Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan Vänner.

Jag ska under hösten börja spela in en ny CD produktion i en stor studio (Rolab).

De kör en analog 2" 24 som låter kanon men brukar läga över ljudspåren sen på ett linuxsystem och i ett program som heter Ardour.

Själv sitter jag i windows träsket men har länge övervägt att kanske börja köra Linux istället och blivit rådd att umbunto ska vara det bästa när det gäller musikproduktion.

Jag tänkte att det kunde ju vara rätt praktiskt om jag också körde Ardour här hemma för at lättare kunna jobba parallet hemma och i Rolab studion.

Jag gillar idén med opensource och möjligehterna att konifgurera datron så den passar mitt syfte bättre.

Jag har ett ljudkort som jagär väligtnöjd med som heter Delta 1010 och vil höra det finns någon på detta forum som kör konfigurationen Delta 1010 och Ardour under opertivsystemet umbunto.

Väligt tacksam för svar.

Mancan

Redigerat av Olsberg
Stavade rubrik rätt för tydlighetens skull
Annons
Postat
Jag har ett ljudkort som jagär väligtnöjd med som heter Delta 1010 och vil höra det finns någon på detta forum som kör konfigurationen Delta 1010 och Ardour under opertivsystemet umbunto.

Kan inte säga mycket om Umbunto. Visste inte ens att det fanns en sån distrubution. Men däremot så sitter jag på LAU, LAD och lite andra Linux-Audio-listor. Alldeles nyligen så var det ett litet kort prat om just Ardour/Ubunto/1010. Visserligen 1010LT men det kanske är ok ändå.

Här är från ett arkiv.

http://www.nabble.com/Ubuntu-Studio-and-De...0-t4295947.html

mvh,

Postat
Ubuntu heter det.

Oops. Inte min mening att skriva mancan på näsan. Trodde faktiskt att det kanske fanns en distro som hette Umbunto. Sorry Mancan. 🙂

Här finns en lista på alla ljudkort som alsadrivrutinen (standard på Linux) klarar. Här är en lista på drivrutiner som FFADO klarar (firewire).

Kul. Har inte hängt med i svängarna att det var så många firewiresaker som stöddes. Trevligt. Man får kanske uppgradera till FW-kort.

• 3 veckor senare...
Postat
Jag har ett ljudkort som jagär väligtnöjd med som heter Delta 1010 och vil höra det finns någon på detta forum som kör konfigurationen Delta 1010 och Ardour under opertivsystemet ubuntu.

Delta 1010 är ett av de ljudkort som stöds allra bäst i Linux. Kör det inte själv, men jag vet att det finns många därute som gör det. Just M-Audio är ett favoritmärke bland linux-musiker eftersom de skrivit suveräna drivrutiner. 😲

Den driver du ska köra på är ICE1712, men detta skall autodetekteras när du kör Ubuntu. Det finns ett alternativ som heter Ubuntu Studio, som är en DVD-image som du kan ladda ner från

http://ubuntustudio.org

Får du problem på något sätt är det bara att återkomma så finns vi här och hjälper till.

• 1 år senare...
Postat

Kör själv ubuntu med delta 1010 och det funkade på en gång. Behövde inte ens tänka på att installera eller tanka hem drivisar utan allt bara fanns där. Själva ubuntu hittar all i/o och ardour gör det.

Ardour har ingen midihantering måste jag tillägga, men det jobbas på det har jag hört. Men man kan "koppla ihop" sequencern rosengarden med ardour väldigt enkelt, typ som rewire.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.