Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det finns ju lite skrivet, inte mycket, om hur man skall coacha sångaren. Stod bl.a. om det i Studio för ett par år sedan om jag inte minns fel.

Jag är grymt känslig för rythmen i sången. Så att sången ligger tajt. Det innebär inte att man skall sjunga i takt till en metronom, men själva känslan skall ligga i takt till musiken. Jag upplever det som ytterst svårt att förklara för den som sjunger. Själv sjunger jag allt för dåligt för att kunna visa, men jag hör och vet hur jag vill att det skall låta...

En sak är att sätta tonerna klockrent, men en annan sak att ha rythymen. Det finns de som börjar för tidigt och de som börjar för sent, och det finns de som börjar där det känns bäst.

Någon som förstod eller känner igen problemet? Hur hanterar man detta som proffscoach? Är det inget problem och man låter det vara, eller?

Tacksam för tips

Annons
Postat

Flytta tonerna rätt med Melodyne, så slipper du tidsödande övertalning och omtagningar i det oändliga.

Melodyne kan ju mycket mer än bara korrigera pitch... 😳

Du kan också visa sångaren hur du menar, genom att låta honom lyssna före/efter korrigering med Melodyne.

Postat

Warp Samples heter lösningen och finns i Cubase 😳

Jag tror att endera så har man det och då är det bara att tuta och köra. Eller så har man det inte och då är det korrigering i efterhand som gäller för att få till det sväng eller den känsla man är ute efter. Ett alternativ kan ju också vara att lägga ett sångspår själv och låta sångaren/erskan lyssna in sig på slasken för att få en känsla för hur tajmingen ska vara.

Postat (redigerat)

Jag har ju aldrig hört talas om Warp Samples... Kanske dags att köpa upp sig på ett Cubase4?

Så det är ok att inte bry sig så mycket om det där med tajming? Utan "we fix it in the mix" s.a.s.?

Redigerat av Light Head
Postat (redigerat)
Om du vet precis hur du vill ha det kanske du kan spela det på nått instrument som sångaren kan lyssna på och därmed förstå din idé?

Ja det är ju ett sätt, men det är mer på den nivån som att få någon att spela "tajt" på sin gura (fast jag menar sång,, gura var bara en liknelse). Man har lärt sig ett riff och vet när man skall börja.. man väntar på tillfället... och DÄR börjar man.. spelar riffet och är nöjd med att man satte tonerna utan att ha reflekterat över tajmingen.

Blev det klarare? Eller kanske ännu mer svårt att förstå :-/

Redigerat av Light Head
Postat (redigerat)

Jag blir nästan lite arg när jag läser era svar. Typ:"Testa den pluggen, eller testa den, det borde funka". Varför försöka kring gå ett problem som kan lösas utan elektronik?

Våga vara dig själv när du coachar. Våga sjunga även om du vet att det låter skit. Det enda viktiga är att personen du ska coacha förstår dig och att ni kan kommunicera på ett bra sätt.

Ta bort alla ytliga fasader och öppna upp er. Sätt er i studion, värm upp, prata lite, fortsätt att värma.

Ta en paus med lite te, honung och gärna ett äpple (för sångaren/sångerskan).

Gå ut till studion igen och kör på. Var er själva och var professionell, då möts eventuell kritik på ett bättre sätt.

Lycka till...

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Postat
Jag blir nästan lite arg när jag läser era svar. Typ:"Testa den pluggen, eller testa den, det borde funka". Varför försöka kring gå ett problem som kan lösas utan elektronik?
Problemet är väl att man i regel kommer på att tajmingen är fel när allt redan är inspelat. Är det någon nära vän som bor ett stenkast bort så kan man givetvis lägga om sången. Men det är ingen garanti för att det blir bättre. Vissa sjunger med snygg rytmik och andra gör det inte alls.

Lighthead skriver ju själv att han inte kan sjunga för att visa hur han menar. En möjlig lösning är kanske att fixa det med teknik och sedan låta sångaren sjunga stycket igen med den fixade sången som mall. Sen är det ju inte alls säkert att annorlunda är detsamma som sämre. Det kan ju handla om att ta en paus från låten, komma tillbaka och känna att sångarens tajming kanske passade bättre än den man hade i huvudet.

Postat (redigerat)

En korkad sak som jag gjort, är att påvisa detta rent tekniskt genom att förstora upp vågformen. För det är inte lätt att ens förklara problemet. Jag vill ju egentligen inte flytta på något utan precis som Soneson skrev så är det ju samarbetet och känslan jag vill få till.

Det handlar ju trots allt om millisekunder hit eller dit...

Lyssnar precis i skrivande stund på en gammal DM-låt (I sometimes wish I was dead från Speak n Spell). Där sitter sången rythmiskt rätt. Det jag ville komma till är att de med stor sannolikhet inte använt någon dator för att redigera sången. Eller?

BTW, nu skall jag lyssna på Pantera's Far beyond driven....

