Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo

Då jag har bara har en HD på 80GB vill jag nu trycka in en till i min burk.

typ 160-200 GB räcker gott och väl för mig och undrar mest om någon har koll på olika tillverkare och om kvaliten varierar från tillverkare till tillverkare?

Har inte tillgång till SATA då mitt moderkort är lite äldre, men IDE ATA/133 iaf.

Vill ha en så snabb och bra disk som möjligt då den kommer att användas till inspelning å min mindre HD på 80 GB kommer bli en ren systemdisk. (just nu kör ja den i två partitioner med systemet på ena å musik på andra).

Hitachi verkar bra och har bra specar samt är billiga, men dom kanske inte håller bra kvalitet?

Tips mottages gärna! =)

just ja, nu när ja kör två diskar tror jag nog att jag behöver nån till fläkt i burken, tips på tyst och effektiv kylning till burken mottages, främst för hårddiskarna.

/ Limpan

Annons
Postat

Vilket märke, tja för ett antal år sen var IBM stora skräcken hos många användare. Hitatchi är säkert bättre,

men jag har liksom aldrig vågat prova. Har haft en Maxtor som kraschat efter ett halvår, men det kan ju vara otur.

En och annan vill nog motbevisa mig, men så ser jag det.

Bra tips är däremot Samsung (tystaste HD jag provat), eller Seagate (har en, som trots mitt tortyrmässiga användande,

är inne på femte året utan minsta problem!).

Vad gäller kylning har säkert andra fina tips. När jag bytte låda häromsistens, satte jag hårddiskarna (tre stycken)

med en enhets mellanrum och monterade en 120 mm fläkt framför, mot fronten på lådan. Det kommer i vilket fall värme

därifrån..

Postat

haha va komiskt. När jag köpte 80GB disken till min dator så var IBM ett hett tips. Den har funkat jättebra å jag har kört med den senaste ca 5 åren. Tja, det verkar ju inte bättre än att man får prova att köpa Hitachi kanske.. Man vet ju aldrig. Jag har aldrig haft en HD-crach å jag har bara haft IBM och Seagate, men men...

Fler tips e välkommet! =)

Postat

Har aldrig varit med om en hårddiskkrasch och jag har haft IBM och Westen Digital diskar. Rent allmänt tror jag att största orsaken till att hårddiskar kraschar är att de blir för varma eller att man "nöter" ner en disk genom överdriven skrivning på samma diskarea (man kör defragmentering/Norton Speed Disk en gång om dagen etc).

Så, när jag är i färd att köpa ny hårddisk resonerar jag som såhär:

1) Hur stor hårddisk behöver jag?

2) Hur mycket låter hårddisken?

3) Hur mycket casheminne har hårddisken?

4) Vilken rotationshastighet har hårddisken?

5400rpm genererar minst värme och borde vara det mest tysta alternativet men är också den långsammaste. 7200rpm genererar mer värme, är mindre tyst men ger tillräckligt bra prestanda. 10000rpm genererar mest värme, är högljud men ger bäst prestanda.

5) Vill jag ha en intern eller extern hårddisk?

6) Vad får den kosta?

När jag har svaret på alla frågor ger jag mig ut på jakt. Använder dustin för att få info om produkterna (vill jag veta mer går jag till tillverkarens hemsida) och därefter tittar jag på kelkoo och/eller pricerunner för att se vad konsumenter tycker om produkten, och därmed undvika de största fallgroparna, och för att se var man finner den mest prisvärda produkten.

Själv är jag inne på att skaffa mig externa hårddiskar från antingen LaCie eller iomega när jag senare i höst köper en iMac men vi får se hur det blir...

Hoppas att mina åsikter tillförde något positivt! 🥰

Postat (redigerat)

Om du inte behöver större, så rekomenderar jag dig att stanna vid 160 Gb.

Då har hårddisken bara en skiva, så då ska den vara "lite snabbare" när den söker, för den slipper leta på flera skivor. Jag tror att 160 Gb är största storlek utan att de behöver stoppa in flera skivor. Jag har ju inte gjort några vetenskapliga tester själv, utan har bara läst det... 🥰

Det är därför det är rekommenderat att man har en max 160 Gb som systemdisk, sen lägger man till en eller flera diskar vartefter man behöver utrymme.

Priser på 160 Gb

Redigerat av AssOwL™
Postat

Enligt vad jag har märkt genom åren, så är Hitachi definitivt inget att hänga i julgranen - och efter sitt eget dunderfiasko med "Deathstar"-serien, så lade IBM ut tillverkningen av hårddiskar till just Hitachi. Varning för IBM och Hitachi, med andra ord!

