Jump to content
Annons

Snart Cubase 4 Vistakompatibelt

Recommended Posts

Jan (oregistrerad)
Postat

Det låter som att det kan bli en bra uppdatering och det sägs även att uppdateringen kommer även stödja 64-bitarshantering. Det är ju perfekt för de som jobbar med Vista Ultimate 64. Det är ju bara att proppa datorn fullt med ramminne och köra.

Jag läste att Vista Ultimate 64 kan adressera ända upp till 128 Gb i ram. Otroligt sjukt! var kommer utvecklingen att sluta någonstans??

Jan

Annons
pme (oregistrerad)
Postat
Det låter som att det kan bli en bra uppdatering och det sägs även att uppdateringen kommer även stödja 64-bitarshantering. Det är ju perfekt för de som jobbar med Vista Ultimate 64. Det är ju bara att proppa datorn fullt med ramminne och köra.

Jag läste att Vista Ultimate 64 kan adressera ända upp till 128 Gb i ram. Otroligt sjukt! var kommer utvecklingen att sluta någonstans??

Jan

Något sjukt är det. Det är en 64 bitars arkitektur och borde kunna addressera 2^64 bytes. Dvs 17179869184 GB

även om inte det finns hårdvara för det ännu. Hur blir det med 64 bitars cubase till OSX?

Jan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag satt just och funderade på ifall Windows Vista är ett helt nytt operativ gentemot Windows XP som har fungerat någorlunda stabilt eller om det delvis bygger på XP:s gamla kod.

Mycket av det man har läst om Vista är att det skall tydligen vara betydligt bättre genomtänkt som "musikaliskt" operativ än XP, enligt följande:

- Otroligt låg latency.

- Kan adressera mera Gb (bra om man inte har direkt-from-disk funktion)

- Ett snyggare gränssnitt. (Som går att stänga av för CPU-kraften)

- Det drar nytta av dubbla CPU:er d.v.s. Core 2 duo, och då kan jag även tänka mig att Quad-processorerna kommer att få nytta av sin kraft genom Vista på ett helt annat sätt än vad någonsin XP kommer att klara av.

NÄr man tänker på sådana här fördelar så är det lätt att se allt i prestanda-tävlingar likt; Chevrolet Corvette - 75 hade en 351 V8 på 325 hk. Samma Corvette 2006 års modell har 550 hk idag.

Jag förstår att datorerna måste bli vassare och vassare dels för att mjukvarutillverkarna som exempelvis ZERO G:s nya pianosample bibliotek på 150 Gb är ju något i hästväg. Även om deras nya sampleplayer är helt okay när det gäller att spara på CPU-snålhet så krävs det nästan en Quad-maskin utav dess like för att kunna spela med Zero G:s piano som ett VST-instrument plus ett bra trumsample och en bra bas. D.v.s. skall du kunna skapa en snygg jazztrio med Zero G:s piano 150 Gb, Trilogy ståbas på 289 Mb och DFHS från superior på 1,7 Gb.

Då krävs det lite kraft ifrån en dator om det inte skall hacka i ljudet eller att datorn skall börja frusta.

Jag tycker att samtliga mjukvarutillverkare skulle börja jobba efter den svenska mjukvarutillverkaren så hade det inte blivit så mycket muskleuppvisning för dyra pengar som slutkund ändå måste betala.

Wallanderinstruments jobbar med någon form av sampleteknik med modulering och har på något sätt fått bensinåtgången till Nissan Micra bränsleåtgång gällande datorkraften.

En fundering från

Jan

Redigerat av Jan
Postat
- Det drar nytta av dubbla CPU:er d.v.s. Core 2 duo, och då kan jag även tänka mig att Quad-processorerna kommer att få nytta av sin kraft genom Vista på ett helt annat sätt än vad någonsin XP kommer att klara av.

Det där stämmer inte helt. Det är inte bara OS:et som behöver vara designat för dubbla kärnor (s.k. multi-threading), utan även programmen som man använder måste vara speciellt utvecklade för dubbla kärnor. Det kommer att dröja ett tag till innan vi får se programm som stödjer dubbla kärnor fullt ut, finns bara ett fåtal program idag.

Så framtida versioner av cubase kanske kommer ha stöd för X2 processorer, om dom äns tänker på det.

Jan (oregistrerad)
Postat

Det kommer att dröja ett tag till innan vi får se programm som stödjer dubbla kärnor fullt ut, finns bara ett fåtal program idag.

Så framtida versioner av cubase kanske kommer ha stöd för X2 processorer, om dom äns tänker på det.

Hej Reload.

Vet du vad det är för ett fåtal program som stödjer dubbla kärnor fullt ut?

M.v.h.

Jan

Postat
Mycket av det man har läst om Vista är att det skall tydligen vara betydligt bättre genomtänkt som "musikaliskt" operativ än XP, enligt följande:

- Otroligt låg latency.

Nja, lägre än XP är i min mening mer korrekt än otroligt låg.
- Kan adressera mera Gb (bra om man inte har direkt-from-disk funktion)
Endast om du använder 64-bitarsversionen av Vista, 32-bitarsversionen lider av samma gräns som XP. Värt att veta i sammanhanget är det fortfarande saknas många drivrutiner till 64-bitarsversionen - för att inte tala om att många program saknas ännu.
- Ett snyggare gränssnitt. (Som går att stänga av för CPU-kraften)
Japp, och det är i några fall klart förbättrat även om man använder den nedskalade varianten.
Dubbla processorer (eller två kärnor) hanteras även i XP.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.