Redigerat av Light Head
Postat (redigerat)
Problemet är väl att man i regel kommer på att tajmingen är fel när allt redan är inspelat. Är det någon nära vän som bor ett stenkast bort så kan man givetvis lägga om sången. Men det är ingen garanti för att det blir bättre. Vissa sjunger med snygg rytmik och andra gör det inte alls.

Lighthead skriver ju själv att han inte kan sjunga för att visa hur han menar. En möjlig lösning är kanske att fixa det med teknik och sedan låta sångaren sjunga stycket igen med den fixade sången som mall. Sen är det ju inte alls säkert att annorlunda är detsamma som sämre. Det kan ju handla om att ta en paus från låten, komma tillbaka och känna att sångarens tajming kanske passade bättre än den man hade i huvudet.

Jag förstår din tanke Majken. Att försöka rädda en inspelning. Men det är svårt att fixa något så mänskligt med elektronik. Det går att fixa sur sång, tajming till en viss mån. Men hur man rythmiskt sett formar orden när man sjunger kan variera i sån stor utsträckning och det låter helt olika vid varenda tagning. Så om man vill göra en bra produktion är det lika bra sjunga om, tycker jag då 😄

Ja, Light Head. Du har många svar nu så det är väl bara att testa sig fram.

Lycka till som sagt.

Edit: Majken!! Det där med att göra en mall är en bra idé 😄

Redigerat av Sonefors
Postat
Ta en paus med lite te

Fredrik

Nope!

Inget te, kaffe eller alkohol när det gäller sång eftersom de alla är vätskedrivande och märkbart försämrar sångresultatet!

Postat (redigerat)

Varför prata en massa om hur man tänker och tycker när man kan visa istället?

Här är en omixad och ofärdig låt som jag spelat in med en gammal kompis. Det hela började med att hon skickade en låt som hon spelat in själv. Ljudkvaliteten är bortom bedrövlig men låten är skitbra och hon framför den otroligt snyggt. När hon hälsade på bestämde vi oss för att spela in låten på nytt. När hon spelade in själv spelade hon låten live, när vi spelade in så spelade hon piano först och sjöng sedan till det inspelade pianot.

Och är man duktig på att spela piano och sjunga så kan man passa ihop fraseringen med anslaget. Men när pianot är inspelat i förväg utan metronom kan man inte riktigt det. I ljudklippet hörs först det brusiga originalet, sedan den nya inspelningen så som den lät från början. Sist hör ni klippet där jag justerat fraserna så att de bättre stämmer överens med originalet och den tajmingen hon har när hon spelar och sjunger låten live. Men här handlar det alltså inte alls om att hon sjunger dåligt, tvärtom sjunger hon som en ängel. Det är bara skillnad på live- och studioinspelning - I det här fallet föredrar jag live-versionen.

Ljudklippet är förresten inte riktigt representativt för låten då det bara är lite wailande i första refrängen. Men en vacker dag kanske vi mixar och producerar klart låten så hamnar den nog här på forumet.

Redigerat av Majken
Postat

Majken!

Måste säga att version 2 spöar version 3 fett så det kanske inte alltid (eller aldrig?) är så lyckat att klippa saker och ting rätt eftersom "känslan" ofta försvinner!

Postat

Utgångspunkten är just originalet, som inte låter som den nya versionen. Jag har hört låten hundratals gånger som hon spelar den live och då känns studioinspelningen helt enkelt inte rätt. Egentligen skulle jag ha lagt originalklippet 25 gånger på rad för att visa min synvinkel.

Men samtidigt känner jag mig själv tillräckligt bra för att veta att det kommer att sluta med att båda versionerna mixas ned. Det är ju väldigt enkelt eftersom det bara handlar om att slå på och av warp-funktionen. En version för hur Lina gillar att sjunga den och en version för hur jag gillar att höra den 😄

Sen är det ju inte alls säkert att annorlunda är detsamma som sämre.

Jag tar och citerar mig själv 😄

Men det jag ville peka på var just att möjligheten att påverka tajming absolut finns. Och det handlar om otroligt små förändringar på enstaka millisekunder som gör grymt stor skillnad på resultatet.

Postat (redigerat)

Då ditt svar var så långt Majken tänker jag inte quota det. Men....

Det läggs givetvis mycket av våra egna värderingar i dessa svar då vi alla har olika uppfattningar och egna upplevelser som vi refererar till.

Givetvis går det att fixa en sån inspelning om det inte fanns tid till att lära känna varandra och få en bra kommunikation under inspelningen.

Men som sagt så ingår det i producentens arbetsuppgifter att hjälpa sångaren att få ut det bästa. Inte reperera misstaget av det man inte lyckades förmedla p.g.a bristande kommunikation.

Edit: Vill tillägga att jag inte enbart tänker på tjaming och rythmik i detta skede, utan även fraseringarna förändras när man använder dessa funktioner. Dom blir kortare eller längre och slutar på andra ställen än tidigare. Vilket ibland inte är så önskat.

//Fredrik

Redigerat av Sonefors
Postat

Jag gillar verkligen era åsikter, tankar och förslag! Nyttigt som tusan att ta del av.

Btw, gillade nog oxo den version som ligger i mitten på demo't. Men Lina har bra känsla så det är nog inget jätteproblem?!!