Western Digital har jag haft dåliga erfarenheter från för länge sedan, men de verkar ha repat sig kvalitetsmässigt med tiden. De är snabba och bra - men låter mycket mer än andra.

Seagate och Samsung är tysta och tillförlitliga, så det är sådana man bör satsa på i en musikmaskin, enligt min mening. Själv har jag enbart Seagate i min burk och i mina externa backupdisk-lådor.

Postat

Western Digital hade en varning på sig för ett antal år sen, om man hade ett på den tiden vanligt chipset från VIA.

Eftersom du (Limpan) tycks ha ett lite äldre moderkort, så kan det vara aktuellt att kolla upp detta.

Postat (redigerat)
Enligt vad jag har märkt genom åren, så är Hitachi definitivt inget att hänga i julgranen - och efter sitt eget dunderfiasko med "Deathstar"-serien, så lade IBM ut tillverkningen av hårddiskar till just Hitachi. Varning för IBM och Hitachi, med andra ord!

Western Digital har jag haft dåliga erfarenheter från för länge sedan, men de verkar ha repat sig kvalitetsmässigt med tiden. De är snabba och bra - men låter mycket mer än andra.

Seagate och Samsung är tysta och tillförlitliga, så det är sådana man bör satsa på i en musikmaskin, enligt min mening. Själv har jag enbart Seagate i min burk och i mina externa backupdisk-lådor.

Ser ingen större anledning att inte skaffa Hitachi, dom verkar ha bra prestanda, speciellt den jag tittat på.

(Hitachi DeskStar 7K160 160 GB) Riktigt tyst oxå faktiskt. =) Köpa en likvärdig Seagate eller Samsung kostar lite mer, men det kanske e värt det för att få bättre kvalitet?

Western Digital hade en varning på sig för ett antal år sen, om man hade ett på den tiden vanligt chipset från VIA.

Eftersom du (Limpan) tycks ha ett lite äldre moderkort, så kan det vara aktuellt att kolla upp detta.

Har Nvidia chipset, så det ska inte va nå problem =)

Redigerat av Limpan
Postat

Ser ingen större anledning att inte skaffa Hitachi, dom verkar ha bra prestanda, speciellt den jag tittat på.

(Hitachi DeskStar 7K160 160 GB) Riktigt tyst oxå faktiskt. =) Köpa en likvärdig Seagate eller Samsung kostar lite mer, men det kanske e värt det för att få bättre kvalitet?

Den äldre IBM Deskstar-serien fick öknamnet "Deathstar" på grund av sina frekventa krascher.

Jag har genom jobbet under flera år haft mycket kontakt med datorer - och det är en våldsam övervikt bland Hitachi när det gäller rasade diskar även bland de nyare modellerna.

Om de har bra prestanda spelar mindre roll när de rasar titt som tätt, eller hur? :rolleyes:

Sedan finns det säkert mer eller mindre lyckade serier från alla, men enligt den erfarenhet jag har, så är det lite av rysk roulette att frivilligt välja en Hitachi-disk när det finns andra alternativ... 😆

Postat

Okej! =) Jag får ta å titta in andra märken oxå. Har visserligen en IBM disk som funkar bra, men de låter lite risky med hitachi. Seagate och Samsung verkar mer säkra kort.

160 GB Seagate:

SEAGATE BARRACUDA 7200.10 160GB 7200RPM ATA/100 8MB

kanske...

/L

musik (oregistrerad)
Postat

Jag har använt Seagates olika diskar tidigare, både E-IDE och SCSI-3 UltraWide. De senare dyra grejer. Dock höll ingen av dem i 2 år!! Likadant är det med hårddiskar i andra prylar...

Nu har jag en laptop med en inbyggd Toshiba på 80 GB. Den snurrar fortfarande. Min externa dyra Combo FW/USB-disk från One Technologies på 250 GB är det si och så med dock. Den krånglar numera. Men så är den ju riktigt gammal också - mer än 2 år...

Så jag och hårddiskar har väl aldrig varit bästa vänner.

:rolleyes:

Postat

När man som IBM som ombildats till Hitachi till och med MEDVETET har sålt undermåliga hårddiskar i ett försök att bli av med en massa undermåligt skräp har man i alla fall i mina ögon för alltid förlorat kvalitetsstämpeln. Det är inte för inte diskarna döptes till "Deathstar"...

