där visas hur man kopplar. //Nemo
Fredster Postat 10 september 2004 Postat 10 september 2004 Faktum är att balanserade "system" är mycket bättre även i hemstudiomiljö. Du får ett mycket bättre S/N förhållande än vad obalanserade ljudkort har. Sen får man alltid sätta priset i relation till vad man behöver. Men nu för tiden så har dom börjat pressa ner priserna på balanserade kort.....så det är ju positivt.
captain nemo (oregistrerad) Postat 10 september 2004 Postat 10 september 2004 Är de MYCKET bättre? Frågan är ju om det är ljudkortet då som är bättre eller om det är det faktum att kablarna är balanserade som är så mycket bättre... 😕 Kan ju vara så att ett dyrare ljudkort med balanserat in/ut har högre s/n ratio och dyrare = bättre AD/DA omvandlare... //Nemo
Fredster Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 Svar JA det är mycket bättre eftersom ingångarna även är balanserade (inte bara kablarna). Sen givetvis så brukar det vara så att ett ljudkort som är dyrare har bättre D/A-omvandlare också..... Jag har faktiskt testat att jämföra balanserat mot oblanserat (med samma utrustning) vid inspelning av gitarr. För att få det balanserat så använde jag en bra DI-box och ljudet blir faktiskt mycket tätare och sitter ihop mycket bättre.
alexfree Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 -jag tror inte riktigt på att balanserade kablar alltid ge bättre ljud eller S/N nivå, i så fall är det konstigt att de bästa mastering-studio's använder obalanserade specialtillverkade kablar. -däremot vet jag (har testat) att balanserade kablar skydda originalsignalen bättre än obalanserade.
Claes Holmerup Postat 13 september 2004 Postat 13 september 2004 (redigerat) Finessen med balanserade kablar (2 ledare + skärm och normalt stereotele alternativt XLR) är att signalen går på "normalt" sätt i den ena ledaren och inverterad i den andra. Den mottagande enheten kan därför släcka ut konstanta störningar som har tillkommit på vägen, som nätbrum o dyl. Andra mer oregelbundna störning är det dock mer osäkert med - och därför är det viktigt att alltid använda en tät skärm - oavsett om det är balanserat eller obalanserat (men förstås ännu viktigare om man kör obalanserat...). Balansering eller inte har i sig inget med signalnivån att göra - men oftast använder man proffsnivån +4dB i balanserade och oftast konsumentnivån -10dB i obalanserade prylar... Dock är det ingen garanti att prylarna är bättre bara för att de har balanserade anslutningar. Det är nämligen inte särskilt dyrt att göra en balanseringskrets... Man behöver kanske inte säga det, men för säkerhets skull: Om man vill köra balanserat, så måste både sändande och mottagande enhet (och kablarna förstås...) vara balanserade - annars blir det obalanserat ändå. Redigerat 13 september 2004 av Claes
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 " alla stora masteringsstudios kör med obalancerade specialkablar " ja tjena, det märks att du inte varit med speciellt länge ... Det är rätt enkelt, ett balancerat system är mycket mer dynamiskt, dvs du får bättre signal/brus förhållande på ALLT du spelar in, och spelar du in 50 kanaler audio så är det en fläskigmärkbar skillnad. Och ALLA studios och masteringsstudios kör balancerat, det är bara hobbygrejor som har obalancerat i huvudtaget, så fort du köper ett mixerbord eller vad som helst så är det alltid balancerat. Det finns inga PRO-Audio grejor som inte är balancerade. Testa själv om du har balancerade xlr och tele ingångar på ditt ljudkort. Testa koppla in en mick med tele först och sen med xlr så ska du se på ett litet underverk ..
alexfree Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 (redigerat) det märks att du inte vet vad mastering är 😆 i mastering är det för det första bara två kanaler ...en höger och en vänster (stereo då) och de kör obalanserade kablar som kostar ungefär 400 kronor metern.... dessutom tillför balanseringen för mycket elektroniska komponenter som kan påverka ljudet!!! men i mixningen och inspelningen, där har du rätt...där har man nytta av balanserade kablar! mixing är ej lika med mastering Redigerat 17 september 2004 av alexfree
ChrioN Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 "Testa själv om du har balancerade xlr och tele ingångar på ditt ljudkort. Testa koppla in en mick med tele först och sen med xlr så ska du se på ett litet underverk .." ? du menar alltså att köra balancerat på både tele'n och xlr'n? det borde väl inte bli någon skillnad?
Claes Holmerup Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 det märks att du inte vet vad mastering är 😉 i mastering är det för det första bara två kanaler ...en höger och en vänster (stereo då) och de kör obalanserade kablar som kostar ungefär 400 kronor metern.... Orsaken till att de behöver dyra kablar, är kanske att de kör obalanserat...? 😱 Om man kör obalanserat, så krävs det ju mer av kabelns skärmning om man ska kunna undvika att få in störningar.
alexfree Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 japp, dessutom behövs dubbel så många elektriska komponenter för att ha balanserade in och utgångar.....fast egentligen spelar det ju ingen roll för oss här, vi kommer ändå aldrig upp på den nivå!!! 🙂
ChrioN Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 men vad är skillnaden mellan signalen från en balancerad xlr och en balancerad tele?
VacUm Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 men vad är skillnaden mellan signalen från en balancerad xlr och en balancerad tele? Så länge fantommatningen inte är på när du kör xlr så är det ingen skillnad.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.