Jump to content
Annons

Spela in stråkkvartett


godhead

Recommended Posts

Hallå... undrar om någon har erfarenhet av att spela in stråkkvartett. Ska spela in en sådan nämligen. Min teori är att helt enkelt ta upp hela kvartetten med två st bandmickar placerade nära musikerna, i stereo, och två st kondensatormickar (stormembran) placerade på längre avstånd. Vad tror ni om detta? Eller är det någon som har andra kul tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var ett tag sen nu, men det var kul har jag för mig. Som sagt var, om de spelar bra (och materialet är bra),

så går det vägen i vilket fall.

Angående val av teknik finns alla möjliga varianter. Ska de vara del i ett annat arrangemang, så välj gärna en x/y-variant,

förslagsvis med småmembranare. X/Y kan man panorera lite friare utan att alltför många fasfel på vägen.

Är det fråga om bara kvartetten är egentligen en bra tänkt (och genomlyssnad) stereoteknik det mest effektiva,

alltså ETT par mikrofoner. Vill du ha lite kul (som det verkar), så prova gärna ett par i A-B-position (med rundtagande mickar)

framifrån och ett annat par i x/y bakifrån (helst småmembranare). Dubbel x/y går bra det också.

Tanken med mickningen bakifrån är på grund av stråkinstrumentens rundstrålande karaktär. Det ger mindre briljans,

men mer "kropp" åt ljudet. Vinkeln mellan mickarna är alltså inte given på förhand.

Skriv gärna mer om hur det går/gått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett tag sen nu, men det var kul har jag för mig. Som sagt var, om de spelar bra (och materialet är bra),

så går det vägen i vilket fall.

Angående val av teknik finns alla möjliga varianter. Ska de vara del i ett annat arrangemang, så välj gärna en x/y-variant,

förslagsvis med småmembranare. X/Y kan man panorera lite friare utan att alltför många fasfel på vägen.

Är det fråga om bara kvartetten är egentligen en bra tänkt (och genomlyssnad) stereoteknik det mest effektiva,

alltså ETT par mikrofoner. Vill du ha lite kul (som det verkar), så prova gärna ett par i A-B-position (med rundtagande mickar)

framifrån och ett annat par i x/y bakifrån (helst småmembranare). Dubbel x/y går bra det också.

Tanken med mickningen bakifrån är på grund av stråkinstrumentens rundstrålande karaktär. Det ger mindre briljans,

men mer "kropp" åt ljudet. Vinkeln mellan mickarna är alltså inte given på förhand.

Skriv gärna mer om hur det går/gått?

Tack så jättemycket för dessa fina tips!!

Det är så att stråkarna ska vara en del i en mix där sång och piano ingår, men inget mer än detta.

Säg mej... Vad är egentligen fördelen med att använda småmembranare i detta fall framför stormembranare?

Jag gillar ju bandmickar på stråkar. Har haft väldigt bra resultat med sådana tidigare.. så man kanske skulle göra varianten med ett par sådana i x/y bakifrån isåfall.. Jag tänker mig att dom då är riktade neråt mot violin/viola. och så får cellons ljud tas upp enbart av kondingmickarna eftersom jag föreställer mig att den går igenom ändå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Småmembranare har två fördelar i detta fall: 1) De är mindre, och lättare att flytta runt till olika placeringar

2) De brusar mindre, men det kanske inte betyder så mycket.

Bandmickar i x/y och bakifrån..det låter intressant. Fast egentligen tror jag de kommer mer till sin rätt där det finns

mer diskantrikt ljud, framifrån. Dessutom kan kanske åtta-karaktäristiken spöka om rummet bjuder på många reflektioner.

Varför inte prova M/S? Då får du maximal kontroll på stereobreddningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...