En annan dödskallemärkt leverantör är i mina ögon LaCie som stoppar i precis vad som helst i snyggt designade lådor med bristfällig kvalitet. Har man en riktig tur snurrar skräpet på, men som många fått erfara är LaCie ett lotteri med dåliga vinstchanser.

Vilket hårddiskfabrikat som helst kan krascha - men etablerade märken som månar om sin kvalitet och rykte ökar chanserna för en bra relation:

Läs Maxtor, Seagate och Western Digital.

Postat

största anledningen att hårddiskar crashar verkar dock bero på användarna mer än vilken disk det är.

Dålig kylning i burken m.m. Men visst, vissa märken levererar högre kvalitet å chanserna är större att man får en disk som funkar bra. Min LaCie har jag bara haft 1 år och det är en seagate-HD i den om jag inte minns fel. Min interna är en IBM och den har pumpat på i 5 år iaf =) fint fint =)

Postat

Jag har 1390 Gb Samsung spinpoint i min DAW, och allt funkar kanon. Varje gång jag startar datorn så undrar folk varför den är dödstyst, fast då är chassit ljuddämpat och diskarna gummiupphängda också.

Postat

Samsung Spinpoint och Seagate Barracuda är mina val. Tysta och effektiva. 😉

• 1 år senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Enligt Seagate så är den 500GB med 32MB cache som jag använder som systemdisk snabbare än motsvarande 160GB med 8MB cache.

Så jag håller nog inte med om att disken blir snabbare bara för att den har 1 skiva.

Läs och jämför:

ST3160813AS (160GB)

ST3500320AS (500GB)

Postat
Enligt Seagate så är den 500GB med 32MB cache som jag använder som systemdisk snabbare än motsvarande 160GB med 8MB cache.

Så jag håller nog inte med om att disken blir snabbare bara för att den har 1 skiva.

Läs och jämför:

ST3160813AS (160GB)

ST3500320AS (500GB)

Oj vilken bump! Haha =)

Tack ändå för tipset. Nej det stämmer nog inte längre, det där med en skiva alltså. Ska dock inte inhandla nån ny hårddisk på ett tag. Däremot ska jag skaffa nytt moderkort + nätagg + chassi, men det är en annan historia. Hejhej!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Läs och jämför:

ST3160813AS (160GB)

ST3500320AS (500GB)

Oj vilken bump! Haha =)

Tack ändå för tipset. Nej det stämmer nog inte längre, det där med en skiva alltså. Ska dock inte inhandla nån ny hårddisk på ett tag. Däremot ska jag skaffa nytt moderkort + nätagg + chassi, men det är en annan historia. Hejhej!

Oj ända från 2007 ser jag ju nu... ha ha

Postat (redigerat)

IBM och Samsung har röd flagg för mig. Samsungs kvalitet är något bättre, men prestandan inget vidare. Det här har jag inte bara hört av ett antal andra utan även känt av själv. Jag har själv använt Western Digital 3-4 år, och upplevt att de är vad som förväntas. Samma sak med Seagate Barracuda, förutom att Barracudorna blir väldigt varma - även vid idle läge. Maxtor och seagate tillverkas av samma hus, så de bör vara klart jämförbara. Maxtor har varit kass innan, men nu litar jag mycket på dom. WGs raptor tycker jag är fina grejor 🙂

Mina barracudor låter en hel del, min WG låter aningen mindre men är långt ifrån tyst, men jag har en samsung och den låter faktiskt minst. Jag skiter faktiskt i hur mycket öväsen de för, eftersom ingen som vill ha riktigt tyst omkring sig skulle ha datorlådan intill lyssningplatsen ändå. 2-3 hårdiskar, cpufläkt, PSU-fläkt och chassi-fläkt .. då tycker jag inte det spelar någon roll om hårddisken är tystare eller inte.

Alla mina hårddisk-krashar (3 st, 1 maxtor och 2 samsung) har med största sannolikhet haft samband med dålig kylning, och att de suttit för tätt ihop (värmt varandra).

Men i min serverdator, en 500 mhz PC, så har jag IBMs ökända IBM Deskstar GXP75 (IBM Deathstar) som systemdisk. IBM har offentligt tillstått att den har en konstruktionsfel, men detta efter att alltför många redan handlat den och krashat den. Den har snurrat i snart 10 år för mig .. utan minsta gnäll. Så man kan aldrig vara säker 😛

Så ser mina erfarenheter ut, men jag är inte så vass på hårddiskar

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.