Postat
Edit: Vill tillägga att jag inte enbart tänker på tjaming och rythmik i detta skede, utan även fraseringarna förändras när man använder dessa funktioner. Dom blir kortare eller längre och slutar på andra ställen än tidigare. Vilket ibland inte är så önskat.
Vilka funktioner är det du pratar om? Warp-funktionen i Cubase? Poängen med den är just att du har total kontroll över hur du vill knuffa, korta ned och förlänga enskilda fraser och ord vilket gör att du både kan styra rytmik, tajming och frasering. Något som inte är möjligt om du bara klipper och knuffar runt sångspår.
Btw, gillade nog oxo den version som ligger i mitten på demo't. Men Lina har bra känsla så det är nog inget jätteproblem?!!
Men det är ju just precis det jag försökt säga. Bara för att det låter annorlunda jämfört med hur du vill att sångslingan ska vara så innebär inte det att sången ligger fel. I alla tre exemplen är ju sången helt rätt och riktig, det är bara lite olika sväng och känsla i hur den framförs.

Kan du inte lägga upp ett ljudexmpel på sången ni spelat in? Det kanske är så att ingen annan reagerar på att sången ligger konstigt. Det kan ju vara så att du helt enkelt bara föreställt dig sången på ett annat sätt och blir lite överraskad när den framförs annorlunda.

Postat (redigerat)

Tillit är viktigt för mig.

I dom flesta fall när man spelar in handlar det om olika sorters ego, jag har ett ego som vill ha sången på ett sätt, och sångaren har sitt sätt. Eftersom det är jag som är boss måste jag få sångaren att lita på mig, Denna tillit brukar jag får genom att komma i god tid, ha allting förberett och ha med mig saker såsom äpplen, dricka, halstabletter och bra tidningar till sångarens flickvän/kompis.

Oftast förstår sångaren att det är på allvar och att det är mig dom ska lyssna till. Och att dom kan lita på mina beslut eftersom jag redan visat att jag är en seriös och ansvarsfull människa.

Om det går svårt för sångaren så tar jag in dom i lysningsrummet och låter dom lyssna på deras insatser, både till musiken och utan musiken, dom flesta jag jobbar med är så pass smarta att dom själva kan lista ut vad som är fel, här kan man också påpeka vad man själv tycker.

En viktig punkt för mig är att jag leder sångaren till att tro att han själv har hjälpt till att komma fram till besluten som tas. Genom att inleda konversation och sen styra honom med ledande frågor så brukar han oftast gå in i båset och vara nöjd med det som sagts innan.

När humöret sen börjar falla så är det dags att lätta upp stämning, grova skämt och små pauser brukar hjälpa till. Jag ser det som en bra punkt om sångaren får sig ett riktigt gapskratt mellan tagningarna, det mjukare upp musklerna i magen lite och gör att dom slappnar av.

Om jag i ett senare skede märker att han var lite, lite otight så redigerar jag till det eller så lämnar jag det. Jag använder riktiga människor istället för datorer just för att dom gör små fel. Jag tycker det är charmigt och ger inspelningen en själ.

Redigerat av Desecrated
Postat
Tillit är viktigt för mig.

I dom flesta fall när man spelar in handlar det om olika sorters ego, jag har ett ego som vill ha sången på ett sätt, och sångaren har sitt sätt. Eftersom det är jag som är boss måste jag få sångaren att lita på mig, Denna tillit brukar jag får genom att komma i god tid, ha allting förberett och ha med mig saker såsom äpplen, dricka, halstabletter och bra tidningar till sångarens flickvän/kompis.

Oftast förstår sångaren att det är på allvar och att det är mig dom ska lyssna till. Och att dom kan lita på mina beslut eftersom jag redan visat att jag är en seriös och ansvarsfull människa.

Om det går svårt för sångaren så tar jag in dom i lysningsrummet och låter dom lyssna på deras insatser, både till musiken och utan musiken, dom flesta jag jobbar med är så pass smarta att dom själva kan lista ut vad som är fel, här kan man också påpeka vad man själv tycker.

En viktig punkt för mig är att jag leder sångaren till att tro att han själv har hjälpt till att komma fram till besluten som tas. Genom att inleda konversation och sen styra honom med ledande frågor så brukar han oftast gå in i båset och vara nöjd med det som sagts innan.

När humöret sen börjar falla så är det dags att lätta upp stämning, grova skämt och små pauser brukar hjälpa till. Jag ser det som en bra punkt om sångaren får sig ett riktigt gapskratt mellan tagningarna, det mjukare upp musklerna i magen lite och gör att dom slappnar av.

Om jag i ett senare skede märker att han var lite, lite otight så redigerar jag till det eller så lämnar jag det. Jag använder riktiga människor istället för datorer just för att dom gör små fel. Jag tycker det är charmigt och ger inspelningen en själ.

Välskrivet 😮 Du låter som en bra coach.

Själv jobbar jag som just Team coach. Visserligen inom ett annat område. Men det är just så en coach bör jobba 😮

Mvh

Fredrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.